"בריחות חיי" מאת אהוד ברק

ברק היה רה"מ, שר ביטחון ורמטכ"ל - אז שהצנזור יחליט על פרסום הדיונים על איראן?

אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ
אהוד ברק / צילום: קובי גדעון-לע"מ

פעם, לפני כמה עשורים, הייתי הכתב המדיני של "הארץ". מישהו הדליף לי ידיעה סודית. ראש הממשלה ביקש שלא אפרסם ושכנע אותי שהפרסום יגרום נזק. יצאתי מהפגישה עם יצחק רבין עם דילמה.

מי צריך להחליט בעניין כזה? התשובה המקובלת היא: העורך. אבל מה אם העורך יחליט לפרסם, והנזק אכן ייגרם, האם אוכל לרחוץ בניקיון-כפיי? האם אין כאן בריחה מאחריות שיש לי, כבעל הידיעה?

לאחר התלבטות החלטתי לא לשלוח את הידיעה למערכת, והיא לא פורסמה מעולם.

בריחה מספר 1

מה הנמשל? פרשת הקלטות אהוד ברק. ראש הממשלה ושר הביטחון לשעבר לא יוכל להסתתר מאחורי הטיעון שהצנזור אישר לפרסום את הדיונים הסודיים בקבינט בעניין הפצצת הגרעין האיראני.

רבים וטובים קונים את הנימוק הזה. שזה מגוחך. תחשבו: ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל לשעבר, הקצין הכי מעוטר בצה"ל - הוא צריך שקצין הקרוי צנזור יחליט על כך?

המידע היה אצל ברק. הוא היה יכול, אם רצה, לשמור אותו בסוד - כפי שהיה חייב לעשות. ברק העדיף לספר עליו לעיתונאים הכותבים ספר חדש-ישן עליו בשם "מלחמות חיי" (מחכים לספר "בריחות חיי", שיכלול גם את צאלים ב' ופרשת אשכנזי). ברק אף איפשר לעיתונאים להקליט אותו, ומכאן יצא המידע החוצה.

הצנזור אחראי? בשום אופן! ברק הוא שהביא את המידע לעיתונאים לצורך פרסומו! לכן הוא אחראי - ורק הוא!

בריחה מספר 2

אם הצנזור הוא הגורם מאחוריו יכול היה ברק להסתתר לגבי פרסום הדיונים הסופר-סודיים, הרי ששטייניץ ויעלון, וגם קצת נתניהו, הם אלה שאחריהם מסתתר ברק לגבי עצם העניין: הפצצת הכור הגרעיני האיראני.

הסיפור של ברק הוא זה: נתניהו ואני, אני יותר ונתניהו קצת פחות, רצינו לבצע את התקיפה באיראן. אבל אבוי, יעלון ושטייניץ, שני שרים די בלתי נחשבים באותה תקופה - אמרו כן ואחר-כך אמרו לא. והכי נורא, שהרמטכ"ל אמר שהצבא לא מוכן למבצע כזה. הרמטכ"ל אשכנזי, כמובן, שנוא נפשו של ברק.

המסר: אם שלושת אלה היו תומכים, היום כבר היינו אחרי התקיפה. אותם שלושה שהוכיחו הכי הרבה אחריות באותם דיונים.

מר ומיסטר ביטחון

אוי ברק, ברק. עד כמה אתה יכול לרדת? אתה, מר ביטחון - אתה תלוי בשטייניץ ויעלון? אתה וראש הממשלה, שהוא "מיסטר ביטחון". מה שאפשר לקרוא בין השורות זה ששניכם, גיבורים גדולים, יוצאי סיירת מטכ"ל - אתם לא ממש הצטערתם שיש התנגדות המאפשרת לכם לא לבצע את התקיפה.

קוסם הקלטות

בפרשת אשכנזי היו קלטות של לשכת ברק שאבדו עקבותיהן. מסתבר שכאשר ברק רוצה שיקליטו אותו - הן קיימות. קוסם.