קפלן אמר שהמצב ברבוע כחול "בעייתי" - והמניה צללה 16%

(עדכון) - קבוצת אלון מציעה למחזיקי האג"ח שלה פירעון מוקדם של חוב בהיקף 1.7 מיליארד שקל, כנגד ויתור על הקנס הנלווה לכך ■ נמשכת המפולת בני"ע של החברה-הבת אלון רבוע כחול

אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי
אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי

מנכ"ל קבוצת אלון, אביגדור קפלן, התייצב היום (א') מול נציגי הגופים המוסדיים שמחזיקים באיגרות החוב הפרטיות של החברה, והתקשה להסכים עם הסיבות לעצם קיום האסיפה שזומנה בבהילות.

"אני לא מבין את הסיבה לאסיפה. לקבוצת אלון אין שום בעיה לעמוד בפירעונות מעכשיו ועד סוף חיי האג"ח ב-2023 לפי לוח הסילוקין הקיים. אני לא יכול לייפות את מצבה של החברה-הבת אלון רבוע כחול , אבל אני לא חושב שיש שינוי מהותי ביכולת הפירעון של קבוצת אלון בגלל המצב הנוכחי של מגה", הדגיש קפלן.

בנוגע למצבה של אלון רבוע כחול הציבורית, בעלת רשת מגה, שהתחייבה להזרים לרשת הקורסת 320 מיליון שקל ולערוב לחובותיה בהיקף של 470 מיליון שקל, ציין קפלן כי "המצב של אלון רבוע כחול מבחינת המינוף שלה הוא בעייתי, אבל על זה נדבר עם מחזיקי האג"ח שלהם ביום חמישי. בינתיים, הדירקטוריונים של קבוצת אלון ושל אלון רבוע כחול יצטרכו להחליט אם לאשר או לא לאשר את ההסדר של מגה ומה שקשור בכך".

בעקבות דברי קפלן, צנחה היום מניית אלון רבוע כחול ב-16% נוספים, והשלימה קריסה של 65% תוך חודשיים, כאשר שווי החברה צונח אל מתחת ל-275 מיליון שקל בלבד. אג"ח ג' של החברה איבדה עוד 4.5%, והיא משקפת תשואה שנתית לפדיון של 11%.

לצורך תמיכה ברשת מגה, הכריזה אלון רבוע כחול כי תצא בהנפקת זכויות בהיקף של עד 150 מיליון שקל, וקבוצת אלון הביעה נכונות להשתתף בהנפקה ולהעמיד את חלקה בהיקף של 110 מיליון שקל. נוסף על כך, קפלן ציין כי קבוצת אלון תידרש כנראה להעמיד לחברה-הבת הלוואת בעלים של בין 60 ל-110 מיליון שקל.

רק לפני חודשיים וחצי אישרו מחזיקי האג"ח הסכם עם קבוצת אלון לשינוי שטר הנאמנות של האג"ח (הסדר חוב) בהיקף של 2.1 מיליארד שקל, ולדברי קפלן, "בעיית הנזילות מצאה את פתרונה המלא". אולם בעקבות המשבר בחברה-הנכדה מגה קמעונאות והשפעתו על ערך מנייתה של אלון רבוע כחול (שמחזיקה במלוא מניות רשת הקמעונאות הקורסת מגה), מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון שוב חוששים ודורשים מתן ביטחונות שיינתנו להם מול הזרמות כספים מתוכננות במורד הפירמידה. אחרת, סביר להניח שכבר ברביעי יפורסם כתב הצבעה להקמת נציגות שתפעל להשגת הסכמות חדשות על שינוי שטר הנאמנות.

מחזיקי האג"ח קיבלו ביום חמישי רוח גבית מחברת S&P מעלות, שהפחיתה את דירוג החוב של קבוצת אלון בדרגה אחת ל-BBB פלוס והכניסה את החברה לרשימת המעקב עם השלכות שליליות, מה שאומר אפשרות להורדה נוספת של הדירוג עוד השנה.

