נחתמה עסקת מכירת הפניקס לפוסון בכ-1.8 מיליארד שקל

המחיר מהווה הנחה של כ-9% על המחיר שעליו הסכימו הצדדים עם תחילת המגעים בינואר ■ תמורת העסקה משקפת להפניקס שווי הנמוך מההון העצמי שלה, אך מהווה פרמיה של כ-30% על מחיר השוק

גופי ענק מסין ממשיכים לרכוש חברות בישראל, והפעם הגיע תורה של חברת ההשקעות פוסון לחתום על הסכם מחייב לרכישת מניות השליטה בקבוצת הביטוח והפיננסים הפניקס , מידיה של קבוצת דלק . לאחר פחות מחצי שנה של מגעים, הפכו הצדדים את מזכר ההבנות להסכם מחייב, תוך שסיכמו על הנחה של כ-9% (כ-170 מיליון שקל) שתקבל פוסון, ביחס למחיר שעליו הסכימו הצדדים בינואר השנה.

תמורת העסקה עומדת על כ-1.8 מיליארד שקל עבור כל החזקותיה של קבוצת דלק בהפניקס (52.3%), ומשקפת שווי של כ-3.5 מיליארד שקל להפניקס - נמוך מההון העצמי של החברה, אך משקף פרמייה של כ-30% על מחיר השוק. התמורה מורכבת מסכום של 1.76 מיליארד שקל, שצבר ריבית של 4.75% על פי תנאי ההסכם. סכום התמורה ימשיך לצבור ריבית עד למועד השלמת העסקה.

עדיין אין ודאות שעסקת הפניקס תושלם. יעברו עוד מספר חודשים עד שזה יקרה. מדובר על חתימת הסכם מחייב, שנעשה לאחר בדיקת נאותות מעמיקה, ושהשלמתו תלויה בקבלת אישורים רגולטוריים, בהם אישור מהפיקוח על הביטוח באוצר. דלק ופוסון סיכמו על פרק זמן של חמישה חודשים להשלמת העסקה.

ההסכם למכירת השליטה בהפניקס כולל שיפויים כלליים ושיפויים ספציפיים לאירועים מיוחדים - כולל שיפוי בגין תוצאות חקירת רשות ני"ע בבית ההשקעות אקסלנס. ישנן הגבלות על סכומי השיפויים, אך לא ידוע מה היקפן. כמו כן, השלמת העסקה מותנית ב"אי קיומו של אירוע בעל השפעה מהותית לרעה על עסקי הפניקס עד למועד ההשלמה". התמורה שתקבל קבוצת דלק מהסינים דומה לשווי ההשקעה בהפניקס בספריה, והיא תשולם במלואה במועד השלמת העסקה במזומן, כשהתזרים יהיה נקי לחלוטין.

השקעות פושרות

קבוצת דלק, בשליטת יצחק תשובה, לא תרשום רווח מעסקת הפניקס, והיא קרבה לחיסול החזקותיה בתחומי הפיננסים, שמתבררות מבחינתה כהשקעה לא מוצלחת, שהניבה תשואה נמוכה למדי. לדלק היו שלוש החזקות פיננסיות - הפניקס, ריפבליק האמריקאית וחברת הנוסטרו ברק קפיטל. בנוגע לשתי הראשונות, השקעות בחברות הפועלות בתחומי הביטוח, קרוב לוודאי שדלק הייתה מוותרת בדיעבד על כניסתה אליהן.

בכל אופן, מכירת מניות הפניקס מקדמת את דלק במהלך להפיכתה מקבוצת החזקות מגוונות לקבוצה מוטת השקעות בתחום האנרגיה והחיפושים. המימושים של דלק בשנה וחצי האחרונות כוללים גם את מכירת ההחזקות ברשת תחנות השירות רודשף בבריטניה, בדלק אירופה, בברק קפיטל, בריפבליק ואת מרבית ההחזקות בדלק US.

אינפו המימושים של דלק בשנה וחצי האחרונות
 אינפו המימושים של דלק בשנה וחצי האחרונות

בדלק מציינים, כי "בסה"כ השלימה הקבוצה, בהתאם לאסטרטגיית המיקוד שלה בתחום האנרגיה, עסקאות מוצלחות, שהזרימו לקופתה עד כה מעל לארבעה מיליארד שקלים". על הפרק נותר גם מימוש החזקותיה (50%) בחברת ההתפלה IDE.

ומה לגבי מנכ"ל הפניקס, אייל לפידות? על פי הערכות בשוק, הסינים רוצים שלפידות והנהלת הפניקס ייוותרו בתפקידיהם, והם שוקלים כיצד לתגמל את המנכ"ל כדי שיישאר. לפי שעה הצדדים עמלים למצוא את מודל התגמול שיעמוד בהוראות הפיקוח.

את דלק ייצגו עורכי הדין פנחס רובין, אלית אלקון ואורי יצחקי ממשרד גורניצקי ושות', ואילו פוסון יוצגה בידי עורכי הדין פול חן, שנג וו וג'רמי לוסטמן משלוחות הונג-קונג וישראל של משרד DLA PIPER ועוה"ד אברמי וול ורון להמן מפישר-בכר-חן-וול-אוריון ושות'. בנקאי ההשקעות בעסקה היו וולס פארגו (מטעם דלק) ודויטשה בנק (מטעם פוסון).

