חשיפת "גלובס": השותפים המרכזיים ב-HOODIES

יוסי גביזון מוכר כיזם והשותף העיקרי ב-HOODIES, אבל בדיקת "גלובס" חושפת כי שותפים מרכזיים הם האחים ניסים ואלי גבי ■ האחים מטבריה מחזיקים בחברה בינ"ל לייצור והפצת אביזרי אופנה לענקיות כמו זארה ומנגו

אחד השמות הלוהטים היום בעולם הקמעונאות הוא קבוצת HOODIES. כאן היא משיקה רשת חדשה - אורבניקה; פה היא כוח מניע להורדת מחירים בענף המשקפיים, עם רשת קרולינה למקה; וכאן היא פותחת עוד ועוד חנויות של HOODIES - אופנת בייסיק כחול-לבן, שנוגסת במתחרות.

מי שנמצא בחזית הקבוצה כל הזמן הזה הוא יוסי גביזון, שמוכר כיזם, כשותף העיקרי ולעתים אף כבעל השליטה. בתחילת הדרך שמו של גביזון בענף הקניונים נבנה על בסיס היותו יצרן של אקססוריז למותגים בינלאומיים.

אלא שבדיקת "גלובס" חושפת כי מאחורי הקלעים של קבוצת HOODIES פועלים שני שותפים מרכזיים, שמעדיפים להישאר מאחורי הקלעים ולתת לגביזון את קדמת הבמה; זאת אף שמהם הכול התחיל, והם גם אלה שמייצרים זה שנים משקפי שמש, תיקים ואקססוריז עבור מותגים בינלאומיים.

גביזון, אגב, היה במשך שנים לקוח שלהם, עד שהציע להם להפוך לשותפים ולרכוש את רשת HOODIES.

מטבריה לסין, דרך הולנד

תכירו את האחים ניסים ואלי גבי, שגם היום הם בעלי המניות העיקריים ברשת HOODIES וכוח מניע מרכזי מאחורי יתר הרשתות של הקבוצה. ניסים גבי מתגורר מזה 8 שנים בקליפורניה, אחרי שני עשורים שבהם התגורר בהולנד; ואילו אלי גבי חזר באחרונה לישראל אחרי תקופה דומה, שבה התגורר גם הוא בהולנד.

כך הציג את עצמו גביזון בשיחת היכרות עם "גלובס" לפני שנים אחדות: "אני מייצר משקפי שמש ואקססוריז מ-1997, בייצור המוני למנגו, זארה וניו-יורקר. מיליוני פריטים בשנה. מייצרים בסין, קוריאה, טאיוואן וטורקיה".

בכירים בענף שמעו ממנו פרטים דומים. לדברי אחד מהם, "גביזון תמיד מספר שהוא עושה סיטונאות במשקפי שמש ואקססוריז למותגים בינלאומיים. יש לו יכולות ייצור".

כרטיס הביקור הזה, שנשען על שותפיו, פתח בפני גביזון את הדלתות בעולם העסקים המקומי. בהתייחס למידע המוטעה מסר גביזון בתגובה: "אנחנו לא מתייחסים ליחסים עם לקוחות בעולם הגלובלי".

האחים ניסים ואלי גבי נולדו בטבריה למשפחה ממוצא עיראקי, שעלתה לישראל בשנת 1951 והתגוררה בעיר הצפונית. בגיל 14 עזב ניסים גבי את הבית לקיבוץ, ובגיל 28 הוא עזב את הארץ להולנד ("עבדתי 5 שנים ברחוב בהולנד. מכרתי תמונות, אספנו כסף, והקמתי את העסק"). מאוחר יותר הצטרף אליו אחיו אלי.

בהולנד הוא הקים את חברת Nisu, חברה בינלאומית המתמחה בייצור והפצה של מגוון אביזרי אופנה. מטה החברה ממוקם בעיר אמרספורט שבהולנד, והחברה מחזיקה - באמצעות חברת לוקה - מתקן ייצור עיקרי בסין, בעיר Yiwu, מרחק שעתיים וחצי נסיעה משנחאי.

Nisu משווקת את מוצריה בגרמניה, ספרד, ישראל וארה"ב. לפי מקור אחד, מחזור המכירות שלה עומד על כ-20 מיליון אירו בשנה (למעלה מ-80 מיליון שקל). ניסים גבי עצמו אומר כי מחזור המכירות נמוך יותר.

Nisu מתגאה ברשימת לקוחות נאה, ובה המותגים הבינלאומיים מנגו, קבוצת ווטסון, ניו-יורקר, ברשקה ועוד.

גביזון היה אחד מלקוחותיה. "הוא עבד בחברה שמכרה תמונות בגרמניה, ואז יצא לרחוב לבד ומכר תמונות ומשקפי שמש", מספר ניסים על המועד שבו הפך גביזון ללקוח שלו.

האחים גבי הם המשקיעים העיקריים ברשת HOODIES ומחזיקים גם היום במרבית המניות (40%). ניסים גבי מחזיק גם ב-25% מרשת טופ טן, שלדברי מקורב, הוקמה במקור כדי לסלק עודפים שייצרה חברת לוקה שבבעלותו. כושר הייצור בעלות נמוכה, שלו אחראי גבי, הפך את טופ טן להצלחה, והיא המשיכה להתפתח.

