למצוא עבודה אחרי הסבה

כך תעלו את הסיכויים למצוא עבודה אחרי הסבה מקצועית

קריירה  / צלם: save as
קריירה / צלם: save as

י', עורכת דין, עשתה הסבה מקצועית לעבודה סוציאלית. היא הייתה שמחה וגאה על המהלך האמיץ שעשתה בנחישות ובהצלחה, אך כשהחלה לחפש עבודה מצאה שהמראיינים מקשים יותר מכפי שדמיינה. הנה כמה כללים שיכולים לעזור לה ולרבים אחרים שכמותה.

נצלו את העבר

כדאי לזהות את המשרות שבהן, מבחינת המגייס, הרקע הקודם יכול להוות ערך מוסף ביחס לאנשים שעוסקים בתחום החדש ולא עשו הסבה מקצועית.

כך למשל, אם עורכת הדין עסקה קודם בדיני משפחה, ורכשה ידע וניסיון נרחב בנישה זו, יהיה לה קל יותר להתקבל למשרת עובדת סוציאלית שבה מטפלים בבני משפחה העוברים תהליכי גירושים. בריאיון, היא תוכל להרגיע את חששות המראיין לגבי חוסר הניסיון שלה על ידי הפגנת הידע שלה בנושא, וכן על ידי הצגת ניסיונה בעיסוקים המשיקים (יכולת גישור, סיוע בפתרון קונפליקטים, קשר ארוך-טווח עם לקוחות המושתת על אמון ואמפתיה, ועוד).

טפחו קשרים וצברו ניסיון

חשוב ביותר להשקיע מאמצים ביצירת קשרים עם אנשים שיכולים לחבר את מסבי המקצוע למשרות שאין להם ניסיון בהן, ולהיעזר בהמלצותיהם. אלה יכולים להיות, לדוגמה, מרצים מלימודי התחום החדש, שעמם יש לטפח קשר מהרגע הראשון כסטודנטים.

כך למשל עשתה עורכת הדין י', שמיפתה את קשריה מעיסוקה הקודם, זיהתה כי ביניהם מצוי מנהל חברת סיעוד, ופנתה אליו. הוא אכן שמח לפגוש בעובדת סוציאלית שהכיר היטב את נקודת החוזק שלה, והציע לה משרה כעובדת סוציאלית.

בנוסף לכך, במהלך הלימודים ובתקופה שאחריהם כדאי לעבוד בכל מה שאפשר כדי לרכוש ניסיון במקצוע החדש. זה יכול להיות תפקיד זמני, חלקי, פרויקטלי, התנדבותי (למתנדבים יש פריבילגיה לבחור, וכדאי לבחור במקום שירשים מאוד את המגייסים). אפשר לנסות גם דרך עצמאית או מתן ייעוץ בתחום החדש, ולהרוויח מכך ניסיון, קשרים עם אנשים רלוונטיים בתחום, הזדמנות לקבל מהם המלצות, ואולי אף אפשרות להתקדם בארגונים הללו.

חפשו נכון

לא כדאי לחכות שיתפרסמו משרות מתאימות. חשוב לפעול בפרו-אקטיביות, ממוקד ויעיל: לחפש ארגונים ובתי-עסק רלוונטיים, לאתר את פרטי המנהל במחלקה שבה עוסקים אנשים בתחום הספציפי (או את פרטי מחלקת הגיוס אם הדבר אינו אפשרי), ולפנות אליהם באופן יזום.

בנוסף לכך, אפשר לאתר חברות השמה ייעודיות העוסקות הן בתחום ההסבה והן בנישה הספציפית מן העיסוק הקודם. מפתיע לגלות מה רב הפער בין מלאי מודעות הדרושים לבין צרכי השוק בפועל.

בלי הצהרות שליליות על העבר

המראיינים יתעניינו לדעת למה המועמדים שמולם עשו הסבה מקצועית, למה לקח להם זמן רב להבין מה הם רוצים לעשות "כשיהיו גדולים", ואיך הם יודעים שהפעם בחרו נכון ואכן יהיו מסופקים בקריירה.

