פרופ' רפי קרסו תובע: השתמשו בי כפרזנטור בניגוד לידיעתי

בתביעה נגד חברת תוספי המזון "שובע" טוען פרופ' קרסו כי החברה ביצעה עריכה לריאיון שלו, וכי הוא מוצג בסרטונים ברשת כמי שממליץ על מוצריה ■ החברה: "אנו לא אחראים לכך אלא בונה אתרים שהעסקנו"

פרופ' רפי קרסו / צילום: בני בכר
פרופ' רפי קרסו / צילום: בני בכר

הצד הפחות נעים של הפרסום. הנוירולוג פרופ' רפי קרסו הגיש תביעה בסך רבע מיליון שקל לבית משפט השלום בתל-אביב נגד חברת "שובע - שחר טבע תזונה מאוזנת ובריאה", ונגד בעלי החברה, יגאל שילוח, על כך שהשתמשו בשמו לצורך קידום מוצרי החברה.

קרסו, רופא מומחה בתחום הנוירולוגיה, משיא עצות לציבור בנושאים רפואיים במסגרת תוכנית טלוויזיה. בתוכנית "חיים בריא" בערוץ 10 ששודרה בנובמבר 2011 ריאיין קרסו את אחת מנציגות חברת שובע, המשווקת מוצרי דיאטה ותוספי מזון, שירי חבקין, וזו שיווקה את המוצרים והכמוסות שמציעה החברה. לדברי בעלי החברה, השתתפות הנציגה בתוכנית הייתה בתשלום.

קרסו טוען בתביעתו כי בתקופה האחרונה התברר לו כי החברה עשתה שימוש בריאיון לצורך פרסום מוצריה.

"לפני כחודש ימים החלו בני משפחתו, חברים ומכרים של קרסו לפנות אליו ולהתעניין האם החל לשווק את המוצרים של החברה. קרסו המופתע השיב שלא... לאחר בדיקה מהירה באינטרנט גילה קרסו לתדהמתו כי הריאיון עבר עריכה על-ידי הנתבעים ופורסם כסרטון ביו-טיוב, כך שבפתיחתו של הסרטון מופיעה תמונתו של קרסו (!!) שנלקחה ללא רשות מאתר האינטרנט של הקליניקה של קרסו, וכך כתוב באותיות קידוש לבנה: 'פרופ' קרסו ממליץ על שובע'", נכתב בתביעה, שהוגשה על-ידי עורכי הדין צ'רלי בוזגלו וליאת נתנאל.

לטענת קרסו, בסרטון הערוך של הריאיון מוטבע ומתנוסס הלוגו של "שובע" בפינה הימנית של המרקע, שהוסף על-ידי החברה בעריכה מחודשת, היוצר "מצג-שווא זדוני כאילו קרסו ממליץ ומשווק את המוצרים במסגרת פרסומי החברה (!)".

קרסו מסביר בכתב התביעה כי הנזק שנגרם לו הוא גדול. זאת משום שבנוסף לסרטון שפורסם ביו-טיוב, החברה פרסמה את הסרטון במדיות נוספות, כמו באתר החברה ובדף הפייסבוק שלה.

"הנתבעים הרהיבו עוז, ובנוסף לכך פרסמו את הסרטון גם באתר החברה, שוב בלי כל בושה או מורא, עם הכיתוב: 'פרופ' קרסו ממליץ על שובע'. כך שכל המתעניין ברכישת המוצר חשוף לריאיון המזויף וקושר את קרסו כממליץ על המוצרים, וזאת ללא רשותו ו/או הסכמתו ו/או ידיעתו", נכתב בתביעה. "בבחינת חטא על פשע, המשיכו הנתבעים בחוצפתם ופרסמו את הריאיון המזויף אף באתר הפייסבוק של החברה! וגם שם, בנוסף לאמור בפתיחה של הריאיון המזויף, הוסיפו כיתוב באתר עצמו המציג את הסרטון וציינו מפורשות: 'צפו בפרופ' קרסו ממליץ על מוצרי שובע'".

קרסו מבהיר כי הוא מקפיד הקפדה יתרה שלא לנקוט עמדה נגד מוצר זה או אחר, "קל וחומר שלא לפרסמם", וכי הפרסומים של חברת שובע בוצעו בניגוד מוחלט לידיעתו ולרצונו.

"החברה ובעליה ניצלו את שמו, תמונתו, קולו, דמותו של קרסו ואת המוניטין הרב שנצבר במהלך השנים ושנרכש בעמל רב, לשם השגת רווחיהם האנוכיים, תוך הטעיית הציבור כאילו קרסו ממליץ ומשווק כביכול את מוצריהם", נטען בתביעה.

לדברי פרופ' קרסו, בעקבות גילוי הפרסומים השיווקיים של "שובע" שבהם שימש כ"פרזנטור" של החברה, הוא חש "מפח-נפש ותסכול עצום".

"יש פה צד ג'"

יגאל שילוח, הבעלים של חברת "שובע", מסר בתגובה: "אתר האינטרנט שלנו קיים מ-2009, והפרזנטורית שלנו היא שירי חבקין, מטפלת ותיקה בצמחי מרפא. למעשה, בדיוק כשקיבלנו את מכתב 'ההתראה לפני תביעה' של קרסו עשינו שדרוג לאתר האינטרנט, ומי שביצע את השדרוג היה בחור מומחה לכך, בונה אתרים בתשלום בשם שי. הוא זה שערך את הסרטון שבו הופיעה חבקין, כמו שאר סרטוני החברה. יש לנו צד ג' פה. אותו בחור ששיפץ את האתר גרם לנזק הזה. מיד פנינו אליו והזהרנו אותו שקיימת בעיה משפטית שהוא גרם לה ושיוריד אותה מיד.

"אנחנו כיום כבר לא משתפים איתו פעולה. אנחנו בעצמנו תקועים, מחפשים אותו, הוא פשוט נעלם. אנחנו לא יכולים לעשות שום דבר, אפילו אין לנו את הסיסמאות לכל האתרים. בעבר, ביקשנו שיוריד את זה, ומאז הוא לא מוכן לתקשר איתנו. הוא כנראה נבהל.

"מעולם לא עשינו שום מעשה שהוא לא כשר למהדרין, כל הרישיונות שלנו הם של משרד הבריאות. ברגע שנקבל את הסיסמאות, נוכל להוריד את התכנים".