אלפים הפגינו נגד מתווה הגז; זליכה: "לפתוח בחקירה פלילית"

(עדכון) - שבוע לאחר ההפגנה הגדולה, שבו המפגינים הרבים אל רחובות תל אביב ■ פרופ' ירון זליכה: "לחקור את חלוקת רישיונות הגז" ■ הפגנות התקיימו גם בירושלים, באר שבע, קריית שמונה - ומול בית ראש הממשלה בקיסריה

שורת הפגנות נערכו אמש (שבת) ברחבי הארץ נגד מתווה הגז שנחשף השבוע. ההפגנה המרכזית החלה בשעה 20:30 בכיכר הבימה שבתל אביב, והיא הסתיימה בסמוך לקריית הממשלה. אל ההפגנה, בהשתתפות אלפי אזרחים, הצטרפה לראשונה גם התאחדות הסטודנטים והסטודנטיות לצד "מטה מאבק הגז" וארגון "מגמה ירוקה". במקביל, התקיימה הפגנה בקיסריה, בבאר שבע, בקריית שמונה ובירושלים. בשבוע שעבר נערכה הפגנה בהשתתפות אלפי בני אדם בתל אביב.

הדובר המרכזי בהפגנה בתל אביב היה פרופ' ירון זליכה, החשב הכללי לשעבר במשרד האוצר. "אני רוצה לנצל את הבמה הזאת כדי לקרוא למשטרת ישראל וליועץ המשפטי לממשלה לפתוח בחקירה פלילית על חלוקת רישיונות הגז", אמר. "חקירה פלילית על הסיטואציה שבה יש לנו אוצר עם 30% סיכוי שיהיה שווה מאות רבות של מיליארדים, והאופציה המדהימה הזאת שלא הייתה מדהימה ממנה בעולם הגז במאה ה-21, חולק במחשכים תמורת 970 אלף שקל".

"אנחנו לא מוכנים שיעבדו עלינו, אנחנו לא מוכנים שישקרו לנו, שיפריחו לנו בלופים, ואנחנו ממש, אבל ממש, לא מטומטמים", הוסיף זליכה. "הממשלה הזאת שברה כל שיא חדש בכך שהיא מנסה לכבול את ידינו מלהצביע בבחירות הבאות ולשנות את הסיטואציה. היא מנסה לעשות דבר פשוט: לא רק למכור את המשאבים שלנו עבור נזיד עדשים, אלא גם למנוע מאתנו להצביע בעתיד לפוליטיקאים שיוכלו לשנות את המצב בעתיד".

זליכה הסביר לקהל, כי לפני הבחירות הוא קרא לציבור לא להצביע למפלגות שלא יתחייבו להגביל את מחירי הגז. "הקטסטרופה הזאת, עכשיו, היא בדיוק השתיקה של הציבור. אני חושב שזו לא עמדה פוליטית לומר לעם ישראל, בואו ותתקנו את הטעות שעשיתם בבחירות. לא העמדתם אולטימטום למפלגות: או שתגבילו את המחיר, או שלא תקבלו את הקול שלנו".

לדבריו, "הממשלה הזאת למדה שהציבור כנראה לא מבין מה החשיבות של פיקוח על המחירים, אבל הם חוששים עכשיו, שהציבור מתחיל להבין. הממשלה הנוכחית מנסה לכבול את ידי שר האוצר הבא, את ידי העם, והיא מבקשת להתחייב שבמשך שנים רבות, נוסף על השנים שכבר גוזלים את כספינו, לא יתבצע כל שינוי, והיא אף מתחייבת להגן בכנסת ולפצות אם חלילה מישהו ירצה לשנות משהו".

זליכה המשיך בנאומו: "מנסים להלך עלינו אימים, שאם לא נקבל את מתווה הגז, חלילה יישאר הגז בים. מה הם שוכחים? אחד, הוא כבר זורם, שני, יש חוק במדינה - כשחיים באוליגרכיה לפעמים שוכחים את זה. החוק במדינה קובע שאם אתה לא מפתח את המאגר, אז תוך תריסר חודשים, אתה צריך להחזיר את המאגר חינם אין כסף לעם ישראל. אם יקרה לנו נס הם לא יפתחו את הגז. הדבר השלישי שהם שוכחים להגיד זה שהגז הזה שהם רוצים לפתח, מיועד רובו ככולו לייצוא".

בהמשך התייחס לשר האוצר לשעבר יאיר לפיד, שאמש דווח כי מתקיימים מגעים בינו לבין גורמים בממשלה על אפשרות לתמיכה במתווה. "לפיד לא זו בלבד שסירב לנצל את סמכותו להטיל פיקוח על מחירי הגז ואפשר לחברת החשמל לחתום על הסכם עם תשובה ונובל, הוא חטא בחטא נוסף. הוא אישר להם ייצוא במגבלה לא ממש אפקטיבית, והמגבלה הזאת היא אסון בפני עצמו מכיוון שאין תרופה למחלה ההולנדית. אין לזה תרופה".

