"עו"ד ברהום האשים את ניר מעוז ברצח הוריו כדי להאדיר שמו"

בתביעת לשון הרע נגד סנגורו של אחיו דניאל, טוען ניר מעוז: "עו"ד ברהום ניסה לבנות לעצמו על גבי דימוי ציבורי של סנגור בעל ביטחון עצמי שאינו נרתע מפרסום לשון הרע - אף אם מדובר בטענות-שווא" ■ ברהום: "התביעה - שערורייה"

האם התבטאויות של עורך דין בכלי התקשורת בנוגע להליך משפטי שהוא מייצג בו נאשם ברצח, במהלך ההליך, יכולות להיחשב כלשון הרע? זו השאלה התקדימית שבה יצטרך לדון בקרוב בית משפט השלום בתל-אביב, בעקבות תביעת לשון הרע בסך 300 אלף שקל שהגיש לאחרונה ניר מעוז נגד עו"ד דוד ברהום, הסנגור של אחיו התאום דניאל מעוז, שהורשע ברצח הוריהם, נורית ונח מעוז ז"ל, באוגוסט 2011.

באמצעות עורכי הדין גיא אופיר ועופר מוסקוביץ', טוען ניר מעוז כי במהלך משפטו של אחיו "הפץ עו"ד ברהום בתקשורת פרסומים כוזבים ומכפישים המהווים לשון הרע כנגד ניר מעוז, בנם של הנרצחים, עד במשפט ונפגע עבירה".

לדבריו, "ברהום פצח במסע מתוכנן ומתוזמן של פרסומי הכפשות חמורות בתקשורת, הכפיש את התובע לאורך כל מהלך המשפט ולאחריו והציג את התובע, בין היתר, כמי שרצח את הוריו (במקום האח) - למרות שהתובע אף לא היה בגדר חשוד".

דניאל מעוז ועורך דין דוד ברהום/ צילום: אוריה תדמור
 דניאל מעוז ועורך דין דוד ברהום/ צילום: אוריה תדמור

המדובר, לפי התביעה, ב-16 פרסומים של ברהום בתקשורת, שמהווים לשון הרע כלפי ניר מעוז. אחד הפרסומים שבגינם הוגשה התביעה היה ב-7 במארס 2013, אז אמר ברהום, לטענת ניר מעוז, בערוצים 1, 2, 10 וברשת ב', כי: "למעשה האח ניר מעוז הוא זה שהיה בדירה (דירת הרצח - ח'מ'), הוא זה שעימו נאבק דניאל בשעה שהוא היה בבית, והוא זה שככל הנראה רצח את ההורים ונמלט מהמקום".

עוד אמר ברהום כי "דניאל מעוז שמר את הסוד הזה, מכיוון שהוא אוים על-ידי ניר לבל יגלה את הדברים ברבים. ניר מסר לו שאם הדברים יוודעו ברבים, הוא יחשוף סוד על נטיותיו המיניות".

התבטאות נוספת של הסנגור, המהווה לדידו של ניר מעוז לשון הרע כלפיו, נאמרה ב-12 במארס 2012. באותו היום התראיין ברהום בגלי צה"ל והמשיך וקשר את ניר מעוז לרצח שביצע אחיו. "שכן שהגיע למקום מיד לאחר הרצח וראה דמות יוצאת מתוך הדלת, אותה דמות לא דומה בכלל לדניאל מעוז, דמות נמוכה יחסית בלי משקפיים שהייתה במקום, והדבר אומר דרשני"; "גם המשטרה חשדה בניר", אמר ברהום.

"ניסיון לבנות דימוי ציבורי"

ניר מעוז מציין בתביעתו כי ברהום לא הכחיש את מתקפת הפרסומים המכפישים על-ידו, "אולם ציין כי הדבר היה במסגרת הגנתו על לקוח שייצג, וסירב להתנצל ולבוא בדברים למצוא דרך לתקן את העוול שגרם, לרבות הקטנת נזקים ככל הניתן, ובכך פעל ברשלנות שעולה כדי זדון ובחוסר תום-לב".

לדברי ניר מעוז, "מבלי לגרוע מכך שפרסום בתקשורת אינו מוגן מפני עוולת לשון הרע, אין זה מיותר לציין כי ברהום דיבר בגוף ראשון והציג את הדברים כעובדה מוגמרת מפיו ולא רק כ'גרסת לקוחו'".

