בייג'ין משנה כיוון: תפסיק לנסות לתמוך בשוק המניות

סין נוטשת את הרכישות הגדולות של מניות, לאחר שהממשל ומוסדות ממלכתיים הוציאו יחד כ-200 מיליארד דולר בניסיון לייצב את השווקים ■ במקום זאת הממשל יגביר את המאמצים לאתר ולהעניש חשודים ב"ערעור השוק"

שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס
שי ג'ינפינג - נשיא סין / צילום: רויטרס

ממשלת סין החליטה לנטוש את הניסיונות לתמוך בשוק המניות באמצעות רכישות גדולות של מניות. במקום זאת היא תגביר את המאמצים לאתר ולהעניש את אלו שחשודים ב"ערעור השוק", לפי פקידים בכירים.

בחודשיים האחרונים, "צוות לאומי" של קרנות השקעה ומוסדות ממלכתיים הוציא ביחד כ-200 מיליארד דולר על ניסיון לתמוך בשוק המניות, שנמוך בכ-40% מהשיא שלו במחצית יוני.

הנהגת סין חשה שהיא טיפלה לא נכון במפולת בשוק המניות, מפני שהיא אפשרה ליותר מדי מידע להגיע לציבור, לפי פקידי רגולציה בכירים שהתכנסו לדיון ביום ה' שעבר. פרוטוקול הדיון הגיע לידי "פייננשל טיימס".

קריסת המניות הסיניות בשבוע שעבר, שגרמה לירידות חדות בשווקים העולמיים, נבעה כנראה בחלקה מהחלטת הרשויות להימנע מקניות מניות שהם ביצעו מתחילת יולי.

אחרי הימנעות מפעולה במשך יותר משבוע, הממשלה חידשה את קניית המניות בקנה מידה רחב בשעת המסחר האחרונה ביום ה' שעבר. כתוצאה מכך סיים מדד המניות המשולב בשנחאי את המסחר בעלייה של 5% במקום בירידה קלה. השוק חזר ועלה ב-5% ביום ו'. הבוקר, עם פתיחת שבוע המסחר בשוקי אסיה, התחדשה מגמת הירידות ובורסת שנחאי, שצנחה במהלך המסחר ב-3%, נסגרה לבסוף בירידה של 0.8%.

סוחרים ופקידים מסרו שההתערבות האחרונה נועדה לספק "אווירת שוק חיובית" לקראת המצעד הצבאי שייערך השבוע לציון יום השנה ה-70 ל"ניצחונו של העם הסיני במלחמת ההתנגדות מול התוקפנות היפנית".

פקידי רגולציה בכירים הדגישו שההתערבות הזו הייתה חריגה, והממשלה תימנע מקניית מניות גדולה להבא.

במקום זאת, הרשויות מתכוונות לחדד את ההתמקדות שלהן בענישת יחידים ומוסדות שלדעתם ניצלו את ההתערבות הממשלתית כדי לגרוף רווחים, או שהפריעו למאמצי הממשלה לייצב את השוק.

בשבוע שעבר זימנה רשות ניירות הערך הסינית בכירים מ-19 חברות ברוקרים, בורסות, בורסת חוזים עתידיים וגופי תעשייה בשליטה ממשלתית, והורתה להם להגביר את הפיקוח שלהם על השוק. לפי רשות ניירות הערך, 22 מקרים של מסחר תוך ניצול מידע פנימי, מניפולציה של השוק ו"הפצת שמועות בשוק" הובאו לחקירה משטרתית.

ביום ג' שעבר, אחרי צניחה של שוק המניות ב-22% בארבעה ימי מסחר, עצרה המשטרה 11 חשודים ב"פעולות לא חוקיות בשוק". הם כללו 8 מנהלים בסיטיק סקיוריטיז, אחת מחברות הברוקרים הגדלות במדינה, שני פקידים ברשות ניירות הערך ועיתונאי ממגזין פיננסי מכובד, "קייג'ינג" (ראו מסגרת). ארבע חברות ברוקרים סיניות נוספות מסרו שהן נחקרות על ידי הרשויות.

בסימן מדאיג למשקיעים בינלאומיים עם נוכחות בסין, כמה פקידים קוראים לחקור "כוחות זרים", שערערו את יציבות השוק בכוונה תחילה, לדבריהם.

"אם אנשים שלנו שיתפו פעולה עם כוחות זרים כדי לתקוף את הבטן הרכה של השוק להמר נגד אמצעי הייצוב של הממשלה, יש לחשוד בהם בפגיעה בביטחון הפיננסי הלאומי, וחייבים להינקט נגדם צעדים החלטיים", נאמר במאמר מערכת של יומון הבורסה הסיני שנשלט על ידי הממשלה.