ראש עיריית צפת: "לא רוצה שתושבי ת"א והמרכז יגורו פה"

שוחט: "אם אצליח לייצר פתרונות דיור במחירים טובים לתושבי העיר שלי, זה יהיה הישג. אני נלחם היום להשאיר את התושבים בעיר"

"אני לא רוצה שתושבי תל-אביב והמרכז יבואו לגור בצפת. אם אצליח לייצר פתרונות דיור במחירים טובים לתושבי העיר שלי, זה יהיה הישג. אני נלחם היום להשאיר את התושבים בעיר" - כך אמר היום (ד') אילן שוחט, ראש עיריית צפת, בועידת התשתיות של מידע כנסים שנערכה באווניו בקריית שדה התעופה.

עוד אמר שוחט: "הממשלה היום יורה לכל הכיוונים, אבל אין יד מכוונת ויוצאות תוכניות סותרות. אין תכנון לטווח ארוך. כיום כדי להשאיר את תושבי העיר בצפת אני צריך להתמודד עם ההרחבות בקיבוצים הסמוכים עם הטבות המס שנותנים בקרית שמונה התוצאה תהייה שערים כמו צפת יתרוקנו או יהפכו מגנט לאוכלוסיות חדשות. רציתי לצאת עם שכונה לזוגות צעירים. מחיר הקרקע הוא אפס אבל עלות הפיתוח לחצי דונם מגיעה ל-700 אלף שקל והקבלנים לא התמודדו במכרז. הממשלה חייבת לתת פתרונות לנושא הוצאות הפיתוח בפריפריה".

עוד נושא אליו התייחס שוחט היה תחום חיזוק המבנים מפני רעידות אדמה, תחום שלא מצליח להתרומם בערי הפריפרייה ואמר שקבלנים שיגיעו לצפת יקבלו מענק.

"תמ"א 38 נולדה על מנת לתת פתרון לישובים שנמצאים על קן השבר הסורי אפריקאי אבל בצפת אין כדאיות כלכלית לפרויקט", הוסיף שוחט. "לכן ישבתי עם משרד הבינוי והחלטנו שקבלנים שיבואו ויחזקו בניינים בצפת במסגרת תמ"א 38 יוכלו לקבל מענק של 100 אלף שקל לכל דירה".

בהמשך לדבריו של שוחט על מחירי הפיתוח הגבוהים, גם רוני בריק, סגן נשיא התאחדות בוני הארץ התייחס לנושא זה ואמר: "מחירי הפיתוח זינקו בשנים האחרונות בין 100% ל-150%. במכרזים מסוימים רק הוצאות הפיתוח בלי הקרקע מגיעות לרמה של 300 אלף שקל ויותר. זאת אחת הסיבות לעליית מחירי הדיור. המיסים מגיעים עד 60% ממחיר הדירה ואם המדינה הייתה מוותרת על חלק מהכנסותיה ממיסים היה ניתן להוזיל את מחירי הדירות".

גם הסכמי הגג שחתמה המדינה עם חלק מהעיריות עלו במסגרת הפאנל. שולמית סהלו, סגנית ראש עיריית קרית גת, תקפה את הממשלה בנושא זה וטענה כי עם ערי המרכז חתמו הסכמים טובים יותר. לטענתה בקרית גת ביקשו במסגרת ההסכם ניוד זכויות ממרכז העיר לשכונות לטובת התחדשות עירונית אך לא קיבלו.

"הממשלה מצהירה שהיא רוצה לסייע לפריפריה אך בפועל היא עושה אפס. לכן העירייה החליטה להקפיא את השיווקים של קרקעות חדשות בתקווה שבאוצר וברשות מקרקעי ישראל יתעשתו", אמר סהלו.