משרד ההגנה האמריקאי: "מתקפת סייבר רוסית נגד הפנטגון"

משרד ההגנה איתר פריצה של האקרים מרוסיה למערכת המחשבים ■ תוך דקה דלפו תכתובות מיילים של אלפי עובדים ■ לא ברור אם מאחורי המעשה רוסיה הרשמית או האקרים עצמאיים ■ הפנטגון התנתק מהרשת החיצונית כצעד הגנתי

סייבר / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב
סייבר / צילום: Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

המלחמה הקרה עברה לרשת? ערוץ NBC האמריקאי דיווח אמש (ה') כי רוסיה ביצעה מתקפת סייבר נגד מערכת המחשב של הפנטגון.

על-פי הדיווח, שטרם זכה לאימות רשמי, המתקפה המתוזמנת כוונה למערכת הדואר האלקטרוני הלא-מוצפנת של הפנטגון - מערכת שמושבתת כבר יותר משבועיים בשל המתקפה. נבדק האם הפריצה הגיעה גם למחשבו של הרמטכ"ל האמריקאי דמפסי.

הגורמים הרשמיים הוסיפו כי הפריצה התבצעה ככל הנראה ב-25 ביולי או בתאריך סמוך לזה. "מדובר בפלישה מתוחכמת וחמורה למערכות המחשב", אמרו הגורמים. על-פי ההערכות, הפריצה "השפיעה" על כ-4,000 אנשי צוות - צבאיים ואזרחיים - שעובדים במטות המשולבים של צבא ארה"ב.

תוך דקה ברשת

מקורות נוספים סיפרו ל-NBC כי הפלישה למחשבים התבססה על מערכת אוטומטית, שצברה מידע רב והעלתה אותו ל"ענן" בתוך דקה בלבד. טרם התברר האם דלף מידע רגיש ובאיזה היקף, אך המקורות ציינו כי מדובר רק בתיבות דואר אלקטרוני שאינן מוצפנות - כך שייתכן שהנזק הוא מועט.

זמן קצר לאחר המתקפה, השבית הפנטגון את כל מערכת חילופי הדואר האלקטרוני ואת כל רשת האינטרנט במבנה מחשש לפריצה נוספת - והשאיר רק את התכתובות המוצפנות הפנימיות. על-פי הדיווח, המערכת צפויה לשוב ולעבוד כבר בסוף השבוע הזה.

העובדים נפלו בפח?

בכלי תקשורת נוספים בארה"ב דווח כי ההאקרים (פצחנים) שלחו הודעות דואר אלקטרוני שנראו תמימות, על מנת לשתול תוכנות זדוניות - פעולת עוקץ שנקראת "פישינג". בחודש אפריל נחשפו תכתובות פרטיות ולא מסווגות של הנשיא אובמה ושל עובדי מחלקת המדינה.

כעשרה ימים לפני הפריצה, הפנטגון שלח הודעת דואר אלקטרוני לעובדיו והזהיר כי "לפחות חמישה נסיונות פריצה" וקראו להם להיזהר - ולמרות זאת חלק מהמחשבים נפלו קורבן להונאה. בשלב זה מסרבים בארה"ב להפנות אצבע מאשימה כלפי השלטונות ברוסיה, והגורמים ציינו כי ייתכן שמדובר בפעילות של אנשים בודדים שפעלו מרוסיה.

למרות זאת, נטען בדיווח כי "זו כלל הנראה הייתה עבודה של גוף ממשלתי". ככל הידוע, ההאקרים התכתבו ביניהם באופן מוצפן באמצעות רשתות חברתיות.