"ואת, קרנית, שותקת": מכתב פתוח של סוחר מט"ח לבנק ישראל

סוחר ותיק בשוק כותב לבנק ישראל: "אחרי הודעת הריבית הכל עוד היה בסדר... ואז הגיע נתן זוסמן" ■ "הטלפון שלי התמלא בהודעות בסגנון: 'הוא באמת אמר את זה?!'" ■ "ואת, קרנית פלוג, יושבת בצד ושותקת" ■ מיוחד ל"גלובס"

קרנית פלוג / צילום: איל יצהר
קרנית פלוג / צילום: איל יצהר

שוק המט"ח לא נרגע גם יומיים אחרי מסיבת העיתונאים של בנק ישראל, שהציתה נפילה של האירו והדולר מול השקל. הדולר נסחר היום (ד') סביב 3.76 שקלים והאירו סביב 4.21 שקלים - ומשלימים נפילות של 2%-3% ביומיים.

סוחר ותיק בשוק המט"ח, שביקש לשמור על אנונימיות, העביר לידי אתר "גלובס" מכתב פתוח לראשי בנק ישראל, בו הוא מתקומם על הדברים שנאמרו במסיבת העיתונאים ומותח ביקורת על התנהלות בנק ישראל, בהשוואה לבנק המרכזי באירופה. בחרנו לפרסם כאן את המכתב במלואו.

שלום לכבוד נגידת בנק ישראל ד"ר קרנית פלוג, מנהל מחלקת המחקר נתן זוסמן ודובר בנק ישראל יואב סופר.

ברכות על מסיבת העיתונאים הראשונה שלכם ביום שני. הגיע הזמן באמת לשקיפות ולקצת יותר הידברות עם התקשורת אחרי החלטות ריבית. הבעיה היא שמסיבת העיתונאים הפכה לתאונת שרשרת נוראית. שוק ההון פתח את היום עם שער דולר ב-3.835 שקלים, אירו ב-4.35 שקלים וציפיות קלות להפחתת ריבית. בערך 20%-25% הסתברות לכך. כשיצאה הודעת הריבית, הדולר אכן ירד מעט בגלל האכזבה, לכ-3.82 שקלים. אז נא לא להאשים את ציפיות השוק לפארסה, שהמשיכה מאז במט"ח.

הנפילה הראשונה בדולר התרחשה כשהנגידה פלוג אמרה שפחתה ההסתברות לשימוש בכלים מוניטריים לא קונבנציונליים. כפיים! לא תעשו הקלה כמותית. גברתי, לפני כמה חודשים הנחת על השולחן את האקדח הזה של "כלים לא קונבנציונליים" בהודעה לעיתונות. תתפלאי, אבל אנחנו קוראים ומנתחים בעיון רב את ההודעות האלה. באמת.

אז אכן פחתו הסיכויים - אבל למה את צריכה להגיד את זה? האם את רואה את הנגיד האירופי מריו דרגי אומר משהו כמו, "גברו הסיכויים ליציאת יוון מגוש האירו"? או "גברו הסיכויים לסגירת בנקים ביוון"? לא ממש. אבל זו האמת - גברו הסיכויים לכך. מאידך, זה בלתי נתפס שהוא יגיד דבר כזה, למרות שזה נכון וכולם יודעים שזה נכון וכולם יודעים שהוא יודע שזה נכון. .

אז מה בדיוק ניסית להשיג באמירה הזו וכיצד היא משרתת את מטרות בנק ישראל בתמיכה בשער החליפין? או בקיצור: מה השגת בכך שהורדת את האקדח מהשולחן?

ואז בא נתן זוסמן. אני מוכרח להודות שבשלב הזה רק הקשבתי בחצי אוזן. עד לרגע שהוא אמר שהם רואים ריבית של 1.25% בסוף 2016. תוך רגע הטלפון שלי התמלא בהודעות בסגנון, "מה, הוא באמת אמר את זה?!"

ואז הדולר צנח. מר זוסמן, זרקת פצצה לחדר ולא ממש הסברת כמה דברים, כמו למשל ש-1.25% בריבית בנק ישראל מבוססת על כך שהפדרל ריזרב אכן יעלה את הריבית ל-1.625% כפי שכתוב בתחזיות שלו; ושאתם צופים אינפלציה של 2% במהלך 2016.

כלומר, ציינת את הדברים האלה, אבל לא ממש חיברת ביניהם. אגב, שתי הרגליים האלו רעועות מאוד: שוק הריביות הדולרי רחוק מלתמחר ריבית של 1.625% בארה"ב בסוף 2016 ואני יכול לקנות פה בארץ חוזה אינפלציה ל-2016 בפחות מ-1.2%. אז התחזית שלך על אינפלציה של 2% היא בגדר אשליה.

אבל, נניח שאתה מאמין שכל זה יקרה; לא חשבתם שאמירה כזו של ציפייה לריבית של 1.25% - כאשר השוק מתמחר משהו שונה לגמרי - תשפיע על הדולר? וכן, יש הבדל בין מצב שבו מחלקת המחקר כותבת את זה במסמך לקוני, שמצורף להחלטת הריבית לבין המצב בו מנהל מחלקת המחקר אומר את זה במסיבת עיתונאים כאשר הנגידה יושבת לצדו. לא הבנתם את זה?

ואחרי כל זה, אחרי שראיתם את התגובה החדה של שוק המט"ח וקריסת שוק האג"ח, לא באתם להתערב במט"ח ביום שלישי וגם לא חשבתם להוציא הבהרה שלא התכוונתם להגיד את מה שאמרתם.

הנגידה פלוג, כל בנק אחר (ובעיקר הפד) מבהירים שהם יעלו ריבית רק כאשר הם יראו בפועל אינפלציה או צמיחה. יושב לידך פרופ' זוסמן ואומר שהוא רואה ריבית של 1.25% בסוף 2016 ואת שותקת. לא חשבת שצריך להבהיר שעד שלא תראו את התממשות האינפלציה שהוא חוזה, הריבית לא תעלה לרמה הזו? או משהו בנוסח: "לא נמהר עד שנראה..."?

ואגב, אנחנו לא כאלה טיפשים. לתדרך עיתונאים לכתוב ששוק ההון "לא הקשיב" ופעילים במט"ח "מסרבים להפנים את המסרים", רק מחמיר את המצב. הקשבנו, הפנמנו. אתם פשוט לא מבינים מה אמרתם ואיך אמרתם, כי כל מי ששמע אתכם ביום שני שמע אותו מסר: תמכרו דולרים.

אם לא התכוונתם להעביר את המסר הזה, אנא הבהירו זאת בקולכם, אחרת אף אחד מאיתנו לא יאמין לכם. וכן, כל מי שאני מדבר איתו ביומיים האחרונים, מסוחרים בחו"ל ועד אנליסטים בארץ, לא מבין למה אמרתם את מה שאמרתם. איבדתם את האמינות.