ישראל כץ: לתחבורה הציבורית בישראל אין בעיית תקציב

שר התחבורה: "פרויקטים של תחבורה ציבורית נמשכים הרבה זמן, כי הרבה דברים צריכים לקרות כדי להתניע אותם"

ישראל כץ / צילום: תמר מצפי
ישראל כץ / צילום: תמר מצפי

שר התחבורה ישראל כץ טוען כי התחבורה הציבורית בישראל אמנם מפגרת באופן יחסי, אבל לא משום שחסר לה מימון ותקציבים, כי אם בשל מורכבות התחום.

"פרויקטים של תחבורה ציבורית נמשכים הרבה זמן, כי הרבה דברים צריכים לקרות כדי להתניע אותם", אמר השר היום (ג') בדיון של השדולה למען תחבורה ציבורית שהתקיים בכנסת.

מדוח בנק ישראל ל-2104, אשר פורסם במרץ השנה, עולה כי בתחום התחבורה הציבורית במטרופולינים, רמת התשתיות בישראל נמוכה מהרמה במרבית המדינות המפותחות. בכל המדדים שנבחנו במסגרת דוח זה הקשורים בתחבורה, ישראל נמצאת מתחת לחציון בהשוואה למדינות שנבדקו.

שדולת התחבורה הציבורית התכנסה הבוקר (ג'), כשלפניה דוח מרכז המחקר של הכנסת ואשר גם לפיו פיתוח הכבישים עדיין מהווה את החלק העיקרי של תקציב משרד התחבורה. לפי הצעת התקציב לשנת 2015 יעמוד סעיף זה על 7,787 מיליון שקלים המהווים כ-42% מתקציב המשרד, זאת לעומת כ-39% מתקציב המשרד ב-2014 וכ-35% ב-2013.

תקציב פיתוח התחבורה הציבורית יסתכם ב-3.4 מיליארד שקל המהווים רק 18% מתקציב המשרד, בתוספת 1.9 מיליארד שקל המהווים כ-10% מהתקציב ממקורות חוץ תקציביים, לעומת 28% מהתקציב בשנת 2014 ו-1% ממקורות חוץ תקציביים. בחוברת התקציב של משרד התחבורה מוסבר שצמצום התקציב נובע מאומדן יתר בהכנת התקציב לשנת 2014 אשר לא נוצל, וכי בתקציב 2015 יש גידול ביחס לתקציב שנוצל בפועל בשנת 2014.

ח"כ תמר זנדברג אמרה כי "מעבר משמעותי מתחבורה ציבורית לתחבורה פרטית הוא מטרה לאומית. הכוונות הטובות של משרדי הממשלה בנושא שיפור התחבורה הציבורית נשארות ברובן בגדר כוונות בלבד. היינו יכולים להיות בעיצומה של מהפכה משנת מציאות בתחום התחבורה הציבורית, אבל אנחנו מדשדשים במקום ואפילו הולכים אחורה. הנתונים מוכיחים כי המדיניות המעשית של הממשלה היא המשך השקעה אדירה בכבישים ומחלפים שישרתו את הרכב הפרטי, והשקעה נמוכה בהרבה בתחבורה ציבורית. הפער של ישראל מהעולם במדדי התחבורה הציבורית מצביע על פער גדול בתקציב השוטף אך מעבר לזה על פער אדיר של השקעה בתשתיות. צמצום הפער ייקח שנים ויהיה כרוך בהוצאה כספית עצומה, אבל אם לא נתחיל להניע את התהליך הזה עכשיו נמצא את עצמנו עם תחבורה ציבורית שהולכת ומידרדרת, עם פחות אפשרויות תעסוקה ומגורים ועם ירידה באיכות החיים, עלייה בזיהום ובהוצאות התא המשפחתי".

כץ ביקש להזכיר שכבישים אינם מיועדים רק לכלי רכב פרטיים, שכן בכל כביש אפשר להקדיש נתיב לתחבורה הציבורית (נת"צ). על כך ענו לו משתתפי הדיון כי גם במקומות שבהם הוגדרו נת"צים, אין אכיפה מספקת, דבר שהלכה למעשה אינו נותן לאוטובוסים וכלי תחבורה המוניים את היתרון המבוקש.

בעניין הפעלה של תחבורה ציבורית בשבת, כץ אמר שהוא אינו רואה קשר בין מהלך כזה לבין שיפור השירות של התחבורה הציבורית, וכי הוא אינו מתכוון להיות הגורם שיכריע בנושא, משום שזה עניין "ערכי ועקרוני".

כץ הזכיר התייחס לשאיפתו להוזיל את מחירי הנסיעה בתחבורה המונית, תוך הפניית אצבע מאשימה כלפי פקידי האוצר שמונעים ממנו לעשות זאת עבור תושבים המתגוררים בעיירות הפיתוח.

"הם רוצים שהנוסעים ברכבות בדרום ישלמו מחיר מלא ולא מאפשרים הנחה של 50% בערי הפיתוח. זה מצטרף לכך שהם בכלל לא רצו את הרכבות האלה מלכתחילה. אני רוצה לעודד נסיעה בתח"צ ולא להיפך אבל במחירים כל כך גבוהים זה לא יקרה. פקידי האוצר לא מוכנים לתת 50% הנחה כדי שנמצה את ההשקעה האדירה שלנו בתחנות שם. בנוסף, כשאנחנו מבקשים להוזיל מחירי תח"צ במסגרת הרפורמה בתעריפים, בראשל"צ לדוגמא, פקידי האוצר אומרים שזה יבוא על חשבון ייקור המחירים בגוש דן ל-7.30 ש"ח במקום 6.90 ש"ח ובעיני זו טעות מוחלטת ואני אאבק בזה", אמר השר.