משרד האוצר: צוות משותף יבחן מצב החקלאות

שר החקלאות אורי אריאל: "לא תואם איתי דבר" ■ בין שר האוצר לבין חלק מראשי הארגונים היציגים של החקלאים התקיימה בימים האחרונים הידברות בנוגע לרפורמות הנרחבות שמקדם האוצר במסגרת חוק ההסדרים

אורי אריאל / צילום: רפי קוץ
אורי אריאל / צילום: רפי קוץ

משרד האוצר הודיע היום (ג') על הקמת צוות שיבחן את הרפורמות המתוכננות בחקלאות ויורכב מנציגי האוצר, משרד החקלאות, ועדת הכלכלה של הכנסת והארגונים היציגים של החקלאים. בהודעת האוצר נאמר כי עבודת הצוות תתמקד בסוגיות הקשורות למעבר מתמיכות עקיפות בחקלאים לתמיכות ישירות, בעובדים הזרים, במחירי המים לחקלאים, שיווק תוצרת חקלאית, צמצום פערי התיווך, סיוע ליצוא חקלאי ושינויים מבניים בענפי הלול, הבקר והרפת. עוד נמסר ממשרד האוצר כי בד בבד עם עבודת הצוות, הליכי החקיקה שצפויים להחיל את הרפורמות בענפי הפטם והצאן יקודמו כמתוכנן במסגרת חוק ההסדרים. עוד נמסר כי הצוות צפוי להשלים את עבודתו בחודשים הקרובים "בניסיון להגיע להסכם כולל בין הגורמים השונים בנוגע לענפי החקלאות בראייה ארוכת טווח".

אלא שהודעת האוצר עוררה את זעמם של חלק מהארגונים החקלאיים ושל משרד החקלאות: זמן קצר לאחר שהופצה הודיע שר החקלאות אורי אריאל כי מדובר במהלך "מופרך שלא תואם איתי". אריאל: "ההודעה מופרכת מיסודה. שום דבר מהדברים לא תואם איתי ומדובר בניסיון נואל של האוצר לזרות חול בעיני החקלאים כדי לקדם רפורמות שפוגעות בהם. אני ממתין כבר חודש ימים לתשובות משר האוצר בדבר מספר נושאים, בהם ביטול מס המעסיקים שמשלמים החקלאים על העסקה של עובדים זרים ולצערי אני נדחה שוב-ושוב. כל עוד לא אקבל תשובות כפי שהובטח לי - לא אשתף פעולה עם האוצר".

בין שר האוצר משה כחלון לבין חלק מראשי הארגונים היציגים של החקלאים התקיימה בימים האחרונים הידברות בנוגע לרפורמות הנרחבות שמקדם האוצר במסגרת חוק ההסדרים. על רקע הרפורמות המתוכננות, הארגונים החקלאיים פתחו במאבק שכלל בשבועות האחרונים שורה של פעולות מחאה נגד הממשלה - מחשש שאלה יובילו לסגירת מאות משקים חקלאיים בכל רחבי הארץ ולהרס מוחלט של החקלאות הישראלית.

מקורבים לדיונים שהתקיימו בין נציגי החקלאים לשר האוצר טענו היום כי בשונה מהדיווח של האוצר, ולפיו הליכי החקיקה הנוגעים לענפי הפטם והצאן יימשכו כמתוכנן - הסיכום שהושג במסגרת השיחות דווקא דיבר על הוצאתם של סעיפים אלה מחוק ההסדרים.

ובזמן שהצדדים ממשיכים להתווכח, הלובי החקלאי בכנסת שמובילים הח"כים דניאל עטר, עמר בר לב, איתן ברושי, חיים ילין ויצחק וקנין יקיים מחר (ד') דיון על עתיד החקלאות בישראל וזאת בעקבות הרפורמות המתוכננות בענף. בכינוס ישתתפו ראשי תנועות ההתיישבות, ראשי הארגונים החקלאיים וראשי מועצות אזוריות במגזר הכפרי.