לדברי מנכ"ל קבוצת דלק, אסי ברטפלד, "מדובר בעסקה אסטרטגית חשובה עבור הקבוצה וציבור משקיעיה... אנו נמצאים בנקודת זינוק מצוינת למימוש התוכניות של הקבוצה להוציא לפועל השקעה אסטרטגית בשוק האנרגיה הבינלאומי, אשר תהיה סינרגטית ומשלימה לפעילות של הקבוצה כיום".

בעלת המניות השנייה בגודלה בהפניקס היא קבוצת מאיר של שחר-קז (כ-23% מההון), שאינה חלק מהעסקה. קבוצת דלק הפכה לבעלת עניין בהפניקס בדצמבר 2005, כשרכשה 25% ממניות החברה משלמה אליהו.

המשוכות בדרך להשלמת העסקה: האישור מסלינגר, הסכמת העובדים וקרקעות מהדרין

מה הלאה? גם לאחר שפוסון ודלק חתמו על הסכם מחייב, עדיין נשארה משוכה לא פשוטה בטרם תושלם העסקה: קבלת אישור המפקחת על הביטוח באוצר. פוסון כבר הגישה בקשה בנושא לאוצר, שהחל בבחינתה. לאחרונה אמרה המפקחת על הביטוח דורית סלינגר כי הטיפול בבקשה של פוסון הנו "בשלב מתקדם, אך לא לקראת סיום... ואנחנו בתהליכי עבודה".

בסביבת הסינים שומרים על אופטימיות בהקשר זה. על פי הערכות אותם גורמים, פוסון צפויה לקבל את אישור האוצר, בין היתר בגלל שהיא כבר מחזיקה באישור החזקת שליטה בחברת ביטוח באירופה (בפורטוגל) ובארה"ב. זאת, אף ששתי עסקאות גדולות לרכישת שליטה בחברת ביטוח מקומית - בכלל ביטוח ובהפניקס עצמה, שלרגעים הייתה בדרך לעבור לשליטת משפחת קושנר האמריקאית - לא הבשילו לכדי עסקה, על פי הערכות משום שבפיקוח על הביטוח המקומי לא היו שבעי רצון מהרוכשים.

מכשול נוסף בפני השלמת העסקה הוא עובדי קבוצת הפניקס, שהתאגדו במסגרת ההסתדרות, ואינם מרוצים מההתפתחויות. האחריות על הגעה להסכם עם העובדים היא על דלק. היום בצהריים נקטו העובדים צעדי מחאה וההסתדרות קוראת למו"מ להבטחת זכויות כלכליות של עובדי הפניקס, שינקטו צעדים מעת לעת עד שיקבלו משהו כחלק מהמכירה.

מטעם ועד עובדי הפניקס נמסר היום, כי "לא יכול להיות שחברה בגודל של הפניקס, שתוצאותיה מבוססות על העבודה והמוטיבציה של אלפי עובדיה, תחליט שלא להעביר מענק מכירה למי שבנו אותה מאפס".

יו"ר הוועד, אורנה ביטון, הוסיפה ואמרה לדלק: "אני מצפה שתשובה וצוותו יפנימו זאת, ומציעה להם להתחיל לתת גז במו"מ מולנו. אם ההנהלה חושבת שיש לה מונופול על הצלחת הפניקס היא טועה, לא נסכים שידרכו על העובדים. אם הפניקס תעבור לידי הסינים לפני שיגיעו איתנו להסכמות, הסינים ימצאו עצמם מקבלים חברה שממשיכה להיאבק בהנהלה ללא הפסקה, נמרר להם את החיים".

בקבוצת דלק ציינו היום, שבסוף השבוע שלחו לנציגי העובדים מכתב שבו נאמר ש"לאחר חתימת הסכם למכירת החזקותיה של קבוצת דלק בהפניקס, ובמהלך התקופה עד למועד סגירת ההסכם, אזי לפנים משורת הדין, נציגי קבוצת דלק ייפגשו איתכם", תוך שהוסיפו כי מבחינת הקבוצה אין "התחייבות לדבר, אלא לעצם ההידברות".

בהפניקס הגיבו לעיצומים ואמרו, בין היתר: "...אין מקום לצעדים קיצוניים מעין אלה, ומן הראוי למצות את תהליך ההידברות בין קבוצת דלק לבין נציגות העובדים ולמנוע פגיעה לא מידתית בלקוחות ובחברה, לרבות בעלי מניות מקרב הציבור".

עוד מכשול פוטנציאלי מגיע מכיוון מהדרין, שבבעלות חלקית של הפניקס. ברשות מקרקעי ישראל בוחנים היום האם נדרש אישור שר האוצר ומועצת מקרקעי ישראל לעסקה, וזאת משום העברת קרקע לבעלים זר (סינים). בתגובה לפנייתנו נמסר היום מרמ"י כי "היועץ המשפטי של הרשות בוחן את הנושא".