בחברת הדירוג ציינו כי בעקבות פנייתה של מגה להסדר נושים, חלה הידרדרות במצבה העסקי והפיננסי של אלון רבוע כחול. כתוצאה מהצניחה בשווי השוק של החברה הציבורית, עלתה רמת המינוף (LTV) של קבוצת אלון לכ-70%, ורמה זו אינה תואמת את הדירוג הקודם (A מינוס).

"פרופיל הנזילות של קבוצת אלון צפוי להיחלש בעקבות כוונתה להשתתף בהנפקת זכויות בהיקף של 150 מיליון שקל, שתבצע אלון רבוע כחול, והיתכנותה של תמיכה נוספת באמצעות הלוואות בעלים. בעקבות ההזרמה צפוי פער של כ-100 מיליון שקל בין מקורותיה של קבוצת אלון לשימושי במהלך 12 החודשים הקרובים", כתבו ב-S&P מעלות.

קפלן, כמובן, לא אהב את ההחלטה. "ההורדה של הדירוג לא היתה במקומה", הוא אמר היום באסיפה. "אין לנו בעיית תזרים, ויש כסף לשרת את החוב 24 חודשים קדימה. נראה שהיום יש שיקולים נוספים לחברות הדירוג. לא היה מקום להודעה ובטח לא להחלטה להכניס אותנו לרשימת מעקב עם אופק שלילי. אני מניח שלאחר הפירעון המוקדם הנוסף שנעשה הדירוג שלנו יעלה מחדש", הוא הדגיש.

קפלן הזכיר למשתתפי האסיפה כי מאז תחילת דרכו כמנכ"ל קבוצת אלון, בינואר 2015, הוא נפגש הרבה פעמים איתם ועם חברות הדירוג. "היו חששות כבדים בגלל ה-LTV הגבוה, בעיית הנזילות והחשיפה לארה"ב. ניהלנו משא-ומתן ממושך איתכם, היו 3 אסיפות מחזיקים, ובסוף אפריל אושר ההסכם לשינוי שטר הנאמנות. תוך כדי מימשנו את האחזקה באלון USA בערך של 580 מיליון דולר".

בתמורה למכירת ההחזקה (48%) באלון USA לידי חברת דלק US, קיבלה קבוצת אלון מניות של החברה הרוכשת בערך נוכחי של 233 מיליון דולר, שטר חוב של 145 מיליון דולר נושא ריבית שנתית של 5.5% לפירעון ב-2021 וכן 200 מיליון דולר במזומן. המזומן שהתקבל סייע לקבוצת אלון לפרוע בפירעון מוקדם חוב של 450 מיליון שקל בעלי האג"ח, ולאחר מכן נותרו בקופתה 235 מיליון שקל.

מלבד ההחזקה הסחירה במניות דלק US ובשטר החוב שלה בערך כולל של כ-1.44 מיליארד שקל, מחזיקה הקבוצה גם במניות חברת אלון גז (ששותפה במאגר תמר) בשווי של 845 מיליון שקל, במניות אלון רבוע כחול בשווי של 210 מיליון שקל ובחברת התפעול של כביש 6 (החזקה לא סחירה).

כנגד נכסים אלה יש לקבוצת אלון חוב של כ-1.7 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח ועוד כ-220 מיליון שקל לבנק הפועלים, שלטובתו משועבדת ההחזקה באלון רבוע כחול.

קפלן מנה את הנכסים וההתחייבויות וציין כי "הערך הנכסי הנקי (NAV) של קבוצת אלון הוא חיובי. גם אם נשים את אלון רבוע כחול בשווי אפס, עדיין הערך הנכסי הנקי יהיה חיובי, והחברה יודעת לעמוד במחויבותה".

