בזק סוגרת רבעון: איחוד yes הקפיץ את ההכנסות

תחלק דיבידנד בסך של 933 מיליון שקל ■ ההכנסות ברבעון הסתכמו בכ-2.6 מיליארד שקל, לעומת כ-2.25 מיליארד שקל ברבעון המקביל אשתקד על רקע איחוד תוצאות yes

שאול אלוביץ'  / צילום: איל יצהר
שאול אלוביץ' / צילום: איל יצהר

רשות ניירות ערך טרפדה לבזק הכרה ברווח הון ענק בהיקף של 831 מיליון שקל בדוחות הרבעון השני של 2015 - כך עולה מתשובת הרשות לפניית קבוצת התקשורת שבשליטת שאול אלוביץ'.

בזק ביקשה להכיר ברווח לאחר שעלתה להחזקה של 100% במניות חברת הלוויין yes בחודש יוני האחרון, וכחלק מפרשנות חשבונאית שהעניקה החברה להשפעות האירוע על דוחותיה הכספיים. אולם, ברשות ני"ע חלקו על הפרשנות שהציגה בזק לעניין הגדלת החזקותיה ב-yes, וציינו כי "טיפול חשבונאי כמוצע בפניית החברה, מביא הלכה למעשה למצב שאינו משקף את המהות הכלכלית ועומד בניגוד לרציונל החשבונאי".

מאז חודש יולי האחרון ניהלו בזק והרשות דיונים בעניין הטיפול החשבונאי הנדרש בעסקה בדוחות הכספיים, ובימים האחרונים, טרם פרסום דוחות הרבעון השני, עדכנו ברשות ני"ע את בזק כי "סגל הרשות אינו מקבל את עמדת החברה". בבזק העריכו כי עלייה להחזקה של 100% ב-yes תאפשר לחברה לנצל בהדרגה את ההפסדים התפעוליים המועברים של yes.

לעמדת החברה, כפי שמציגה זאת הרשות, "עם קבלת אישור משרד התקשורת, יש ליצור לבזק נכס מס נדחה בגין ההפסדים התפעוליים המועברים בסכום של 831 מיליון שקל, היות שעם קבלת האישור נוצר צפי לניצולם". בתשובה שנשלחה בימים האחרונים לבזק, טוענת הרשות כי "ההכרה בנכס המס כנגד רווח והפסד במהלך הרבעון השני ב-2015, אינה משקפת נאמנה את השינויים במצבה הכלכלי של החברה לאחר ביצוע העסקה, ומקורה ביישום דווקני ובעייתי של הוראות תקני החשבונאות".

בחודש מארס 2014 אישר הממונה על ההגבלים העסקיים לבזק, שהחזיקה ב-50% ממניות yes, לרכוש את הבעלות המלאה בחברת הלוויין ולאפשר מיזוג בין החברות. שנה לאחר מכן אישרה אסיפת בעלי המניות של בזק את רכישת יתרת מניות yes מידי יורוקום, החברה הפרטית של בעל השליטה בבזק אלוביץ'. בחודש יוני השנה קיבלה בזק את אישור משרד התקשורת לרכישת מניות yes מידי יורוקום תמורת 680 מיליון שקל, סכום שיכול לגדול בעתיד עד ל-1.05 מיליארד שקל.

משמעות החלטת רשות ני"ע היא אובדן של רווח משמעותי לבזק ודיבידנד פוטנציאלי לבעלי מניותיה, ואלוביץ' בראשם. היום, עם פרסום הדוחות הכספיים זימנה בזק אסיפת בעלי מניות לחודש הבא, שתתבקש לאשר חלוקת דיבידנד בהיקף של 933 מיליון שקל לבעלי המניות בחודש אוקטובר.

רבעון חזק לבזק קווי, טוב לפלאפון

קבוצת בזק כוללת כיום את הפעילות הקווית ושלוש החברות הבנות - פלאפון, yes ובזק בינלאומי. הקבוצה סיכמה הבוקר את הרבעון השני של השנה עם קפיצה של כ-16% בהכנסותיה, ל-2.6 מיליארד שקל. זו מיוחסת לאיחוד מלא של תוצאות חברת הלוויין, יחד עם שיפור ההכנסות במרבית יתר הפעילויות, וחרף המגמה השלילית בהכנסות הסלולר של החברה הבת פלאפון. למרות זאת, הרווח התפעולי הרבעוני צנח ב-36% ל-794 מיליון שקל, ובשורה התחתונה נשחק הרווח הנקי הרבעוני ב-40% ל-482 מיליון שקל.

