"ללא הבאת עובדים זרים לא יהיה פתרון למשבר הדיור"

כך אמר ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי ■ "בלי להגיע למצב בו בונים 60 או 70 אלף דירות לא נצליח להוריד מחיר"

בנייה בפתח תקווה / צילום: תמר מצפי
בנייה בפתח תקווה / צילום: תמר מצפי

"ללא הבאת עובדים זרים לענף הבנייה לא יהיה פתרון למשבר הדיור", כך אמר היום ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, בדיון מיוחד שהתקיים בועדת הפנים של הכנסת בנושא מצוקת כח האדם של הקבלנים באתרי הבנייה.

"ישראל צריכה בין 50 ל-55 אלף דירות כל שנה ויכולה לייצר היום רק כ-43 אלף דירות, כך שכל שנה נוצר פער של עשרת אלפים דירות", המשיך יצחקי. "בלי להגיע למצב בו בונים 60 או 70 אלף דירות לא נצליח להוריד מחיר. אני מתרשם שהסינים לא ממש מעוניינים בהסכם בילטרלי. הם לא חתמו עם אף אחד והם תוקעים אותנו על סעיף לפיו הסינים לא יעבדו בשטחים שאינם מוגדרים לגמרי ישראל. אף ראש ממשלה לא יחתום על הסכם שמחריג את השטחים הלא מוכרים של מדינת ישראל. רה"מ הציע לסינים שנתיים להביא עובדים ללא הסכם. אנחנו שוקדים להביא לסיכום ואני מקווה לשכנע לרדת מהסכם בילטרלי".

אליאב בן שמעון, מנכ"ל התאחדות בוני הארץ, התייחס לנושא מצוקת כח האדם ואמר: "יש החלטת ממשלה מלפני שבוע על מכסות של 20 אלף עובדים נוספים, אבל עם כל המכסות לאורך השנים, אנחנו עם 6,500 עובדים נכון להיום. מיצינו את התהליך במדינות אירופה. אין לנו יותר עובדים משם. רשות ההגירה מרימה כל מכשול אפשרי ברומניה, כדי שיוכלו לגשת למבחנים. היום אין שום תלונה על שוחד, קבלת כספים או תנאי העסקה כי הקבלנים הבינו את הנושא".

אמנון בן עמי, מנהל רשות האוכלוסין, ההגירה ומעברי הגבול, התייחס לדבריו של בן שמעון ואמר: "לצערי גורמים שהרוויחו מהבאת עובדים בעבר, פועלים בארץ לחבל בהסכמים הבילטרליים. שלא יטייחו. לפני מספר שבועות הורשעה חברה על תיווך. חתמנו על הסכמים מכוח החלטת הממשלה. אנחנו פקידים מבצעים. יכולנו להביא באמצעות הסכמים עוד אלפי עובדים, אם היו משתפים פעולה במקום לחבל ולהחזיר את השיטות הישנות שיש בהן עשרות אלפי דולרים מתיווך. עוד הסכם בין היתר בגלל הדלפות וכותרות שמעלות את מחירו כל הזמן. קיבלנו את ההצעה של משרד האוצר ואביגדור יצחקי, לנסות להביא חברות סיניות".

יו"ר הוועדה, ח"כ דוד אמסלם (הליכוד), אמר שיש להקדיש תשומת לב מיוחדת למצוקת העובדים כדי לקדם פיתרון למשבר הדיור: "יש החלטות ממשלה על 20 אלף פועלים ועל הסכמים בילטרליים וצריך לתת פתרון ביניים עד להסכם עם הסינים. הדיור לא יכול להמתין". ח"כ אמסלם ביקש כי בחודש הקרוב יביאו יצחקי ובן-עמי החלטה לממשלה על הפיילוט להבאת העובדים הסינים. על כך אמר יצחקי: "אם בסופו של דבר נגיע למסקנה שאין ברירה אלא להביאם ללא הסכם, נבחן עצמנו בראי משפטי של בג"ץ כדי להביאם. לפי הערכה זהירה הבאת העובדים הסינים תוריד את המחיר ב-5%. פה אנחנו שומרים על זכויות הסינים אבל על זכויות הזוגות הצעירים לדיור הולם לא מדברים".

חגי שגריר, מנהל מחלקת צפון מזרח אסיה במשרד החוץ, הסביר היכן עומדים הדיונים מול הסינים ושידר אופטימיות: "גם בימים אלה אנחנו ממשיכים לנהל עם הסינים מו"מ. השבוע אמורה להתקיים פגישה בבייג'ין וזה יהיה לא אחראי לתת מידע נוסף על מו"מ בעיצומו. חד משמעית כל הפרסומים בחודשים האחרונים מחבלים באפשרות להגיע להסכם. הדברים צריכים להיעשות חשאית ואינטימית. שנה וחצי מרגע שהגדרנו נקודות מחלוקת הצלחנו להתגבר מהותית והרושם שלי הוא שהם רוצים הסכם".

יו"ר הוועדה ח"כ אמסלם סיכם את הישיבה ואמר: "כל עוד אין הסכם החלטות הממשלה באוויר. אין ספק שההסכם הבילטרלי בא לפתור בעיה ואם אפשר לדאוג לעובדים צריך לעשות זאת. הבעיה כרגע היא משבר הדיור ואני מבקש מקווה שיצחקי יביא החלטת ביניים לממשלה להפעיל יותר גמישות בנושא. מול הסינים צריך להתנהל בצנעה. הפומביות פוגעת ואני מקווה שבתקופה הקרובה נגיע למצב של חתימה ועד אליו מצב ביניים. נקיים דיון עם תחילת המושב הבא כדי לקבל סטטוס ולמצוא פתרון אם המצב הנוכחי יימשך".