פורסמו שמות הישראלים העצורים בפריצת הסייבר הגדולה

(עדכון) - פריצת סייבר שבה נגנבו פרטי חשבונות בנק של 80 מיליון לקוחות בנקים, בהם של JP מורגן, הסעירה אשתקד את העולם הפיננסי ■ כעת נחשף כי בין החשודים מעורבים גם שני ישראלים, גרי שאלון וזיו אורנשטיין

גרי שאלון, תושב סביון בן 30, וזיו אורנשטיין, תושב אזור השרון בשנות ה-40 לחייו, הם שני ההאקרים הישראלים החשודים במעורבות בביצוע פריצה לחשבונות הבנק האמריקאי JP מורגן ובהרצת מניות בבורסה האמריקאית.

שופט בית משפט השלום בירושלים, שמואל הרבסט, האריך היום (ד') את מעצר השניים עד ל-10 באוגוסט. בתקופה זו תיבחן בקשת המחלקה הבינלאומית בפרקליטות המדינה להסגיר את שאלון ואורנשטיין לארצות-הברית לצורך חקירתם והעמדתם לדין שם.

כנגד שאלון ואורנשטיין וכנגד ישראלי נוסף הוגש כתב אישום על-ידי חבר מושבעים פדרלי במחוז הדרומי של מדינת ניו-יורק בארה"ב, בגין 7 עבירות הקשורות להלבנת הון, הונאה וגניבת זהות, שעונשם המצטבר יכול שיגיע לעשרות שנות מאסר. ב-2 ביוני הוצא צו מעצר בארה"ב כנגד המשיבים.

לדברי השופט בדיון הארכת המעצר היום, "המשיבים הואשמו כי הריצו מניות בארה"ב משנת 2011 ועד היום בדרך של הקמת חברות-קש, רכישת מניות מוגברת והפצת מיליוני הודעות כוזבות באמצעות הדואר האלקטרוני, שמטרתם הייתה לקדם את רכישת המניות ולעלות בזה את ערכן".

לפי ההחלטה, "לאחר שבוצעו פעולות אלה, מכרו המשיבים את מניותיהם המורצות באופן מתואם והלבינו את פירות ההונאה בדרך של העברת סכומי הכסף דרך חשבון בנק קפריסאי לחברות-קש נוספות".

השופט כתב בהחלטתו כי שאלון היה הגורם הדומיננטי בפרשה, והוא ניהל את אורנשטיין ואת החשוד הנוסף, כאשר אורנשטיין השתמש בשמות בדויים וכן פתח וסייע בניהול חשבונות הבנק והברוקרים אשר נדרשו ושימשו לביצוע ההונאה.

לפי בקשת המעצר, אורנשטיין השתמש בשמות הבדויים "אביב שטיין" וג'ון עברי", ושאלון השתמש בין היתר בשמות "פיליפ מוסט" ו"כריסטופר אנגלם".

"מדובר בעבירות אשר, על-פי כתב האישום שהוגש, הניבו פירות ורווחים גדולים ביותר ונעשו באופן מתוחכם לכאורה".

השופט ציין כי אכן ייתכן שמרכז חייהם ומשפחותיהם של החשודים בישראל, "אולם כאשר שנות מאסר רבות מרחפות מעל ראשם, הרי שבריחה והימלטות הופכות לאפשרות ריאלית ומשתלמת... מדובר במשיבים אשר ניתן לומר עליהם כי הם אנשי העולם הגדול, אנשי עסקים, אשר מעבר בין מדינות אינו זר להם, והחשש להימלטות כבד ואפילו כבד מאוד", כתב השופט, ובין היתר בשל נימוקים אלה הורה, כאמור, על הארכת מעצרם.

שאלון מיוצג בידי עו"ד נתי שמחוני, ואורנשטיין בידי עו"ד רונן רוזנבלום. המדינה מיוצגת בידי עורכי הדין יעל ביטון ומתן עקיבא מפרקליטות המדינה.

פרקליטיו של שאלון, עורכי הדין נתי שמחוני ואילנה זיבנברג ממשרד הרצוג-פוקס-נאמן, מסרו כי "מדובר בהליך של מעצר זמני לצורך הבטחת הסגרה לארה"ב. אנו סבורים כי לא היה כל הכרח במעצרו של שאלון, וניתן היה להבטיח את הליכי ההסגרה, ככל שיתקיימו, בדרך של שחרור בערובה".

בא-כוחו של אורנשטיין, עו"ד רונן רוזנבלום, מסר כי "מדובר בהליך ראשוני, כאשר הנתונים לגבי החדשות לא ברורים דיים, ולא ניתן להסיק מסקנות מרחיקות לכת באשר להליך ההסגרה ככל שיתקיים".

