כ-10,000 איש הגיעו לפתיחת קניון ארנה בנהריה

לזירה המצומצמת מצפון לקריון הצטרף אמש קניון משמעותי נוסף - ארנה נהריה, שהוקם בהשקעה של 300 מיליון שקל ■ המטרה: "להשאיר את הקונים בעיר" ■ האם זו תחילת הסוף של קניון נהריה?

קניון ארנה בנהריה / צילום: אלון רון
קניון ארנה בנהריה / צילום: אלון רון

אחרי חודשים ארוכים של עיכובים, נחנך אמש (ג') קניון ארנה בנהריה שבבעלות חברת ארנה סטאר גרופ הציבורית (לשעבר מנופים), בהשקעה של 300 מיליון שקל.

הקניון החדש, הממוקם בכניסה לעיר נהריה ובסמוך לתחנת הרכבת, עשוי להביא לשינוי מפת המסחר בעיר ולהשפיע בעיקר על קניון נהריה הנמצא ביציאה מהעיר. מי שעוד עשוי להיות מושפע מהקניון הם העסקים בשדרות הגעתון - רחוב הקניות המרכזי בעיר, וכן מרכז הקניות ביג רגבה המצוי במרחק של כ-5 ק"מ בלבד. כולם יתחרו על עוגה הכוללת 65,000 תושבים בעיר נהריה ועוד כמה עשרות אלפים ברדיוס הרחב יותר.

הקניון החדש משתרע על שטח של 16,000 מ"ר, ש-13,000 מתוכם מיועדים להשכרה, ויפעלו בו עד יולי הקרוב 92 עסקים.

פתיחת הקניון אתמול משכה אליה, לפי הערכות, כ-10,000 איש, שמילאו את הקניון עד אפס מקום.

קניון ארנה בנהריה / צילום: אלון רון
 קניון ארנה בנהריה / צילום: אלון רון

עובדת בקניון נהריה המתחרה אמרה ל"גלובס" כי "העיר חיכתה למקום שנתיים ויותר, ויש כאן באזז מטורף. בגלל האופי של העיר, בגלל שאנשים אוהבים לראות ולהיראות".

בהתייחס לשאלה כיצד ישפיע הקניון על המסחר בעיר, אומר מנכ"ל ארנה נהריה, מולי יקר, כי "בקיץ הקרוב ברור שאנחנו בבאזז של פתיחה, ומן הסתם בתקופה הקרובה אנחנו נפגע בקניון נהריה. כיום רבים מתושבי נהריה קונים מחוץ לעיר, והמשימה הראשונה שלי היא להשאיר את התושבים בעיר. ברגע שהתושבים יישארו בעיר, התחרות תהיה בינינו לבין קניון נהריה, במקום להתחרות בקריון. כשתושבים יחפשו נעלים אצלי ולא ימצאו אותם, הם ילכו לקניון נהריה אבל לא יסעו לקריון. זה לטווח הארוך".

- מה הבידול שלכם?

"יש לנו מותגים שאין לאחרים, כמו טופ שופ, פול אנד בר, נייקי, וואנס, טויס אר אס שעבר אלינו מביג רגבה, דיזל, רויאלטי והוניגמן שעברו מקניון הצפון ומאניה ג'ינס שעבר מרחוב הגעתון".

- זארה, פוראבר 21, אמריקן איגל ו-H&M הם מותגים שיכלו למנף את ארנה ולא פתחו חנויות. למה?

"אנחנו פנינו אליהם. אסטרטגית הם לא מצפינים מהקריון, ואני מאמין שאחרי הפתיחה, כשהם יראו תוצאות טובות ופדיונות טובים, הם יגיעו. זה גם מה שהם אומרים. לגבי אמריקן איגל - דובר על כך, וזו הייתה החלטה של קבוצת פוקס".

מולי יקר, מרכוס ובר וג'קי סבג / צילום: אלון רון
 מולי יקר, מרכוס ובר וג'קי סבג / צילום: אלון רון

לפי שעה, בקניון נהריה נערכו לפתיחת ארנה ואף הציעו והעניקו השקעות לרשתות על מנת שיישארו בקניון, בהיקף של 2,000-2,500 שקל למ"ר. לדברי מנכ"ל אחת הרשתות, "קניון נהריה לקח על עמו אחריות ונתן לנו לשלם לפי פדיון, כך שהוא מבטיח לנו לא להפסיד".

מדיניות דומה נקטו בעלי נכסים בשדרות הגעתון, כמו חברת אמות השקעות. אסף בן-דב, מנכ"ל המשביר לצרכן, אומר כי הרשת חידשה את חוזה השכירות בשדרות הגעתון עם אמות השקעות לאחר שקיבלה השקעות לשיפוץ הסניף.

לדבריו, "95% מלקוחות הסניף הם חברי מועדון. זה סניף רווחי עם הפדיון למ"ר הכי גבוה ברשת. היה מפתה לעבור לקניון, אבל כלכלית העדפנו להישאר בגעתון. השכירות של הסניף לא מהותית, ואנחנו לא משלמים שם דמי ניהול. ברור שבהתחלה אנשים ילכו לשם ויהיו סקרנים ,אבל עדיין, הגעתון הוא רחוב מרכזי בעיר עם הרבה הולכי-רגל. יהיה מעניין".

מרכוס ובר / צילום: אלון רון
 מרכוס ובר / צילום: אלון רון

מנכ"לית קניון נהריה, חגית זייד, בטוחה שלטווח הארוך הקניון לא ייפגע. לדבריה, "בגלל קניון ארנה התחלנו לשדרג את קניון נהריה. החלפנו ריצוף, אנחנו הולכים לשפץ את החזיתות, ויש תוכניות להרחבת הקניון ולהכנסת חנויות חדשות שעדיין לא הגיעו לנהריה. אם ארנה נקטו בטקטיקה של לקחת לנו את השוכרים, זה פתח לנו הזדמנות, כי השוכרים לא באמת עזבו אותנו. הרשתות מסכנות, כי הן נאלצו לפתוח סניפים גם אצלנו וגם בארנה. מצד שני, אם אני מסתכלת על ביג רגבה, הוא לא פגע בנו, וגם שם יש כפילות של מותגים. כנראה שהקהל מתחלק".

שוכרים בקניון נהריה שפתחו חנות גם בארנה נהריה, פחות אופטימיים. לדברי אחד מהם, "קניון ארנה יגמור את קניון נהריה". אחר אומר כי אין הבטחה שהחנויות הכפולות יחזיקו לאורך זמן, אבל הביצועים הכלכליים ייבחנו לאורך זמן. "אם לא יעבוד, עוד שנתיים-שלוש ניעלם מאחד מהם".

נהריה
 נהריה