הטבעת הפלילית מתהדקת: על התפטרותו של בלאטר מפיפ"א

למה לנטוש 120 שעות אחרי שזכה בבחירות באופן מוחץ? מה יהיה עם המונדיאלים בקטאר וברוסיה? ולאן הולכת פיפ"א מכאן? ■ השאלות הבוערות בעקבות ההתפטרות של בלאטר

1. למה להתפטר עכשיו?

ספ בלאטר הרגיש את החבל מתהדק סביב הצוואר שלו, וכנראה קיבל טיפים מועילים להתרחק מ"זירת הפשע" מהר ככל שניתן. זו הדרך הרציונלית היחידה בה ניתן להסביר אירוע כה חריג: אדם שביום אחד חוגג ניצחון בבחירת לנשיאות פיפ"א, עם למעלה מ-130 מדינות מתוך 209 החברות בארגון הכדורגל העולמי שמצביעות עבורו, מצהיר מיד כי ינהל ביד רמה את הרפורמות הדרושות וקורא בגרון ניחר באולם הקונגרסים "קדימה פיפ"א!", ואף מגדיל לעשות כאשר הוא אומר בראיון לטלוויזיה השוויצרית כי "לא אתפטר עכשיו, אחרת זה ייראה כאילו עשיתי משהו לא בסדר". ואז, כעבור 120 שעות - אותו אדם מתהפך, מחליט להניח את המפתחות, ומספק הסברים שאף אחד לא מאמין להם, דוגמת "רציתי לעשות כאן שינויים, אבל חסמו אותי".

הדיווחים שהתחילו לזרום מארה"ב בימים האחרונים כנראה מדויקים. הם מרמזים על כך שבהתאם להצהרת התביעה האמריקאית - גל המעצרים האחרון של אנשי פיפ"א (ארגון ששוכבים לו בחשבונות הבנק יתרות של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר) בחשד להלבנת הון, סחיטה, קבלת דבר במרמה, קבלת שוחד בהיקף של 150 מיליון דולר והעלמות מס - אכן היה רק תחילת המאמצים, ולא סופם. החקירה המסועפת של ה-FBI וה-IRS מקיפה עשרות רבות של דמויות אותם הכיר בלאטר מקרוב ומרחוק ב-40 שנותיו בפיפ"א, ה-17 האחרונות מהן כנשיא הארגון. "לא סביר שלאף אחד מהאנשים האלו, אנשים מבוגרים שניצבים בפני אישומים שהעונש המקסימלי עבורם הוא 20 שנה בכלא - אין אינטרס 'לזמר' ולהימנע מעונשים", מניח כתב "הגרדיאן", אואן גיבסון. לא הגיוני שהחוקרים לא יצליחו למצוא אפילו אקדח מעשן אחד שיפליל את בלאטר, כולל אנשי העסקים שמנהלים את חברות שיווק הספורט, אלו שמתווכים בזכויות שידור ובהסכמי חסויות - וחשודים כי "שימנו" את דמויות המפתח בפיפ"א. "זו טקטיקה נפוצה בחקירות פדרליות בהן מעורבים עשרות אנשים", ניתח הבוקר ה"לוס אנג'לס טיימס" - "ניסיון להשיג מידע מנאשמים קצת פחות חשובים בשרשרת, על מנת להגיע אל הדרגים הבכירים". על-פי דיווחים רבים בארה"ב מהבוקר - "ספ בלאטר הוא מטרה", כפי שמעידים מקורבים לחקירות.

אחת ההסתעפויות האחרונות והמשמעותיות בחקירות נוגעת לז'רום ואלקה הצרפתי, מזכ"ל פיפ"א ויד ימינו של בלאטר - שלפי הפרסומים האחרונים אישר העברה של 10 מיליון דולר אל ג'ק וורנר הטרינידדי, בכיר בארגון לשעבר ומושחת נודע לשמצה ששמו נקשר באינספור פרשיות בשני העשורים האחרונים. וורנר נעצר בשבוע שעבר בטרינידד על-פי הצו של ה-FBI, שוחרר בערבות של 400 אלף דולר, ו"עקב הסכם ההסגרה עם ארה"ב, הוא צפוי לעמוד למשפט כאן", כותב ה"ניו יורק טיימס".