תהיינה הסיבות אשר תהיינה - יש להימנע מהצהרות על אי-הצלחה או חוסר סיפוק מהמקצוע הישן. רוב המראיינים צפויים למהר ולהסיק בשרירותיות שיושב מולם עובד לא מוצלח או לא מרוצה באופן גורף. אחד שכנראה לא היה מוצלח ומרוצה קודם לכן - ולכן אין סיבה שיהיה כזה בתחום אחר.

לא רק "חלום שהתגשם"

כדי להפגין מוטיבציה בריאיון, מועמדים יכולים להסביר למראיין שהם אוהבים את התחום החדש יותר מכל, שהוא מתאים להם ככפפה ליד, ושהם מגשימים חלום ישן. אולם לצד המוטיבציה, חשוב אף יותר לשדר פוטנציאל תרומה רב לעסק, בזכות אותם ערכים מוספים המפצים על חוסר הניסיון.

עורכת הדין, למשל, יכולה לספר למראיין: "טיפלתי באנשים כעורכת דין במשך שנים רבות. ישבתי והקשבתי להם, וניסיתי להיענות לצרכיהם במדויק ובמסירות, ותוך כדי כך הבנתי שזה בדיוק מה שאני טובה בו: לטפל בצרכים של אנשים. רק שהפעם, אני עושה זאת בתחושת שליחות מסוג אחר. שליחות חברתית-טיפולית".

המסר הזה, שמביע את ניסיונה, את אהבתה ואת המוטיבציה שלה, לצד פוטנציאל התרומה שלה לארגון שיעסיקה - הוא המסר שישרת אותה בראיונות העבודה יותר מכל.

הפגינו ביטחון והציפו את יתרונותיכם בריאיון

מראיינים מבקשים לדעת שמסבי המקצוע לא בחרו בתחום החדש מתוך גחמה רגעית, ורוצים לראות ביטחון ודאי לגבי בחירתם. אפשר לעשות זאת בעזרת ניסוח אקטיבי המביע ביטחון ובחירה אישית: "בחרתי בזה", "חקרתי לעומק את התחום", "אני מכיר היטב את העולם הזה, מודע לחסרונותיו ליתרונותיו, ומחכה לפעול בתוכו".

בנוסף לכך, נקודות לחיוב באשר לעובדת השינוי בקריירה הן נשק הכרחי, ויש להעלותן בכל הזדמנות בריאיון: ניסיון כעובדים בארגון, להבדיל מעובדים צעירים, ויתרונות הגיל - בגרות, רצינות ואחריות. על רקע ניסיון החיים והבגרות, יתרון נוסף הוא הידע האמיתי של המועמדים שזה באמת מה שהם רוצים לעשות.

יתרונות נוספים בהיותם אחרי הסבה הם גמישות, המאפיינת אדם שבוחר לעשות שינוי ומסתגל אליו מתוך החלטה, וכן היעדר סכנת שחיקה - הם מגיעים רעננים לדף חדש, בזמן שקולגות בגילם כבר שחוקים וחסרי-חדווה. לבסוף, למסבי מקצוע רבים יש גם מוטיבציה מוגברת להוכיח את עצמם, דווקא בשל היותם חדשים בתחום.

רגע לפני ייאוש

כשנדמה שכל הניסיונות כשלו, לא כדאי למהר להכריז על כישלון וחזרה למקצוע הקודם. בטווח הקצר זהו פתרון, אך בהמשך צפויים להציף שוב השיקולים שהובילו מלכתחילה לשינוי בקריירה.

במקום זאת, כדאי לנסות לפעול "מלמטה למעלה", ולהסכים לשכר נמוך משמעותית או לתפקיד פחות-מעמד. שם אפשר פעמים רבות להוכיח הצלחה ונחיצות, ולסלול את הדרך מעלה בסבלנות ובמסירות.

יעל מהודר היא יועצת ארגונית. מאמריה מבוססים על הידע והניסיון שרכשה בתהליכי ייעוץ ופיתוח מנהלים בארגוני הייטק ותעשייה, ולאנשים פרטיים. המאמרים מיועדים להעשרה, אינם תחליף לייעוץ מקצועי ואישי המתאים למידותיו של כל אדם ואדם, ואין להתייחס אליהם ככאלה. פרטי הסיפורים האישיים טושטשו לשמירת פרטיות מושאיהם. פניות ליעל מהודר אפשר לשלוח לדוא"ל yaelmehoudar@gmail.com, ואפשר לפנות אליה גם בפייסבוק.