השחיקה בשורה התפעולית מיוחסת הן לעלייה בהוצאות בעקבת איחוד yes והן לעובדה שברבעון המקביל אשתקד רשמה בזק הכנסות חד פעמיות בהיקף של כ-580 מיליון שקל, ממכירת מניות אתר הלוחות יד2 על ידי החברה הבת וואלה. בסיכום המחצית הראשונה של 2015 מציגה בזק מגמות דומות, עם עלייה של קרוב ל-5% בהכנסות, שהתקרבו ל-4.8 מיליארד שקל, לצד צניחה של 25.5% ברווח התפעולי, ל-1.4 מיליארד שקל, וירידה דומה ברווח הנקי ל-945 מיליון שקל.

בזק קווי מציגה היום רבעון שני חזק, כשהיא מדווחת על שיפור ניכר ברווחיות התפעולית, שיפור ב-EBITDA וברווח הנקי. מסתבר שהרפורמות בשוק הסיטונאי שנועדו לייצר תחרות לבזק ולהוריד מחירים, לא בדיוק מחוללות את השינוי, והכנסות החברה ברבעון קטנו בשיעור מזערי והסתכמו ב-1.1 מיליארד שקל. הרבעון השני הושפע מהכנסות חד פעמיות ממכירת נדל"ן תמורת 146 מיליון שקל, ומהפחתה של 117 מיליון שקל שבוצעה ברבעון המקביל אשתקד.

התרנגולת שמטילה את ביצי הזהב בבזק קווי, החטיבה העסקית, הגדילה את הכנסותיה ב-3.5% לעומת אשתקד, ל-264 מיליון שקל. הדרישה של השוק העסקי לפתרונות תקשורת רק תלך ותטיב עמה בעתיד, כיוון שהתחרות בבזק בשוק העסקי הרבה יותר אפקטיבית מאשר בשוק הפרטי, לשם מכוונת הרגולציה של משרד התקשורת. ה-EBITDA (רווח לפני הפרשות ומסים) של בזק קווי ברבעון השני הסתכם בכ-842 מיליון שקל, עלייה של 30.9% לעומת הרבעון המקביל אשתקד. בנטרול סעיף הכנסות מנדל"ן כאמור, או הוצאות תפעוליות אחרות בגין הפרשות לפרישת עובדים, ה-EBITDA הסתכם בכ- 703 מיליון שקל, עלייה של כ-7% לעומת הרבעון המקביל. הרווח הנקי של בזק קווי הסתכם בכ-382 מיליון שקל, עלייה של כ-52.2% מהרבעון המקביל.

מבחינת מדדים תפעוליים, בזק קווי מציגה גיוס מרשים של 28 אלף מנויי אינטרנט חדשים, ובמקביל מדווחת על 78 אלף מנויי אינטרנט במסגרת הרפורמה בשוק הקווי, כלומר לקוחות שיושבים על התשתית שלה אבל בפועל שייכים לספקיות האינטרנט.

חברת הסלולר פלאפון הצליחה להפתיע ברבעון השני, ובהשוואה למתחרותיה פרטנר וסלקום היא מעידה עד כמה נטל המימון ושייכותה לקבוצת בזק פועלים לטובתה, גם בהיותה החברה הקטנה מבין השלוש. פלאפון רושמת הכנסות משירותים בהיקף של 502 מיליון שקל לעומת 499 מיליון שקל ברבעון הקודם ו- 622 מיליון שקל במקביל. בשנה שעברה, צריך לזכור, נהנתה פלאפון מהכנסות של 52 מיליון שקל ברבעון מהוט מובייל שהתארחה על הרשת שלה. בגזרת ההכנסות מציוד קצה נרשמה ירידה מתונה ל-219 מיליון שקל.

הרווח הנקי של פלאפון גבוה באופן קבוע משל מתחרותיה, והיא רשמה ברבעון השני 49 מיליון שקל לעומת רווח של 12 מיליון בסלקום ו-9 מיליון שקל בפרטנר. החברה הצליחה לשמור על רמת הכנסה חודשית ממוצעת למנוי של 65 שקל, בדומה לרבעון הראשון השנה, ואולם ספגה ירידה משמעותית לעומת הרבעון המקביל אשתקד, אז עמדה ההכנסה על 79 שקל, ברבעון שכאמור הושפע מהכנסות האירוח של הוט מובייל.