"הקשיים במגה הוסתרו במכוון ע"י ראשי קבוצת אלון"

נאמן האג"ח שהנפיקה קבוצת אלון זימן אסיפה דחופה כדי לדון בהסדר במגה ובהשפעותיו על יכולתה לשרת את התחייבויותיה: "הדיווחים הפומביים של החברה לוקים במידע מהותי חסר ובמידע לא נכון"

אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי
אביגדור קפלן / צילום: תמר מצפי

סוגיית החוב העצום של קבוצת אלון (שבשליטת שרגא בירן וארגוני הקניות של הקיבוצים) למחזיקי האג"ח המוסדיים התעוררה השבוע מחדש. בעקבות הסדר החוב שנועד למנוע את קריסתה של רשת הקמעונאות מגה שבבעלות הקבוצה, טוענים מחזיקי האג"ח של אלון - באמצעות מכתב ששלחו לפני יומיים - כי הקבוצה פעלה מולם ב"חוסר תום-לב מובהק", בכך שהסתירה את מצבה העגום של הרשת.

מחזיקי האג"ח, להם חייבת הקבוצה כ-2 מיליארד שקל, חוששים כי הזרמה ניכרת של כספים ותמיכה במגה ובחברה-האם אלון רבוע כחול ("לרבות בשל לחצים המופעלים עליה מצד צדדים שלישיים הקשורים למגה, כגון עובדים או נושים; לרבות בנק הפועלים") תבוא על חשבון נושי הקבוצה, מאחר שמצבה הפיננסי יתערער ויאיים על מחזיקי האג"ח.

שבועות ספורים לאחר שקבוצת אלון חתמה על הסדר חוב עם המוסדיים, במסגרתו שינתה את שטר הנאמנות של האג"ח שבידי המוסדיים כדי להרוויח זמן לשיפור מצבה הפיננסי, זימן השבוע נאמן האג"ח, חברת הרמטיק, "אסיפה דחופה", כדי לדון בהסדר הנושים במגה והשפעותיו על יכולתה של קבוצת אלון לשרת את החוב כלפי מחזיקי האג"ח.

במכתב ששלח כאמור לפני יומיים (ג') עו"ד אלון בנימיני לבאי-כוחה של קבוצת אלון, נטען כי "בימים אלה ממש מחזיקי האג"ח מצויים בסוג של ערפל קרב בקשר עם ההסדר המסתמן במגה, ובקשר עם השלכותיו הישירות והעקיפות של הסדר זה על מצבה של החברה ועל מצבם של מחזיקי האג"ח".

לדבריו, "מחזיקי האג"ח ניזונים בעיקר מרסיסי שמועות ומידיעות שונות בכלי התקשורת", מהם "עולה תמונה עגומה ביותר אודות מצבה של מגה, ואודות נתוניה הכספיים החמורים, אשר מלמדים על מצבה הקשה והיותה חברה על סף קריסה (אם לא ממש בקריסה)".

אלון: "החברה דוחה את האמור במכתב"

לא רק זאת, לדברי מחזיקי האג"ח של קבוצת אלון, "ממידע שנמסר לפני שבועות ספורים, לאחר תיקון השטר, עולה כי לפחות חלק מקברניטי החברה אינם רואים ערך כלכלי אמיתי למגה, וכי הם רואים בה נטל בלבד, אשר שוויו הכלכלי הינו 'אפס', אם לא למטה מכך (ערך שלילי). הסתבר כי לפחות חלק מהנהלת החברה אינו רואה צפי להשאת רווחים לחברה בקשר עם מגה ופעילותה - אלא רק פוטנציאל לבזבוז ואובדן משאבים של החברה, בבחינת 'כסף טוב אחרי כסף רע'".

בהמשך מגיעה ההתקפה העיקרית מצד מחזיקי האג"ח כלפי מנהלי קבוצת אלון, שלטענתם התנהלותם בנושא מגה התאפיינה ב"חוסר תום-לב מובהק": הקשיים ותוכניות הפעולה של הקבוצה "הוסתרו בכוונת מכוון על-ידי החברה והעומדים בראשה משך כל תקופת המשא-ומתן שנוהל על-ידם עם מחזיקי האג"ח". זאת, הם מרחיבים, "אף כי ברור לכל בר-דעת שהמידע הנזכר לעיל הינו מידע מהותי ביותר".

"גם הדיווחים הפומביים של החברה ושל התאגידים בשליטתה לוקים במידע מהותי חסר ובמידע מהותי שאינו נכון (כך בלשון זהירה)", תוקפים מחזיקי האג"ח במכתב, כך שהסתמכות על המידע שעלה מדיווחים אלה התבררה "כחסרת בסיס וכמי שהלכה למעשה הטעתה את מחזיקי האג"ח".