יש לציין כי החקירות סביב פיפ"א מתנהלות בשני אפיקים: שעות לאחר הצו של ה-FBI בשבוע שעבר, התביעה השוויצרית הודיעה על פתיחת חקירה משלה הקשורה באופן ישיר להצבעות על מארחות המונדיאלים ב-2018 ו-2022. יכול להיות שבלאטר גם דאג מהמרד האירופי שהחל להסתמן נגדו (ביום שישי הקרוב, רגע לפני גמר ליגת האלופות בברלין - "יתכנסו בבירה הגרמנית הכוחות החזקים ביותר בכדורגל האירופי על מנת לדון באפשרות של התנתקות מפיפ"א ויצירת גביע עולמי אלטרנטיבי", נכתב ב"אינדיפנדנט"), מהספונסרים של פיפ"א שהחלו לחוש אי-נוחות והגדירו את פרישתו של בלאטר כ"צעד חיובי", וגם מהתמיכה הגוברת לה זכה יריבו בבחירות, הנסיך הירדני עלי (בלאטר קיבל הפעם רק 63% מהקולות, לעומת 92% גורפים בבחירות ב-2011, אליהן "רץ" כמועמד יחיד).

אבל למען האמת, הפוליטיקה הפנימית של פיפ"א מעולם לא הפחידה את השועל השוויצרי בן ה-79. סביר להניח שהאיומים הפליליים עליו - מבחוץ, מבפנים, לאורך, לרוחב ולעומק - גרמו לו להבין שבקצה המנהרה הזאת אין אור.

2. האם יש סיכוי שהמונדיאלים ב-2018 ו-2022 יזוזו מרוסיה וקטאר?

יש, אבל "הבעיה הגדולה היא שכל חוזי הבנייה כבר נחתמו, והמתקנים החלו להתרומם", מדגיש העיתונאי החוקר קייר רדנדג' מהמגזין "וורלד סוקר". גם האדם הנקי ביותר בפיפ"א מבין שלארגון יהיה קשה להתמודד עכשיו עם תביעות בסך עשרות מיליארדי דולרים שעשויות רוסיה וקטאר להגיש נגד הארגון אם יישלל מהן האירוח.

מצד שני, פריצת דרך בכל זאת עשויה להגיע מהחקירה השווייצרית, שיכולה לשפוך אור על המשחדים והמשוחדים, ולא להותיר ברירות לאף אחד מהצדדים - במידה וכמובן יימצאו נתיבי הכסף. על-פי ה"טלגרף", הרשויות בשווייץ מחזיקות כבר למעלה משנה בממצאי דוח החקירה בן 430 העמודים של התובע האמריקאי, עו"ד מייקל גארסיה, שמונה מטעם פיפ"א לחקור את כשרות ההצבעות. דוח שפרסומו טורפד על-ידי פיפ"א, באופן מחשיד. או שבעצם לא כל כך.

3. מה יקרה עכשיו בפיפ"א?

הבחירות המחודשות לתפקיד ייערכו לכל המוקדם בדצמבר הקרוב, ולכל המאוחר במארס. עד אז בלאטר יישאר על הכיסא, וככל הנראה יתחיל להניע רפורמות, בין היתר בניסיון להלבין מעט את שמו. על הפרק: הגבלת הקדנציות הרצופות האפשריות לנשיאים, ולחברי הוועד הפועל; שינוי שיטת ההצבעות; ביצוע בדיקות יושר לחברי הוועד הפועל באמצעות פיקוח ישיר של פיפ"א - ולא דרך ההתאחדויות היבשתיות כפי שהיה נהוג עד היום ("אבל זה דווקא מדאיג", אמר ל-CNN מארק דויג', סוציולוג ספורט מאוניברסיטת ברייטון - "כך בלאטר ירכז עוד כוח לפיפ"א, ויחליש את האופוזיציות של הקונפדרציות שמתנגדות לו").

אחת הקונפדרציות הללו היא אופ"א. מישל פלאטיני נבחר לא מזמן לעוד ארבע שנים בראש הארגון - ולכן סביר להניח שהוא לא יתמודד על הכיסא בפיפ"א, בשל המחויבות שלו להתאחדות האירופית. מה שכנראה ישאיר את הבמה לנסיך הירדני עלי, מאלו שקראו לפרסום דוח גארסיה, אבל חשוב מכך: דיפלומט ספורט מהרמות הגבוהות ביותר, כפי שכבר הוכח בקונגרס האחרון.

כך או אחרת - לכולם ברור שבחודשים הקרובים פיפ"א תעבור מטמורפוזה. נפילתו של בלאטר פותחת צוהר לשינוי, שכמוהו לא נפתח לכדורגל העולמי מאז אותו יום ב-1998 בו נבחר לקדנציה ראשונה בתפקיד הנשיא.