דרמה בפיפ"א: 5 ימים אחרי שנבחר לנשיאות - בלאטר התפטר

זמן קצר לאחר שקיבל מנדט מ-209 המדינות החברות בארגון הכדורגל העולמי להמשיך בתפקידו, הודיע השוויצרי על עזיבה: "רציתי לעשות רפורמות, אבל חסמו אותי"

ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צילום: רויטרס
ספ בלאטר נשיא פיפ"א / צילום: רויטרס

רק ביום שישי האחרון הוא נבחר לקדנציה חמישית ברציפות בנשיאות פיפ"א, אבל היום (ג') ספ בלאטר הודיע על התפטרותו מהתפקיד אותו הוא מחזיק כבר 17 שנים רצופות, שנים אליהן התלוו אינספור חשדות לשחיתות. השוויצרי בן ה-79 יישאר בעמדה שלו עד לקיום בחירות מחודשות שצפויות להיערך בין דצמבר 2015 למארס 2016.

כזכור, בשבוע שעבר, רגע לפני הקונגרס ה-65 של פיפ"א בו בחר רוב של 133 מתוך 209 המדינות החברות בארגון הכדורגל העולמי בבלאטר לקדנציה נוספת - התפוצצה פרשת שחיתות נוספת בפיפ"א, כאשר ה-FBI ביצע מעצרים של תשעה חברי הארגון בהווה ובעבר, לאחר חקירה סמויה בת ארבע שנים שהתבצעה בשיתוף עם מס ההכנסה האמריקאי IRS - בחשד להלבנת הון, סחיטה וקבלת שוחד בהיקף של למעלה מ-150 מיליון דולר. השבוע התפוצצו חשדות נוספים, הפעם סביב מזכ"ל פיפ"א ג'רום ואלקה, מי שנחשב לאחד האנשים החזקים בארגון - שלפי הטענות אישר העברה של 10 מיליון דולר כשוחד לאחד העצורים בפרשה.

עדיין לא ברור האם אלו החקירות של הרשויות בארה"ב נגד הארגון שהובילו להתפטרות המפתיעה של בלאטר. מי שכבר הספיק לקבוע בנחרצות שראשו של בלאטר לא על הכוונת - הוא התובע הכללי השווייצרי, שהודיע כי לא מתקיימת חקירה במדינתו נגד נשיא פיפ"א היוצא.

מלבד הוועד האולימפי הבינלאומי, פיפ"א הוא הארגון העשיר ביותר בספורט העולמי - עם יתרות מזומנים של למעלה מ-1.5 מיליארד דולר בחשבונות הבנק.

דומניקו סקאלה, יו"ר ועדת ביקורת החשבונאות של פיפ"א, הצהיר כי יבוצעו רפורמות משמעותיות "במבנה של הארגון הזה" ובמבנה של הוועד הפועל של פיפ"א, רגע לפני שבלאטר מסר היום את הצהרתו לתקשורת.

רק ביום שישי האחרון, לפני הבחירות (והסאגה הישראלית-פלסטינית בקונגרס), אמר בלאטר לטלוויזיה השוויצרית כי "למה שאתפטר עכשיו? זה כאילו אודה שעשיתי משהו לא בסדר". בהצהרת הפרידה שלו היום, כבר אמר דברים הפוכים: "אני רוצה לעשות רק את מה שטוב לפיפ"א ולכדורגל. פיפ"א צריכה לעבור בדיקה משמעותית. אולי קיבלתי מנדט מחברי פיפ"א להמשיך, אבל אני לא מרגיש שיש לי מנדט להמשיך מעולם הכדורגל - האוהדים, השחקנים, המועדונים - כל מי שהמשחק הזה יקר לליבו.

"במשך שנים עבדנו קשה על מנת לבצע כאן רפורמות ניהוליות, אבל ברור לי שהן לא היו מספיקות", המשיך בלאטר. "בוועד הפועל שלנו יושבים חברי קונפדרציות (התאחדויות יבשתיות, לדוגמה אופ"א האירופית - ש"ב) שאין לנו שליטה עליהם, אבל שפיפ"א צריכה לקחת אחריות על מעשיהם. אנו זקוקים לשינוי מבני עמוק. מספר החברים בוועד הפועל חייב להצטמצם. בדיקות היושר לכל חברי הוועד חייבות להתבצע ישירות דרך פיפ"א, ולא על-ידי הקונפדרציות. אנו צריכים להגביל את הקדנציות לא רק של הנשיא - אלא גם של חברי הוועד. נלחמתי עבור קיום השינויים האלו בעבר, אבל כמו שכולם יודעים - חסמו אותי מלבצע אותם".

בלאטר המשיך וסיפר כי "ביקשתי מדומניקו סקאלה להיות אחראי על התקנת הרפורמות האלו ועל צעדים נוספים. בנוסף לתפקידיו, סקאלה יתמנה באופן מיידי לראש ועדת הבחירות הבאות, שיתקיימו עוד לפני הקונגרס הבא שמתוכנן להיערך ב-13 במאי במקסיקו סיטי. אין טעם לחכות עד אז ולייצר עיכוב בלתי רצוי".

מישל פלאטיני, נשיא אופ"א, ומי שמוזכר כמועמד לעמוד לבחירה במקום בלאטר, היה מראשוני המגיבים: "החלטה קשה, אמיצה ונכונה של בלאטר". גם הנסיך הירדני עלי בין חוסיין, שזכה לכמות מפתיעה של 73 קולות בהצבעה לנשיאות ביום שישי (היה המועמד היחיד שרץ נגד בלאטר) - מועמד בכיר לרשת את השווייצרי.

גם בהתאחדות הישראלית הגיבו להתפתחויות היום: "ההתאחדות מכבדת את החלטתו של בלאטר לסיים את תפקידו. בלאטר סייע לכדורגל הישראלי וגם במשבר האחרון הוביל לנוסחת פשרה, שייתרה הצבעה על השעיית ישראל. למען הסר ספק, ההתפטרות של בלאטר אינה משפיעה על ההחלטות שהתקבלו בקונגרס והדבר לא יידון שוב בבחירות הקרובות לתפקיד הנשיאות".