האם טבע הפרה חוקי הגבלים עסקיים כשרכשה מניות מיילן?

עורכי דין משיבים לשאלה בעקבות מכתבו התקיף של יו"ר מיילן לטבע, בו טען כי החברה הפרה לכאורה את החוק

ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר
ארז ויגודמן / צילום: איל יצהר

האם טבע הפרה את חוקי ההגבלים העסקיים של ארה"ב בכך שרכשה מניות מיילן בשוק הפתוח? זו הייתה טענתו של יו"ר מיילן , רוברט קורי, במכתב ששלח שלשום (ב') למנכ"ל טבע , ארז ויגודמן.

במיילן סבורים כי לפי החוק, טבע לא הייתה יכולה לרכוש מניות בסכום שעולה על 76.3 מיליון דולר, בעוד שהיקף הרכישה של טבע היה מאות מיליוני דולרים.

טבע, שמבקשת להשתלט על מיילן בעסקה של מעל 40 מיליארד דולר, מחזיקה בעקבות הרכישות ב-1.8% ממניות מיילן. ברויטרס דווח היום (ד') כי טבע תגדיל את החזקתה ל-4.6% (כלומר תרכוש מניות נוספות בשווי של כמיליארד דולר) - רף שיאפשר לה השפעה פוטנציאלית במקרה שמיילן תפעיל את "גלולת הרעל".

עו"ד שי בקל, שותף ומנהל מחלקת ההגבלים העסקיים במשרד תדמור יובל-לוי ושות', מציין כי לפי החוק האמריקאי, כל עסקה מעל ל-300 מיליון דולר טעונה דיווח. סכום נמוך מכך, אך שעולה על 76.3 מיליון דולר, כולל מבחנים לקבוע האם קיימת חובת דיווח.

"המבחן השני אחרי מבחן גודל העסקה נקרא size of person, והוא מדבר על היקף מחזור המכירות ושווי הנכסים של החברה הרוכשת או הנרכשת", אומר עו"ד בקל. מכיוון שמדובר על רף של כ-150 מיליון דולר, ברור שבהקשר של טבע ומיילן לפי המבחן הזה קיימת חובת דיווח.

אולם, לדברי בקל, "יש סייגים לחובת הדיווח. לדוגמה, בוחנים האם מדובר ברכישת מניות להשקעה בלבד. במבט על גודל העסקה וגודל החברות המעורבות - על פניו נראה כי הרף נחצה. אך יש מערכת שלמה של כללים וסייגים".

לדברי עו"ד שרון אמיר, ראש תחום מיזוגים ורכישות במשרד נשיץ-ברנדס-אמיר, במיזוג בארה"ב יש לדווח לרשויות ההגבלים העסקיים (FTC) עוד לפני רכישת המניות. "רשות ההגבלים צריכה לאשר, אך יש מקרים שבהם מחליטים לא לאשר, אם יש סכנה לתחרות", אומר אמיר. למעשה, מיילן טוענת כי טבע רכשה מניות לפני שקיבלה את האישור הנדרש.

"אני מניח שטבע התייעצה ויודעת בדיוק אם היא צריכה לדווח. טבע לא תרצה לתת נשק לצד השני בעסקה", אומר עו"ד אמיר.

גם עו"ד בקל מעריך כך: "כנראה שטבע מצאה שעל פניו זה טעון דיווח, אך עונה על אחד הפטורים הקיימים בחוק".

לדבריו, אם נעשתה עבירה, ה-FTC יכולה להטיל עיצומים או לדרוש את מכירת ההחזקות, וגם למיילן יש עילת תביעה אם היא ניזוקה נזק הגבלי.

אחד הנושאים המעניינים שעולים הוא הזיקה של החברות לארה"ב, משום שלדברי בקל, ישנם פטורים הנוגעים לדיווח על עסקאות בינלאומיות. מיילן הפכה באחרונה לחברה הולנדית מטעמי מיסוי, והדבר משמש לה גם כנשק נגד ניסיון ההשתלטות של טבע, משום שהחוק ההולנדי מאפשר לה יצירת "גלולת רעל" מסוימת נגד העסקה. אלא שבמקרה זה, נראה כי מיילן מתייחסת אל עצמה כאל חברה אמריקאית.

לדברי עו"ד בקל, על פניו מיילן עונה על הקריטריון הזה, משום שמחזור המכירות שלה בארה"ב ונכסיה במדינה גבוהים מהרף הנדרש (כמו גם של טבע).

"על פניו נראה כי החברות כן מקיימות את הזיקה לארה"ב, כך שרכישת המניות בידי טבע הייתה טעונה דיווח, אך אני מניח שמצאו שזה עונה על אחד הפטורים. זה גדול מדי מכדי לפספס את זה", מסכם בקל.