שקד: לא ייתכן ששופט שותק כשנאשם מדבר על חיסול פרקליט

שרת המשפטים בכנס לשכת עוה"ד באילת: "אין לי ספק שהשופט בדימוס אליעזר גולדברג, שהוסמך לבחון את פעילותה של נציבות הביקורת על הפרקליטות, יבצע את עבודתו נאמנה"

איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ
איילת שקד / צילום: נועם מושקוביץ

שרת המשפטים איילת שקד נשאה הבוקר (ה') דברים בכנס המחוזות של לשכת עורכי הדין באילת. שקד פתחה את דבריה ואמרה כי בכניסתה לתפקיד היא צעדה בנתיבי הדרכים שגדולי העם והארץ סללו לפניה.

"הרבה לא יודעים, אבל ראש וראשון לסוללים היה משה רבנו. משה לא רק הנהיג את בני ישראל במשך שנות הנדודים במדבר, הוא גם היה שר המשפטים הראשון, עם הציווי: 'שופטים ושוטרים תתן לך בכל שעריך'. כך הוקמה למעשה מערכת המשפט היהודית הראשונה", אמרה שקד.

שקד התייחס לפשרה שהיא קידמה והביאה לסיום שביתת הפרקליטים במחאה על עבודת גוף הביקורת על הפרקליטות. במסגרת הפשרה יבחן השופט העליון בדימוס, אליעזר גולדברג, את עבודת הנציבות ויכין דוח שיבחן את המשף פעילותה.

"לפני כשבוע הצגתי מתווה למעורבים בדבר, ולשמחתי, הגענו להבנות יחד עם היועץ המשפטי לממשלה, נציבת הביקורת, ארגון הפרקליטים ופרקליט המדינה, והכרזנו על סיום העיצומים", אמרה השרה. "אין לי ספק שהשופט בדימוס אליעזר גולדברג, שהוסמך לבחון את פעילותה של נציבות הביקורת, יבצע את עבודתו נאמנה ויגיש את המלצותיו בהתבסס על צרכיהם של הפרקליטים, לצד הצורך לנהל תהליכים מוסדרים של ביקורת".

לדברי שקד, "בתמונת המערכת המרשימה שניבטת לנגד עיניי, ניתן למצוא גם מספר נקודות המצריכות תיקונים. לתיקון הראשון נדרשתי זמן קצר לאחר כניסתי לתפקיד, והיה זה נושא עיצומי הפרקליטים. בשיחותיי עם הפרקליטים התוודעתי מקרוב לעשייתם התובענית והשוחקת, לחששותיהם המובנים ולאיומים הרבים שהם סופגים בבתי המשפט ומחוצה להם. אנו מחויבים לעשות את כל הדרוש, כחברה וכמערכת, על מנת למגר איומים שכאלה. לא ייתכן שפרקליט מגיע לאולם הדיונים, ונאשם מדבר על חיסולו של אותו פרקליט בפני שופט ובפניו - והאולם שותק".

בנושא לשכת עורכי הדין אמרה שקד: "לשכת עורכי הדין נמצאת כבר שנים במשבר משילות. הלשכה שקועה במריבות בין פעיליה, ואיבדה את הרלוונטיות שלה בעיני עשרות אלפי עורכי דין אותה היא מתיימרת לייצג. נדרש שינוי עומק מבני ללשכה, ואני מקווה שאזכה מכם לשיתוף-פעולה בהובלת השינוי הדרוש בהליך חקיקה בזמן הקרוב".

שקד התייחסה בנאומה גם לנושא החרמת מדינת ישראל על-ידי גורמם שונים, ואמרה: "רק השבוע ביקשה הרשות הפלסטינית לפגוע בנו באמצעות המגרש היחידי שהיה אמור להיות חף ממחלוקות בכנס פיפ"א. אירוע זה ואירועים רבים נוספים מזכירים לנו, לצערי, את הצורך להשיב מלחמה כנגד החרמות והמחרימים, ולוודא שהתרבות, הספורט, המדע וכל תחומי החיים לא ייפגעו כתוצאה מאותם גורמים עוינים ומחרחרי מלחמה".

לדבריה, "מערכת המשפט בראשותי לא תחסוך מאמץ כדי להילחם בניסיונות מהסוג הזה. אנשי המשרד ישמשו כיפת ברזל משפטית ויגנו על חיילי צה"ל מול הניסיונות לפגוע בהם בבית הדין הבינלאומי".

שקד דיברה גם על הצעת החוק שלה, שצפויה לעלות ביום ראשון הקרוב לוועדת השרים לחקיקה, ואמרה: "ביום ראשון הקרוב תעלה בוועדת השרים לחקיקה הצעת חוק מהפכנית של משרד המשפטים - 'מבצע שמיטה', כך אנו קוראים לה. התיקון לחוק ההוצאה לפועל מבקש למחוק את חובותיהם הכספיים של מוגבלים באמצעים באופן חד-פעמי, כהוראת שעה ל-3 שנים. 'מוגבל באמצעים' הוא אדם עם חובות, ללא נכסים מלבד משכורתו. זהו חייב שלא מצליח לשלם במשך שנים ארוכות דבר מלבד ריביות של חובותיו.

"מוגבל באמצעים מוגבל ביציאתו מן הארץ, בשימוש בכרטיסי אשראי, בפתיחת חשבון בנק ועוד. למעשה זהו אדם שנמצא במצב של חוסר אונים וחוסר יכולת להתקדם בחייו. ההצעה מבקשת לפטור אדם המוגבל באמצעים מחובותיו ולאפשר לחייו להשתקם".

ראש לשכת עורכי הדין, עו"ד דורון ברזילי, מסר בתגובה לדברי שרת המשפטים: "שרת המשפטים ציינה בנאומה היום כי 'נדרש שינוי עומק מבני ללשכה'. השרה צודקת. כאשר אבחר לראשות הלשכה, אמשיך את הדרך אותה הובלתי לגיבוש הצעת חוק לרפורמה במבנה הלשכה, הצעת חוק אשר הונחה על שולחן הכנסת. הרפורמה כוללת גם אלמנטים נוספים כמו הפחתת דמי חבר והצעות לפתרונות לגבי הצפת המקצוע. הלשכה בראשותי השתתפה ותרמה רבות לניסוח הצעה זו, והמלצות רבות שלי מצאו את מקומן בתוכנית המתגבשת. כראש הלשכה אתמוך ברפורמה תוך שמירה על האינטרסים שלנו, עורכי הדין".