"להפסיק את אפליית העולים בסיוע בשכ"ד ובדיור הציבורי"

אלכס טנצר, פעיל למען זכויות העולים מחבר העמים: "כבר משנות ה-90 הייתה אפליה בחלוקת הדיור הציבורי, אבל עכשיו זה נהיה חמור יותר"

אלכס טנצר / צילום: ליאונד טקאץ'
אלכס טנצר / צילום: ליאונד טקאץ'

נציגי העולים מחבר העמים יוצאים נגד אחד הסעיפים שנקבעו בהסכם הקואליציוני בין הליכוד למפלגת כולנו הנוגע לדיור ציבורי, וטוענים כי מדובר באפליה. מדובר בסעיף הקובע חלוקה מחודשת בין זכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי לבין זכאי הדיור הציבורי של משרד הקליטה. בעוד מספר זכאי הדיור הציבורי של משרד הבינוי עומדים על כ-2600 משפחות ובודדים, במקרה של זכאי משרד הקליטה מדובר בכ-30 אלף משפחות ובודדים. במקביל, היחס שנקבע מאז שנות ה-90 לחלוקת נכסי הדיור הציבורי לזכאים קבע כי החלוקה תיעשה על פי היחס הבא: 65% לזכאי משרד הבינוי ו-35% לזכאי משרד העלייה והקליטה.

כעת, ההסכם הקואליציוני הציע להרע את היחס הזה עוד יותר כפי שמסביר אלכס טנצר, פעיל למען זכויות העולים מחבר העמים: "כבר משנות ה-90 הייתה אפליה בחלוקת הדיור הציבורי, אבל עכשיו זה נהיה חמור יותר. על פי ההסכם הקואליציוני בין הליכוד לכולנו הממשלה תפעל להוספת 700 דירות מדי שנה למלאי הדירות שבדיור הציבורי שזה טוב אבל באותו הזמן החלוקה משתנה כך ש-500 הדירות הראשונות יחולקו ביחס של 30:70 לטובת זכאי משרד הבינוי, כלומר ותיקים יקבלו 350 דירות של הדיור הציבורי ועולים רק 150 דירות. לא בטוח שלמדינה יהיה כסף לבנות אפילו 500 דירות, אבל בכל מקרה חלוקת הדירות חייבת להיות שוויונית בין שני הקהלים. הגיע הזמן להפסיק את האפליה".

טנצר אף שלח מכתב בנושא זה לראש הממשלה בנימין נתניהו, לשר האוצר משה כחלון, שר הבינוי יואב גלנט, לשר לקליטת עלייה זאב אלקין, ליועץ המשפטי להממשלה יהודה וינשטיין וגם למבקר המדינה השופט בדימוס יוסף שפירא. במכתב שכותרתו: "להפסיק את אפליית העולים בסיוע בשכר דירה ובחלוקת דיור ציבורי".

"כל הזכאים מתמודדים על מלאי הדירות המוגבל של משרד הבינוי, אבל מנגנון חלוקת הדירות קובע שסיכוייהם של העולים לקבל דירות קלושים במיוחד, ואף אפסיים", כך טנצר במכתב, "עד שיקבלו דירה זכאי לדיור ציבורי מקבלים סיוע בשכר דירה. כל זכאי משרד הבינוי מקבלים סיוע מקסימאלי בגובה שנע בין 2,500 ל-3,000 שקל לחודש אך לעומתם רק 60 משפחות מקרב העולים מקבלות את הסיוע המלא וזאת מתוך למעלה מ-30 אלף זכאים של משרד הקליטה. אנו דורשים להפסיק את אפליית העולים גם בחלוקת הדיור הציבורי וגם בסיוע בשכר דירה".

טנצר חתם את מכתבו בשורה הבאה: "אנו מאחלים הצלחה לממשלה החדשה, בשם מיליון דוברי רוסית בישראל". נציין כי אף אחד מהנמענים לא השיב למכתבו של טנצר.

בעקבות פניית "גלובס" לנמענים השונים, רק משרד הבינוי השיב לטענות העולות במכתב. "מערך הדיור הציבורי כולל דירות מסוגים שונים: דירות רגילות, בתי גיל זהב, מרכזי קליטה שהוסבו לדירות רגילות ומקבצי דיור", כך נמסר ממשרד הבינוי בתגובה למכתב. "אם לוקחים את כל סוגי הדירות אזי קיים איזון בין הוותיקים לעולים. מקבצי הדיור ומרכזי הקליטה שהוסבו לדירות רגילות מוקצים לעולים בלבד ובבתי גיל הזהב יש עדיפות לעולים. מדיניות זו מתואמת עם משרד הקליטה ולמעשה נותנת מענה ההולם את הצרכים של כל משרד. מרבית זכאי משרד הקליטה הם קשישים ועל כן מספר הפתרונות המיועד להם גדול יותר. לעומת זאת, מרבית הזכאים של משרד הבינוי הם משפחות עם ילדים עד גיל 21 ולהם עדיפות בדירות רגילות".