הונאה בניירות ערך

לפי בקשת המעצר של שאלון ואורנשטיין, הראשון קשר קשר עם ג'ושוע אהרון ושותפים נוספים על מנת לבצע הונאה בניירות ערך. כחלק מההונאה זיהו החשודים חברות מסוימות כיעד לביצוע מניפולציה במניות שלהן. בחלק מהמקרים חברות היעד כבר נסחרו בבורסות, וביתר המקרים הובילו החשודים לכך שהן ייסחרו בבורסות.

בהמשך, נטען, ולשם ביצוע המירמה, הקים שאלון שתי חברות-קש שהתאגדו באנגליה ובאיי הבתולה, ואורנשטיין פתח חשבונות ברוקרים בשמות בדויים בארה"ב שנוהלו על-ידו תחת הנחיותיו של שאלון.

בשלב הראשון של ההונאה, מפרטת המדינה בבקשת המעצר, רכשו השותפים את מרבית המניות וניפחו באופן מלאכותי את ערכן בשתי דרכים: האחת - באמצעות ביצוע רציף של עסקאות מניפולטיביות; והשנייה - על-ידי הפצה של מיליוני הודעות כוזבות באמצעות אי-מייל שמטרתן לקדם רכישת המניות.

בשלב הבא בקידום ההונאה לאחר עליית ערך המניות מכרו השותפים את כל מניותיהם באופן מתואם וכך גרפו רווחים גדולים. "בדרך זו הרוויחו שאלון ואהרון מיליוני דולרים באופן לא חוקי על-ידי מכירת המניות מחשבונות הברוקרים בתיאום עם שותפיהם... מהלך זה של מכירה מתואמת הפעיל לחץ שלילי על ערך המניה וגרם לה לצנוח וחשף את המשקיעים התמימים בהן להפסדים משמעותיים", נאמר בבקשת המעצר.

בהמשך, נטען, הלבינו החשודים את הכספים והעבירו את פירות ההונאה מחשבונות הברוקרים דרך חשבון בקפריסין לחשבון-קש בבעלותו של שאלון ושותפים אחרים.

פעילות לא חוקית בביטקוין

לפי דיווחים בארה"ב, המעורבים בפרשה חשודים לא רק בגניבת פרטי כ-76 מיליון לקוחות בנקים והרצת מניות קטנות, אלא גם הונאה במטבע הווירטואלי ביטקוין שהפך פופולרי בשנה החולפת.

בכלי התקשורת בארה"ב פורסמו שמותיהם של שני העצורים האמריקאים שנעצרו על-ידי ה-FBI. שניים מהעצורים הם אנתוני מורגיו (Anthony R. Murgio) ויורי לבדב (Yuri Lebedev), והם נעצרו בבתיהם בפלורידה. הם חשודים בפעילות לא חוקית במסחר בביטקוין דרך בורסת Coin.mx.

בין היתר הם חשודים בהלבנת הון באמצעות ביטקוין וכן בפריצה למחשבים של אנשים תמימים ודרישת כופר כדי לשחרר את המידע ש"נעלו" על גבי המחשב.

הפרשה עצמה נראית כמו לקוחה מסרט הוליוודי: חברי קולג' שלמדו במיאמי לפני כעשור חברו יחדיו לפעולת תרמית לכאורה, במסגרתה ביצעו את אחת מפריצות הסייבר הגדולות בהיסטוריה בשנה שעברה, וגנבו כ-76 מיליון פרטי לקוחות בנקים בארה"ב, בעיקר של JP מורגן.

לפי הפרסומים, אחד המעורבים הבולטים בפרשה הוא יהודי-אמריקאי המעביר את זמנו בין מוסקבה, תל-אביב ופאלם ביץ' בפלורידה, ולו מספר דירות.

על-פי החשד, הם השתמשו בפרטי הלקוחות שגנבו על מנת להריץ מניות קטנות ולגרוף רווחים, בפעולה המכונה בארה"ב "pump-and-dump", כלומר הצטיידות במניות, הרצתן וניפוח שעריהן - ואז מכירת המניות ברווח.

לפי הפרסומים בארה"ב, הם הניעו לקוחות לקנות מניות באמצעות שליחת אי-מיילים אמינים, וכמו כן השתמשו בחשבונות של לקוחות (בידיהם היו, מן הסתם, כל אמצעי הזיהוי של הלקוחות).

כזכור, פריצת הסייבר הזו, שהסעירה את העולם הפיננסי בשנה שעברה, הייתה כה גדולה ומתוחכמת, עד שתחילה האשימו ב-JP מורגן את ממשלת רוסיה כמי שעומדת מאחורי הפריצה.