לפיכך, "החשש הוא שמחזיקי האג"ח נפגעו ועוד יוסיפו להיפגע בימים אלה ממש, כתוצאה מהחלטות שגויות שמא תתקבלנה על-ידי הנהלת החברה בנושא הסדר מגה".

אי לכך, מחזיקי האג"ח מזמנים אסיפת מחזיקי אג"ח דחופה, שתתקיים ביום ראשון הקרוב, על מנת לדון בנושא ו"בכל הקשור בהסדר המסתמן במגה", ודורשים התייצבות וקבלת מידע מקבוצת אלון, בין היתר ביחס ל"שימושים שעשתה החברה בתמורות שהתקבלו מכירת אלון USA; בטוחות מכל סוג שהעמידה הקבוצה לטובת נושים וכן פירוט הזרמות כספיות של החברה לתאגידים בשליטתה ממועד תיקון השטר; נתונים ומידע המלמדים על ההצדקה הכלכלית והערך שתשיא לחברה תרומת בעלים מצד החברה להסדר מגה ואודות ההשלכה של תרומת בעלים על יכולת הקבוצה לשרת את חובותיה".

באת-כוחה של קבוצת אלון, עו"ד אפרת כראזי-גוף, הגיבה למכתב זה ואמרה כי "החברה הפכה והפכה במכתב עתיר המלל ולא מצאה בו כל נימוק ממשי לפנייה הבהולה של הנאמן לחברה, ובפרט להחלטתו לזמן אסיפה דחופה... החברה דוחה מכל וכל את האמור במכתב, לרבות האמירות והרמיזות בהתייחס להסתרת מידע מהנאמן וממחזיקי האג"ח וכן בהתייחס להתנהלות החברה בנושא הסדר מגה והשיקולים המניעים אותם".

עוד מצוין מטעם קבוצת אלון כי טענות מחזיקי האג"ח הן "השערות כלליות חסרות בסיס". למחזיקי האג"ח נוצרו "בטוחות כבדות משקל על נכסי החברה, לשם הבטחת התחייבויות החברה, ונכללו מנגנונים המבטחים את פרעון האג"ח".

הקבוצה מוסיפה כי היא "אינה מוצאת כל צורך או עילה לקיום ישיבה דחופה עם נציגי הנאמן, ובוודאי שלא קיים כל צורך או עילה לכינוסה של אסיפת מחזיקי אג"ח", אך עם זאת היא הודיעה במכתב כי היא בכל זאת "נאותה" להיוועד עם הנאמן ומחזיקי האג"ח.

מההסדרים הגדולים במשק

בתחילת מאי, בתום כ-3 חודשים של מגעים, הגיעו קבוצת אלון, בניהול אביגדור קפלן, ומחזיקי האג"ח המוסדיים - שלהם הייתה חייבת הקבוצה 2.2 מיליארד שקל באג"ח לא סחירות - להסדר לארגון מחדש של האג"ח, וללא כל תספורת.

קבוצת אלון, שבבעלות חברת ביילסול הפרטית של שרגא בירן ודודי ויסמן (53%) והקיבוצים (47%), מחזיקה מניות שליטה בחברות אלון רבוע כחול (בעלת רשת המזון מגה, חברת תחנות הדלק דור-אלון וחברת רבוע נדל"ן) ואלון חיפושי גז (המחזיקה זכויות בתגלית הגז "תמר").

במסגרת שינוי שטר הנאמנות נקבע מנגנון שאיפשר הקדמת תשלומים למחזיקי האג"ח, שונה הטריגר לפירעון מיידי, וכן שופרו הבטחונות למחזיקי האג"ח, כולל שיעבודים והתחייבות לאי-חלוקת דיבידנד.

לאחר שנחתם הסדר החוב מכרה קבוצת אלון את החזקותיה באלון USA לדלק US, וגם שילמה ביוני 450 מיליון שקל למחזיקי האג"ח, כשיתרת החוב כלפיהם ירדה לכ-1.9 מיליארד שקל.

עיקרי הסדר החוב בקבוצת אלון

■ פירעון מוקדם של כרבע מהחוב במחיר הפארי בתוספת 1.25%

■ שינוי העילה לפירעון מיידי אם הדירוג יירד מתחת ל-A מינוס

■ מגבלות על חלוקת דיבידנדים

■ חיזוק ביטחונות ומתן שעבודים

■ ביטול קנס פירעון מוקדם