הנפילות בשווקים: זה כל מה שאתם צריכים לדעת

מהי תמונת המצב בשווקים, מדוע בכלל התחילו הנפילות החדות, ומה המומחים צופים מכאן?

בורסות אסיה / צילום: רויטרס
בורסות אסיה / צילום: רויטרס

יומיים קשים מאוד עברו על השווקים הפיננסיים: השווקים המתעוררים נחתכו, מדדים באירופה נכנסו רשמית לתיקון (המוגדר כירידה של מעל 10% מהשיא), וכך גם מדד הדאו ג'ונס בוול סטריט, שנפל אמש (ו') ב-3.1% וסגר את השבוע בצניחה של 5.8% (השבוע הגרוע ביותר מאז ספטמבר 2011).

סיקור מיוחד - נפילות בשווקים:

? פאניקה בוול סטריט: המדדים צללו

? הנפט צונח - רצף הירידות הארוך מאז 1986

? מומחים מזהירים: התיקון לא ייגמר בקרוב

? המאמר שמפחיד את וול סטריט: "צניחה של 70% בדאו"

? ניתוח טכני: אז מה צפוי לקרות בשווקים בטווח הקרוב?

? חתן פרס נובל לכלכלה: הנפילות בשווקים רחוקות מלהסתיים

? הכאוס הכלכלי בסין: "זה חמור יותר ממה שאתם חושבים"

כך זה נראה אתמול בוול סטריט:

ובאירופה:

ובאסיה:

למה זה קרה?

במשפט אחד: הירידות החדות בשווקים נובעות מההאטה הכלכלית בסין, הטלטלה בשווקים המתעוררים וקצת בגלל הפדרל ריזרב. אתמול בבוקר פורסם מדד מנהלי הרכש בסין והוא ירד לשפל של 6.5 שנים, מה שגרם להחרפת הירידות שהחלו ביום חמישי. החשש בשווקים הוא שההאטה הכלכלית בסין חמורה יותר מכפי שחשבו המשקיעים (ומכפי שניסה הממשל הסיני לשדר כלפי חוץ). הפיחות שבוצע ביואן בתחילת השבוע נראה במידה מסוימת כצעד של פאניקה מצד הממשל הסיני, שמנסה כבר חודשים להאיץ את הצמיחה הכלכלית במדינה ולא מצליח.

אך הבעיה גדולה יותר: סין אמנם פיחתה את המטבע שלה (היואן) בכ-3% השבוע, אך זה גרם למדינות אחרות בשווקים המתעוררים להניח למטבעות שלהן ליפול אל מול המטבעות המובילים כמו הדולר, האירו והליש"ט. בזמן שרבים מהרהרים באפשרות של "מלחמת מטבעות" חדשה, משקיעי המניות חוששים שמא חברות ציבוריות מערביות הפועלות בסין ובשווקים מתעוררים אחרים יספגו הפסדים בשל הירידה בחדה במטבעות של אותן מדינות. וכידוע לכל - חשש מירידה ברווחים מתורגם באופן מיידי לירידה במניות.

רשימת המדינות המתפתחו שאפשרו השבוע למטבעות שלהן לצנוח אינה קצרה. קזחסטן, למשל, צפתה מהצד כשהמטבע שלה קרס ב-26% אחרי שזנחה את רצועת הניוד שלה. מדינות אחרות ברשימה המפוקפקת הזו: רוסיה, גאנה, גינאה, קולומביה, בלרוס, טורקיה, מלזיה ואלג'יריה. הלירה הטורקית, אגב, נפלה לשפל היסטורי מול הדולר: 3 לירות לדולר. הראנד הדרום-אפריקאי נסחר מול הדולר בשפל שלא נראה מאז 2001, והמטבע המלזי בשפל של 17 שנה מול הדולר.

הטלטלה הזו בשווקים מחדדת את החששות מהעלאת הריבית בארה"ב. רבים דיברו על העלאת הריבית כבר בספטמבר, אבל ברור שכעת יהיה קשה לפד לעשות זאת. בתקופה הקרובה יבחנו המשקיעים כל התבטאות שתצא מפיהם של בכירי הפד, במטרה לבדוק האם הבנק המרכזי ישדר טון "יוני" יותר וינסה להרגיע את השווקים, או שמא ימשיך בתוכניתו לבצע הידוק מוניטרי.