ב"י: פחתה ההסתברות לשימוש בכלים "בלתי שגרתיים"

היום פורסמו הפרוטוקלים של ישיבת המדיניות המוניטארית האחרונה ■ בנק ישראל: הנסיבות עשויות להשתנות במהירות ולכן מוקדם לשלול לחלוטין את האפשרות שייווצר צורך להשתמש בכלים "בלתי שגרתיים"

היום פורסמו הפרוטוקלים של ישיבת הוועדה המוניטארית האחרונה בבנק ישראל. בדיון על הריבית לחודש יולי 2015 התקבלה ההחלטה להותיר את הריבית בלי שינוי, ברמה של 0.1%. ההחלטה התקבלה פה אחד.

חברי הוועדה ציינו את עליות המחירים בחודשים האחרונים, ודנו בכך שלפי התחזית של חטיבת המחקר, האינפלציה תחזור לחלקו התחתון של טווח יעד יציבות המחירים ברבעון הראשון של 2016. חברי הוועדה סברו כי על רקע ההתייצבות במחירי הנפט - ובמידה שהמשק לא "ייבא" ירידות מחירים נוספות בעתיד - האינפלציה בישראל צפויה להתייצב בתוך תחום היעד. זאת בין היתר בתמיכת העלייה בשכר המינימום והעלייה בשכר במשק בכלל, היות שהן צפויות לעודד את הביקוש המקומי.

חברי הוועדה דנו בעדכון כלפי מטה של נתוני החשבונאות הלאומית לרבעון הראשון של השנה. החברים ציינו כי הירידה ביצוא הסחורות והצפי ליצוא בתקופה הקרובה מושפעים גם מתנודתיות זמנית ביצוא הכימיקלים (עקב שיבושי העבודה בענף). חברי הוועדה העריכו כי הנתונים שהתווספו החודש - ובהם נתונים ראשוניים מסקר החברות, נתוני המדד המשולב, נתוני גביית המסים, והנתונים על שוק העבודה - מעידים שהמשק מוסיף לצמוח בקצב מתון.

לפי התחזית של חטיבת המחקר בבנק ישראל, צמיחת התוצר צפויה להאיץ ב-2016. לפי התחזית, בהאצה זו יתמכו הגידול הצפוי בסחר העולמי כמו גם בצריכה הציבורית והגידול בהשקעה, גם בעקבות התאוששות הפעילות בשוק הבנייה למגורים. חברי הוועדה העריכו כי התחזית מציירת תרחיש סביר לצמיחת המשק, אך עדיין קיימים סיכונים בלתי מבוטלים שהתממשותם תוביל לצמיחה אִטית יותר, ובהם האפשרות להחמרה מחודשת של המשבר באירופה והאטה חוזרת בצמיחה העולמית.

בהתייחסות לשוק המט"ח, חברי הוועדה הביעו חשש כי המשך ייסוף השקל יקשה עוד יותר על צמיחת היצוא הישראלי, והוועדה דנה בהשלכות של ייסוף כזה על התעסוקה ועל השכר בענפי היצוא. חברי הוועדה ציינו כי לפי כמה אומדנים, שער החליפין הנוכחי של השקל מיוסף יתר על המידה (לעומת שער החליפין של שיווי משקל). החברים ציינו כי מדיניות בנק ישראל כיום, ובכלל זה רכישות המט"ח, פועלת כנגד תיסוף היתר של השקל, ובכך מסייעת למשק להתמודד עם תנאי הסביבה העולמית.

הוועדה קיבלה עדכון על תחזיות ה-OECD והבנק העולמי לגבי צמיחת התוצר והסחר בעולם ב-2015. תחזיות אלה הונמכו החודש באופן ניכר בעקבות הצמיחה האטית מהצפוי ברבעון הראשון של השנה. הוועדה דנה בשינויים הצפויים במדיניות המוניטרית בארה"ב, וכן במדיניות הצפויה באירופה בין השאר על רקע הסיכון למשבר מחודש ביוון.

חברי הוועדה התייחסו לנתונים על מספרן הגדול של העסקאות בשוק הדיור, ההיקף הרחב של משכנתאות חדשות, והתחדשותה של עליית המחירים בתקופה האחרונה. החברים העריכו שרמת הפעילות הגבוהה נובעת בחלקה מתיקון לתקופה שבה רבים נמנעו מרכישות של דירות חדשות בשל המתנה לתכנית "מע"מ אפס". חברי הוועדה ציינו כי שלא כמו בעבר, העלייה המהירה בביקוש לדירות מתרחשת כאשר מלאי הדירות למכירה אינו מצומצם. נוסף על כך, הסרת אי-הוודאות סביב תכנית "מע"מ אפס" תרמה גם לגידול בהתחלות הבנייה. חברי הוועדה דנו בגורמים שעשויים להשפיע על שוק הדיור בעתיד - עליית התשואות בשוק איגרות החוב והשפעתה על ריבית המשכנתאות, והצעדים שהממשלה מתכננת לנקוט בתחום הדיור.

כל חברי הוועדה כאמור תמכו בהותרת הריבית על כנה. השיקול המכריע בעד ההחלטה נותר בלי שינוי לעומת החודש הקודם - סביבת הריבית הנוכחית ממשיכה לתמוך בהמשך הצמיחה ובחזרת האינפלציה לתוך תחום היעד בשנה הקרובה. בה בעת, החלטות הוועדה מביאות בחשבון גם את ההתפתחויות בשוקי הנכסים. חברי הוועדה סברו כי פחתה ההסתברות לשימוש בכלי מדיניות נוספים ובלתי שגרתיים על מנת להשיג את מטרות הבנק, אך הם הסכימו כי הנסיבות עשויות להשתנות במהירות ולכן מוקדם לשלול לחלוטין את האפשרות שייווצר צורך להשתמש בכלים כאלו.