יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה יוג'ין קנדל פורש

בין המועמדים להחליף את קנדל עלה שמו של פרופ' אבי שמחון, יועצו לשעבר של של שטייניץ ■ גורם ששוחח עם קנדל בימים האחרונים העריך כי פניו לשוק הפרטי

יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי
יוג'ין קנדל / צילום: תמר מצפי

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה, פרופ' יוג'ין קנדל, צפוי להודיע בקרוב על סיום תפקידו - כך נודע ל"גלובס". עזיבתו של קנדל (56) אינה קשורה למאבק סביב אישור המתווה למשק הגז שאותו הוביל בשבועות האחרונים. בשיחות פרטיות אמר קנדל, כי ביקש כבר לפני זמן לסיים את תפקידו. בין המועמדים האפשריים להחליף את קנדל הועלה שמו של פרופ' אבי שמחון, בן גילו של קנדל, ששימש בשעתו יו"ר הוועדה המייעצת לשר האוצר ד"ר יובל שטייניץ.

החודש ימלאו שש שנים לכהונתו של קנדל בתפקיד, כך שהוא מסיים למעשה שתי קדנציות מלאות. גורם ששוחח עם קנדל בימים האחרונים, העריך כי פניו לשוק הפרטי. לאור עיסוקיו הרבים של קנדל במסגרת תפקידו הנוכחי, ישנו מספר מצומצם יחסית של משרות בכירות בישראל שקנדל יכול להיכנס אליהן ללא שיידרש להמתין תקופת צינון. קנדל החליף ביולי 2009 את פרופ' מנואל טרכטנברג שכיהן בראשות המועצה מיום הקמתה בספטמבר 2006.

ככלכלן המתמחה במימון ובעל תואר דוקטור לכלכלה מאוניברסיטת שיקגו, נחשב קנדל לבעל השקפה ניאו-ליברלית התואמת את זו של ראש הממשלה בנימין נתניהו. הקירבה האידיאולוגית במישור הכלכלי סייעה לקנדל לשמור על יחסי אמון קרובים עם ראש הממשלה לאורך כל התקופה, שקיבלו ביטוי אחרון בבקשתו של נתניהו לבקש מקנדל לטפל במשבר שפרץ במשק הגז, בעקבות החלטת הממונה על ההגבלים העסקיים דייויד גילה לחזור בו מהסכם הפשרה עם קבוצת דלק ונובל אנרג'י.

קידום מתווה הגז, השנוי במחלוקת, העמיד את קנדל לראשונה במוקד תשומת הלב הציבורית והתקשורתית, לאחר שבעבר מילא תפקידים בוועדות ציבוריות כגון ועדת ששינסקי, ועדת צמח ו-ועדת הריכוזיות. בנוסף למתווה הציג בשבוע שעבר קנדל לממשלה את הערכת המצב האסטרטגית שהכינה המועצה, במטרה להצביע על האתגרים העיקריים העומדים בפני המשק ב-15 השנים הבאות.