קפלן הוסיף כי "אני יכול כבר היום לנסוע לארה"ב ולמכור לאחד הבנקים שם את שטר החוב שקיבלנו מדלק US במחיר של יותר מהפארי שלו, ואני מתכוון למכור לפחות חלק ממנו כדי לשלם את האג"ח. גם את מניות דלק US שקיבלנו ניתן יהיה לממש החל מנובמבר".

קפלן נשאל בין השאר באסיפה לגבי מכירת ההחזקה של קבוצת אלון בחברת אלון גז, וציין כי היא אפשרית, אולם תחייב תשלום מס גבוה בהרבה מזה שישולם על דיבידנדים שתשלם אלון גז לאורך השנים.

למעשה, מכירת מלוא הנכסים בארה"ב כבר כעת תאפשר לקבוצת אלון לפרוע כמעט את מלוא החוב למחזיקי האג"ח (העומד על 1.7 מיליארד שקל). אלא שבשטר הנאמנות המקורי של האג"ח הסכימה קבוצת אלון לשלם קנס של 17%-19% כנגד פירעון מוקדם, שאותו היא לא מעוניינת לשלם.

במסגרת ההסכם בין הצדדים לשינוי שטר הנאמנות שנחתם בתחילת מאי, הסכימו מחזיקי האג"ח לפתור את קבוצת אלון מתשלום הקנס על פירעון מוקדם של 930 מיליון שקל. מתוך סכום זה, 450 מיליון שקל כבר נפרעו, ולדברי קפלן, עוד 480 מיליון שקל ייפרעו בקרוב.

"כשרצינו לפדות מוקדם, אז הגבילו אותנו בסכום. היה שיג ושיח בנושא, וגם היום אין לנו בעיה לפרוע את האג"ח. אם תסכימו לוותר על עמלת הפירעון המוקדם, אין בעיה לפרוע לכם את כל החוב. עד לא מזמן הייתם מאוד עקביים בעיקשות שעמלת פירעון מוקדם מוקטנת היא רלבנטית רק עבור 930 מיליון שקל.

"לשלם 17%-19% עמלת פירעון מוקדם זה בלתי מתקבל על הדעת. אנחנו לא מאוהבים בדלק US, למרות שיש שם אפסייד גדול שיבוא לידי ביטוי בעוד שנה. עמלת הפירעון המוקדם היא מחסום גדול מאוד להפגיש אתכם עם יותר מזומנים כבר עכשיו. אנחנו נעשה כל מה שאנחנו מחויבים בשטר. אתם תעשו מה שתרצו", אמר קפלן למחזיקים.

קפלן דחה בתוקף את טענות מחזיקי האג"ח, שלפיהן במהלך המשא-ומתן הקודם הוסתר מהם המצב האמיתי של רשת מגה. לדבריו, "הטענה לגבי מגה שהסתרנו מידע היא חסרת בסיס. מגה מוחזקת באמצעות חברה ציבורית שמפרסמת את תוצאותיה. היה ידוע בציבור זה מכבר שמגה בצרות, ושצריך לעשות פעולות נמרצות כדי לאושש אותה.

"בכל התהליך האחרון בדקנו את כל החלופות האפשרויות לגבי מגה, ונמצא שהחלופה הכי נכונה היא הבראת מגה, ואנחנו מאמינים גם במגה וגם באלון רבוע כחול שניתן לעשות את זה. אין סיבה שמגה לא תדע לעלות מחדש על פסים של רווחיות ולא להיות נטל על רבוע כחול.

"אף אחד לא יכול לבוא ולהגיד שהעובדה שמגה בצרות היא דבר חדש של החצי שנה האחרונה. מגה עובדת באינטנסיביות רבה לצאת מהמשבר. אי-אפשר לנהל את מגה באמירות כלליות, אבל בסופו של תהליך מגה תהיה בעלת ערך כלכלי גבוה".

קבוצת אלון, נכסים מרכזיים מול התחייבויות עיקריות
 קבוצת אלון, נכסים מרכזיים מול התחייבויות עיקריות