ניסים גבי מחזיק גם 20% מרשת קרולינה למקה, שבתחילת דרכה צירפה אליה כשותף (5%) את חברו משכבר הימים, מנכ"ל אמות, אבי מוסלר. לימים יצא מוסלר מהשותפות, ומניות אלה מוחזקות היום על-ידי בר רפאלי, שהפכה מפרזנטורית לשותפה.

באורבניקה, שהושקה בשבוע שעבר, מחזיקים האחים ב-21% מהמניות. הם גם האחראים הבלעדיים לייצור כמחצית מהפריטים בחנות, הכוללים תיקים, אקססוריז ועוד. ניסיונם עתיר השנים מאפשר לאורבניקה להציע בקטגוריות האלה מחירים נמוכים, שלדבריהם, תחרותיים גם לאירופה.

כשאנחנו אומרים לניסים גבי, שהוא איש עסקים מעניין, הוא מגיב כך: "אני מעניין? הצחקת אותי. שום דבר לא מעניין אצלי. הקמתי עסק וזהו. יש מיליוני אנשים שטובים יותר ממני. אני לא אוהב לראות, לא להיראות. אני לא בן אדם של רעש. את רואה שהיה עכשיו פרסום של כל השותפים, והשם שלי לא הופיע. הייתי מבסוט. אני הולך להוציא את השם שלי מהחברה.

"אני הייתי מאחורי העסקים בארץ - התמיכה הייתה שלנו. גם בבחירה של המוצרים. התמיכה הכספית באה מסין על השם שלי, כי אותי הכירו. אני לא כזה מיליונר לתמוך בכול".

- איך התחלת לייצר עבור מותגים בינלאומיים גדולים, כמו מנגו, ברשקה וניו-יורקר?

"אני לא יודע. אם היה לי שמץ של מושג, הייתי מספר לך. פשוט עבדתי קשה מאוד - 7 ימים בשבוע, 18 שעות ביום. פרט לכיפור ופסח, לא חגגתי שום חג".

מחירי החבילות המשולבות
 מחירי החבילות המשולבות

"לו יכולתי, הייתי מוכר את המניות"

בשיחה עם "גלובס" מתייחס גבי לראשונה למשא-ומתן למכירת השליטה בקבוצת HOODIES לקסטרו, שנוהל בתחילת 2013. קסטרו הייתה אמורה לרכוש 50.01% ממניות הקבוצה תמורת כ-100 מיליון שקל. אלא שהמשא-ומתן עם קסטרו לא הבשיל בסופו של דבר לכדי עסקה. מקורב לצדדים אומר, כי לבד מהמחיר, גם מבנה הבעלות המורכב היה לאבן נגף בה.

- למה העסקה עם קסטרו לא יצאה אל הפועל?

ניסים: "תשאלי את גבי רוטר (מנכ"ל קסטרו, א' ח'). אין לי מושג. הוא לא קנה. שאלו אותי אם אפשר למכור, אמרתי כן. שאלתי מה המחיר. ענו לי, ואמרתי 'בסדר'".

- אתה מעדיף למכור את המניות שלך?

"אם הייתי יכול, כן".

- אז למה בכל זאת העסקה לא יצאה לפועל?

"אני מאמין שאם השותפים היו רוצים למכור באמת, היו מוכרים, או שהוא (גבי רוטר, א' ח') לא רצה לקנות. אם שני הצדדים היו רוצים - הייתה עסקה; ולכן, או שהוא לא רצה לקנות, או שהם לא רצו למכור, או ששניהם. אני הייתי עסוק בסיפור אישי, אז לא התערבתי בעניין המכירה".

- למה שלא תמכור את המניות שלך ברשתות לשותפים שלך?

"אני לא חושב שמישהו יקנה ממני, כי הם לא ירצו שאני אצא".

- בגלל הכוח העסקי שלך?

"לא בגלל הכוח. תשאלי אותם, כי אני בשבילם מין 'אבא'. אם יש ויכוחים ביניהם, אני זה שפותר אותם. סומכים עליי שאני מסתכל על הדברים בצורה יותר הוגנת".

גבי מספר שהוא עדיין ממשיך לנוע על הקו לסין, אבל כמעט אינו מבקר בהולנד, משם עיקר פעילותו העסקית עם חברת Nisu. "כל הידע שלי בא מסין. ביליתי המון במזרח, ובמיוחד בסין. אבל אני מתנתק לאט-לאט מעסקים. הספיק לי".

בהתייחס לשאלה האם הוא מתעסק כיום בנדל"ן באמצעות חברת Towers 4 השקעות, הוא משיב: "קנינו בניין והשכרנו אותו לחברה. לזה את קוראת להתעסק בנדל"ן? היינו 4 חבר'ה, אז קראנו לזה 'פור טאוור'. הלוואי ואלה היו 4 מגדלים, זה רק בניין".