עוד נטען בתביעה כי בהתנהלותו של ברהום כלל לא היה כדי להועיל בהגנת הנאשם בשיטת המשפט הישראלית, שכן פרסום בתקשורת אינו מהווה ראיה, הזירה התקשורתית אינה חלק מהזירה המשפטית, וכך גם ציינו השופטים במשפט הפלילי.

בנקודה זו מעלה ניר מעוז טענה - שתהיה בוודאי שנויה במחלוקת - ולפיה "ממילא אין לדעת הקהל או לפרסומים בתקשורת השפעה על שופטים מקצועיים בישראל, ולכן לא היה בכך כדי לתרום דבר לשם הגנת הלקוח שלו. גם אם כן - אין בכך הצדקה להטיל רפש בתובע".

אם כן, טוען ניר מעוז, "כל הפרסומים המכפישים היו חסרי רלבנטיות להליך הפלילי, מטעים וכוזבים, ונבעו אך ורק מתוך התרברבות, לזות-שפתיים ורשלנות שעלתה לכדי זדון, אשר נועדו אך ורק כדי להאדיר את שמו של ברהום כסנגור מתוקשר, ובכך להגדיל את פרנסתו, הא ותו לא!".

ניר עוז מדגיש כי הפרסום והאדרת שמו של ברהום נעשו על גבו. לפי התביעה, כך הסביר זאת ברהום במהלך אחד הריאיונות שנתן. "אני רוצה שכל האנשים שרואים את המשפט הזה", אמר ברהום בריאיון, "שנחשפים למשפט הזה, יגידו: 'אם אנחנו מסתבכים חס וחלילה במשפט פלילי, אנחנו רוצים... שאנשים כאלה ייצגו אותנו'".

לדברי ניר מעוז, "ברהום ניסה לבנות לעצמו דימוי ציבורי בתקשורת של סנגור בעל ביטחון עצמי רב, אשר אינו נרתע מפרסום לשון הרע והשלכותיו, ושאינו בוחל בפגיעה בחף מפשע או בכבוד המקצוע - אף אם מדובר בטענות-שווא כוזבות".

בתביעה נטען כי במעשיו התעלם עו"ד ברהום באכזריות מהיותו של ניר מעוז בנם של הנרצחים ונפגע עבירה. "בהתנהגותו אילץ את התובע להתמודד לא רק עם אובדנם הנוראי של הוריו המנוחים וזעזוע מנסיבות רציחתם האכזרית, אלא גם עם הכפשות כוזבות חוזרות ונשנות, הן בבית המשפט והן באמצעי תקשורת רבים ומגוונים".

עוד טוען ניר מעוז כי באחד הפרסומים נטען כי משפחתו מהלכת אימים על הסנגורים. לדבריו, בפרסום זה הוא הוצג כחבר במעין משפחת פשע, ובצירוף הפרסום הכוזב כאילו היה מסוכסך עם הוריו - פגע גם בשמם הטוב של הוריו המנוחים, בהציגם כהורים שהיו מסוכסכים עם ילדיהם וככאלה שגידלו משפחת פשע או כזו שמהלכת אימים על סנגורים.

לסיכום, טוען ניר מעוז, "מדובר בפרסומים כוזבים רבים אשר גרמו לתובע בושה, השפלה, פגיעה אישית בו ובשמו הטוב, פגיעה בפרנסתו וכן פגיעה בזכרם של הוריו. עד היום התובע לא השתקם מהשתלחותו של ברהום בו ומהאשמתו ברצח הנתעב של הוריו".

לדבריו, "נפח הפרסום העצום, בכל מדיה אפשרית, במועדים שונים, כמו גם השארת הפרסומים עד היום באינטרנט, גרמו לפגיעה בשמו הטוב של ניר מעוז, תוך הנצחתו בזיכרון הציבור כרוצח הוריו ו/או מעורב ברצח, דבר שפגע בתובע להמשיך בחייו, הלבין את פניו ברבים וגרם לו עוגמת-נפש גדולה מאד".

עו"ד דוד ברהום מסר בתגובה: "אני דוחה את כל הטענות נגדי. כל ההתבטאויות שלי בתקשורת ובבית המשפט נעשו בשמו של הלקוח ועל דעתו. לא מדובר בדעתי האישית".

ברהום הוסיף ואמר כי "התביעה הזו היא שערורייה וניסיון לסתום פיו של סנגור. יש לכך השלכה על כלל ציבור הסנגורים. מדובר בתביעה שצריכה להידחות על הסף".