"העלאת מס הרכישה קטסטרופה - לא תוריד מחירי הדירות"

ההחלטה להקדים את המועד שבו יועלה מס הרכישה למשקיעים, הובילה לשלל תגובות מצד חברי כנסת וגורמים בענף הנדל"ן

משה כחלון / צילום: אוריה תדמור
משה כחלון / צילום: אוריה תדמור

ההחלטה להקדים את המועד שבו יועלה מס הרכישה למשקיעים, הובילה היום (ב') לשלל תגובות מצד חברי כנסת וגורמים בענף הנדל"ן. ח"כ איציק שמולי (המחנה הציוני) יו"ר השדולה לדיור חברתי בכנסת אמר לאחר הדיון כי "היוזמה להטיל מס רכישה היא נכונה במצב שבו כמעט שליש מהרוכשים הם משקיעים. אבל, המדיניות כרגע היא מאכזבת. כחלון זורק את המשקיעים מהחלון באמצעות מס הרכישה, אבל פותח להם את הדלת בפרויקט 'דיור למשתכן'. זה עקום לגמרי".

ח"כ סתיו שפיר (המחנה הציוני) הלינה על העובדה שבאוצר מטפלים במשקיעים בלי לדאוג גם לשוכרי הדירות: "העלאת המס הזאת תגולגל ישירות על שוכרי הדירות. אם רוצים באמת לפתור את מצוקת הדיור חייבים לכלול גם את הצעת החוק שלי לשכירות הוגנת. כחלון הביע תמיכה בהצעה, אך כרגע היא תקועה בשל סירוב חלק מהפקידות בממשלה. בינתיים, העלאת מס הרכישה עלולה לצמצם את היצע הדירות להשכרה ולהביא לעודף ביקוש ולהעלאת מחירים. נוסף על כך, בעלי דירות להשקעה כבר מעלים את שכר הדירה. אני מקבלת בכל יום פניות משוכרים שלא עומדים בעליות המחירים, וכל עיכוב נוסף וקידום הצעות חלקיות מרע את מצבם".

עו"ד ענת בירן מומחית בדיני תכנון ובנייה התייחסה גם היא להחלטה ואמרה כי "הקדמת מס הרכישה לא תשנה דבר. היצע הדירות לא יגדל והמשקיעים לא יפסיקו להשקיע בנדל"ן. אני קוראת לשר האוצר לפתור את הבעיות האמיתיות בשוק הדיור ואת ההליכים הבירוקרטיים הקשים בוועדות התכנון המעכבות את שיווקם של פרויקטים רבים. עד שהנושא הזה לא יפתר - שום דבר לא יקרה".

פולי טטרו שותף בחברת טופ קפיטל העוסקת במימון פרויקטים בנדל"ן הוסיף כי "בחינה של הפעולות האחרונות של שר האוצר מראה שהוא לא הולך לשחזר בתפקידו הנוכחי את ההצלחה שהייתה לו במשרד התקשורת. כל ההתנהלות בנושא העלאת מס הרכישה היא קטסטרופה. העלאת מס הרכישה לא תרסן ולא תוריד את מחירי הדירות בישראל - לא מחר ולא בעוד שבוע. משקיעי דירות גורמים להגדלת היצע הדירות להשכרה, שזה מצוין לשוק השוכרים שלא סוגר את החודש. את מחירי הדיור אפשר להוריד באמצעות הגדלת ההיצע או העלאת ריבית. כל פתרון אחר עולה לנו זמן וכסף ומבריח את המשקיעים".