"החוצפה של הממשלה הזאת עוברת כל גבול, כיוון שאני נזכר בימי המחאה החברתית של 2011", המשיך זליכה. "בשנים האחרונות הפכנו למדינה שבה הדיור הכי יקר במערב. 160 משכורות ממוצעות מול 70 ו-80 במקסימום במדינות מערב אחרות. אנחנו גם המדינה שבה הרכב הכי יקר במערב, וההסבר לכך מצוי ב-52 ההגבלים העסקיים שהממשלה יצרה במו ידיה בשיתוף פעולה עם טייקוני הרכב כדי לאפשר לסיטואציה הזאת".

"עכשיו עושה הממשלה את החטא הרביעי, היא הופכת אותנו למדינה שרווחי הגז הכי מטורפים בה בעולם המערבי. היא דואגת שלא רק בכהונה הזאת לא נצליח להיחלץ מכך, אלא גם בכהונות הבאות. הגיע הזמן שעם ישראל יאמר את דברו כל מוצאי שבת, עד שהממשלה תיכנע", התייחס זליכה להפגנה שנערכה בשבוע שעבר בתל אביב, שהסתיימה במעצרם של ארבעה מפגינים. "הממשלה הזאת הוכיחה שהיא מתרפסת. אם הציבור יאמר את דברו בצורה חד-משמעית ונחושה ויגיד שלא יצביע למפלגה שלא תטיל פיקוח על המחירים, אמירה כזאת תעשה את שלה".

המפגינים קראו, בין היתר, "גם ימין וגם שמאל, מפרקים את המונופול" ו"העם דורש מקסימום שלוש". על השלטים שהונפו בהפגנה נכתב "עוצרים את שוד הגז", "השקופים דורשים שקיפות", "לא לשר אוצר של טייקונים". בעצרת בקיסריה הניפו כ-120 המפגינים שלטים, שעליהם נכתב: "מתווה הכניעה: אין עצמאות אנרגטית", "מגיע לנו הסכם טוב יותר", "נובל אנרג'י: 'מאגר תמר - הרווחי בעולם'" ו"זה לא מתווה - זה אקזיט". המפגינים התקרבו עשרות מטרים בודדים מביתו של ראש הממשלה, וכוחות האבטחה במקום מנעו מהם להתקרב לבית.

יוסי דורפרמן, דובר מטה מאבק הגז, שגם הוא נשא דברים בעצרת בתל אביב, אמר אתמול לוואלה!NEWS לפני ההפגנה כי "היום יתקיימו הפגנות ברחבי הארץ אחרי שבוע שבו ניסו להעביר את מתווה מונופול הגז שנבנה בצורה מושחתת, ללא תיעוד וללא פרוטוקולים, תוך העדפת טייקוני הגז על טובת האזרחים. לדבריו, "השבוע גילינו כי תאגיד נובל אנרג'י מפעיל בכירים בממשל האמריקני כדי שילחצו על פוליטיקאים ישראלים במטרה לגזול את משאבי הטבע והאנרגיה האסטרטגיים של ישראל. ההצטרפות של התאחדות הסטודנטים למאבק נותנת לנו כוח אדיר. אנחנו קוראים לכולם לצאת לרחובות לעצור את שוד הגז".

על פי המתווה, חברת "דלק" תמכור את כל אחזקותיה במאגר תמר בתוך שש שנים, וחברת "נובל אנרג'י" תדלל את אחזקותיה מ-39% ל-25% ותוותר על זכות הווטו שלה בתוך שש שנים. בכל הנוגע למאגר לווייתן, לא יהיה שינוי במבנה האחזקות, והנושא ייבחן מחדש בתוך עשר שנים. כמו כן, שתי החברות יצטרכו למכור את כל אחזקותיהן במאגרים הקטנים תנין וכריש בתוך 14 חודשים. רוכשי המאגרים יתחייבו לשווק גז רק לישראל. משמעות המתווה היא שלחברת "נובל אנרג'י" תהיה בעלות צולבת על שני מאגרי הגז הגדולים, וחברת "דלק" תמכור את אחזקותיה רק בעוד שש שנים, מה שיפגע בתחרות. עוד נכתב במתווה כי "הממשלה לא תיזום שינויים מהותיים בנושאים האמורים. הממשלה אף תתנגד להצעות חוק פרטיות בעניינים אלה ככל שאלה יבקשו לבצע שינויים כאמור".