הבורסה ננעלה בירידות קלות; טבע איבדה 2.4% אחרי הדוח

אופציות המעו"ף לחודש יולי פקעו הבוקר ■ דוחות טבע פורסמו היום בשעות הצהריים ■ מחזור המסחר הסתכם בכ-2.11 מיליארד שקל

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

המסחר בבורסה בת"א ננעל היום (ה') בירידות קלות במקביל למגמה שלילית בוול סטריט. זאת, לאחר שמדד המעו"ף כבש את שיא כל הזמנים בפתיחה. הבוקר גם פקעו אופציות המעו"ף לחודש יולי בעלייה של 0.65% במחיר קובע של 1,728.89 נקודות.

הסוחרים בבורסה בת"א המשיכו גם היום לעקוב בדריכות אחר הדיונים בנושא מתווה הגז וכן אחר ההתפתחויות בנושא הרכבת התקציב. מחזור המסחר הסתכם בכ-2.1 מיליארד שקל. מדד ת"א 25 עלה השבוע ב-0.6% ומתחילת השנה עלה המדד ב-16.9%.

"הימים האחרונים וכנראה גם הבאים הם ימים של ליקוק הפצעים שהשאירו יוון וסין בשוקי המניות", מסר ארז צדוק, מנכ"ל קרנות אביב. "סין ירדה כ-10% מתחילת החודש ועדיין מציגה עלייה של כ-7% מתחילת השנה. לעומתה יוון מציגה ירידה של בסך הכל 1% מתחילת החודש, אבל נפילה של כ-27% מתחילת השנה. השווקים המרכזיים הרבה יותר סולידיים כאשר אירופה רשמה מתחילת החודש עלייה של 2.2% ו-4.2% מתחילת השנה, וארה"ב עלייה של כ-2% מתחילת החודש וכ-2.7% מתחילת השנה.

"הפד מרגיע ומנסה לא להפתיע וסביר להניח שנראה את הריבית מתחילה לעלות בספטמבר, כאשר הפד עובד כדי להבטיח שזו לא תהיה הפתעה. הכלכלה האמריקאית ממשיכה לצמוח ולהבריא ואלו חדשות טובות לשוק. הימים הקרובים יהיו בסימן הדחות הכספיים. במידה ואלו לא יפתיעו לרעה, השוק עשוי לחזור לתוואי של עליות מתונות, לאחר התנודתיות החריפה שהיתה מנת חלקנו בתקופה האחרונה.

"השוק הישראלי ממשיך לתעתע כאשר טבע משפיעה על מדד המעוף מעל ומעבר לביצועים של המניות במדד, אולם עדיין השוק הישראלי מראה עליות מרשימות השנה, לאחר ששנה שעברה ולמעשה גם השנה מאופיין בשונות גבוהה בין המדדים השונים, והמתאם הנמוך יחסית שלו משוק המניות העולמי מראה שוב שקיים יתרון בפיזור השקעות גלובלי עבור משקיע ישראלי, גם במונחים של הקטנת הסיכון", אומר צדוק.

הפד פרסם אתמול את החלטת הריבית לחודש אוגוסט ולא סיפק רמזים בנוגע למועד הראשון שבו בכוונתו לשנות כיוון ולהעלות את הריביות. עם זאת, הבנק המרכזי של ארה"ב ציין בהצהרה כי שוק העבודה ממשיך להשתפר, אך "יהיה נכון להעלות את הריבית כשיהיה שיפור נוסף בשוק העבודה ושהפד יהיה מספיק בטוח שהאינפלציה תעלה לכיוון ה-2% בטווח הזמן הבינוני". בכל מקרה, בשוק מעריכים כי העלאת הריבית הראשונה תתרחש בספטמבר.

מלאכת הרכבת תקציב המדינה קרובה לסיום. באוצר בטוחים שכעת אחרי שליצמן התגמש בנוגע לדרישות התקציב, יבואו בעקבותיו שאר השותפים הקואליציוניים, ובראשם נפתלי בנט מהבית היהודי. שר האוצר משה כחלון נפגש השבוע גם עם שר הביטחון משה יעלון וניסה לשכנע אותו להתגמש בנושא תקציב משרדו. מעבר לביטחון נותרו לאוצר כיסי התנגדות עיקשת לקיצוץ הרוחבי המתוכנן בהיקף של 3% בתקציבי הפעילות של המשרדים. ויש גם את דחיית הפטור ממע"מ על מוצרי יסוד שבגללה מאיים שר הכלכלה אריה דרעי להצביע נגד התקציב. עם זאת באוצר משוכנעים כי הרכבת התקציב תושלם בקרוב ושהוא יאושר בממשלה.

מניות במוקד

חברת טבע פרסמה היום דוחות רבעוניים מלאים, אחרי שמוקדם יותר השבוע כבר פרסמה את הנתונים הכספיים העיקריים שלה. הדוחות היום מאפשרים הצצה רחבה יותר למכירות הקופקסון המדשדשות, לצד עסקי הגנריקה שממשיכים להשתפר.

נייס דיווחה היום על זינוק של 21% ברווח הנקי שלה ברבעון השני של השנה, ועקפה בכך את תחזיות האנליסטים. נייס רשמה הכנסות של 235 מיליון דולר ברבעון החולף, גידול של 6%. הרווח למניה (non-GAAP) זינק ב-21% ל-70 סנט למניה (43 מיליון דולר), בעוד האנליסטים ציפו ל-66 סנט למניה. תחזית ההכנסות, אגב, עמדה על 233 מיליון דולר, כך שגם בשורה העליונה נייס הציגה תוצאה טובה יותר.

לאחר שנחשף ב"גלובס" כי ראש הממשלה ושר האנרגיה יובל שטייניץ ביצעו שינוים מינוריים במתווה הגז ובמרכזם הדרישה להוריד את מחיר הגז ב-20 סנט, אתמול אמר שטייניץ כי מתווה הגז יובא לאישור הממשל בתוך 10 ימים. "אם המחיר יירד לאזור ה-4 דולר ויהיה מפוקח, וכמו שרוצים המבקרים נקפיא את הייצוא ב-4 השנים הקרובות עד שיפותח לוויתן. התוצאה היא ברורה - אין לוויתן, אין כריש תנין, אין המשך חיפושים ותגליות של מאגרי גז נוספים", אמר שטייניץ.

הטלטלות שעובר משק האנרגיה לצד התנודתיות במחירי הנפט, משפיעות על מניות האנרגיה המקומיות. נציין את אבנר , רציו ודלק קידוחים , שהמשיכו לרכז עניין.

גם מניות הסלולר המשיכו לבלוט ללא סיבה נראית לעין. בשבועות האחרונים פרטנר וסלקום הוסיפו עשרות אחוזים לערכם, כאשר לפי חלק מהספקולציות בשוק, מיזוג נוסף בענף עשוי להתרחש בעתיד.

עסקת הענק של טבע עם אלרגן עדיין מהדהדת. במריל לינץ' פרסמו אתמול סקירהחדשה והעניק לטבע המלצת קנייה עם מחיר יעד של 83 דולר. בצהריים דיווחה החברה על יציבות בהכנסות הרבעון השני של השנה - 5 מיליארד דולר, ועל עלייה של 15% ברווחיה ל-1.2 מיליארד דולר (non-GAAP).