ממשל אובמה מציע מפת דרכים להידוק הברית בין ארה"ב לישראל

קרי: ישראל בטוחה יותר עם ההסכם ■ "ההגבלות על איראן לא יפוגו אחרי 15 שנה אלא יימשכו לאורך כל חיי תוכנית הגרעין האיראנית ■ אובמה הצליח לשריין גרעין של 34 סנטורים שיבלום כל ניסיון לטרפד וטו שלו על חקיקה נגד ההסכם

ג'ון קרי / צילום: רויטרס
ג'ון קרי / צילום: רויטרס

ממשל אובמה מציע מפת דרכים להידוק הברית בין ארה"ב לישראל, במאמץ לפתוח דף חדש ביחסים בין שתי המדינות בעקבות הצלחת הבית הלבן לגייס גרעין של 34 סנטורים שיבלום כל מאמץ לטרפד וטו נשיאותי על חקיקה נגד ההסכם. עתה, כשמעבר ההסכם בקונגרס מובטח, פותח אובמה במערכה להסיר את משקעי המרירות בין וושינגטון לירושלים, שמכתימים את הישגו הגדול בקונגרס.

במכתב למחוקקים בשני בתי הקונגרס, שפורסם הערב (ד'), כותב שר החוץ האמריקאי, ג'ון קרי, כי אובמה הבהיר שהוא רואה את ביטחונה של ישראל כדבר מקודש והוא מגבה את ההשקפה הזו בשורת צעדים מעשיים, ש"יחזקו עוד יותר את היחסים הביטחונים שלנו עם ישראל":

■ "נוסיף לקיים שיחות עם ישראל על מזכר הבנה חדש ל-10 שנים על הסיוע הצבאי השנתי לישראל, שיקבע את הרמות חסרות התקדים של סיוע זה". (על פי מזכר הבנה הנוכחי, שעומד לפקוע ב-2017, מקבלת ישראל 3.1 מיליארד דולר בשנה. על פי הערכות בוושינגטון, עשוי הסיוע השנתי להגיע לרמה של 3.5 מיליארד דולר. ר.ד.)

■ "הממשל מוכן לחזק עוד יותר את המאמצים האינטנסיביים המשותפים לשתי המדינות לזהות ולהדוף שורה של איומים שניצבים מולן באזור, וכן להגדיל את המימון לתוכניות הגנה מפני טילים כדי שישראל וארה"ב יוכלו להאיץ את הפיתוח המשותף של 'חץ 3' ו'קלע דוד' ('שרביט קסמים').

■ "שתי הממשלות צריכות למצוא דרכים להאיץ את המחקר והפיתוח המשותפים של טכנולוגיות לזיהוי ומיפוי מנהרות, שיספקו לישראל יכולות חדשות לחשוף ולהשמיד מנהרות לפני שייעשה בהן שימוש שיאיים על אזרחי ישראל.

■ "הנשיא אובמה הציע לראש הממשלה נתניהו ששתי המדינות ישיקו תהליך שמיועד לחזק עוד יותר את המאמצים להתמודד עם איומים קונוונציונליים וא-סימטריים".

"הנשיא אובמה וממשלו מאמינים כי קיימת עתה הזדמנות לבצר ולחזק עוד יותר את המחויבות האמריקאית ההיסטורית והמתמשכת לביטחונה של ישראל", נאמר במכתב של קרי למחוקקים.

שר החוץ מציין כי כבר עתה נמצא שת"פ הפעולה בין שתי המדינות ברמות חסרות תקדים. כך, למשל, מאז 2009 קיבלה ישראל 20.5 מיליארד דולר כסיוע צבאי ועתה מגיע סיוע זה לרמה של 8.5 מיליון דולר ביום. הוא מדגיש, כי ישראל היא המדינה היחידה במזה"ת שתקבל מטוסי אף 35 ותחמושות חודרות בונקרים.

במכתבו חוזר קרי על טיעוני הממשל בעד ההסכם, לרבות העובדה שארה"ב שומרת בידיה אמצעים רבים להדיפת כל מאמץ איראני לערער את היציבות במזה"ת.

המכתב של קרי הוא חלק ממאמץ מתמשך של הממשל להוסיף ולגייס תמיכה בעסקה השנויה במחלוקת עם איראן למרות שהבית הלבן כבר השיג את מטרתו והבטיח את מעבר ההסכם בקונגרס. שום תרגיל פרלמנטרי לא ימנע זאת. הסנטורית ברברה מיקולסקי, דמוקרטית ממרילנד, מדינה עם ציבור יהודי גדול, הכריזה הערב שהיא מצטרפת למחנה הסנטורים התומכים בהסכם. היא המחוקק ה-34 בקואליציה הזו - מספר הסנטורים המינימלי שדרוש לממשל כדי לאשש את הווטו של אובמה.

במילים אחרות: אם, כצפוי, הסנט יצביע נגד ההסכם (לרפובליקנים יש רוב בגוף זה), בעוד שבועיים, ואובמה, כמובטח, יטיל וטו על החלטה זו, הוא יהיה זקוק ל-34 סנטורים (שליש מהסנט) כדי להגן על הווטו הזה. קרוב לוודאי שהקואליציה הדמוקרטית בעד ההסכם תהיה גדולה יותר: יש דיווחים על סנטורים נוספים ש"נוטים" לתמוך באובמה.

נראה שהבית הלבן מנסה עתה לחדד עוד יותר את הניצחון הסופי ולמנוע הצבעה נגד ההסכם, כדי להימנע בכלל מהטלת הווטו. לצורך זה זקק אובמה לתמיכה של 41 סנטורים. אך גורמים בממשל הודו, שמדובר ב"מאמץ קוסמטי", או, כפי שאמר אנליסט, "ניסיון לתקוע את הפגיון עמוק יותר בלב היריב".

"שום עסקה אינה מושלמת, ובייחוד העסקה שהושגה עם המשטר באיראן", אמר מיקולסקי. "(אך) הגעתי למסקנה שההסכם הוא האופציה הטובה ביותר שזמינה עתה כדי לחסום את דרכה של איראן להשגת נשק גרעיני. לכן, החלטתי להצביע בעד ההסכם. אבל הקונגרס חייב לשוב ולאשש את המחויבות שלנו לביטחונה של ישראל".

קודם לפרסום מכתבו למחוקקים, אמר קרי, בנאום ומסיבת עיתונאים בפילדלפיה, כי "העם בישראל יהיה בטוח יותר עם העסקה הזו, והוא הדין עם עמים אחרים באזור". הוא תיאר את העסקה כ"צעד חיובי אדיר" , שיתרום ליציבות גלובלית. הוא הדגיש, שההגבלות על איראן לא יפוגו אחרי 15 שנה, עם פקיעת ההסכם, אלא יימשכו לאורך כל חייה של תוכנית הגרעין האיראנית.

"ההיסטוריה תשפוט (את ההסכם) כנקודת מפנה, כרגע שבו אנשים שמטפחים יציבות נטלו את היזמה מידי אלה שמנתצים תקוות", אמר קרי. הוא ציין, כי ההסכם חיוני בגלל עובדה פשוטה: האיראנים התקדמו במאמציהםלפתח נשק גרעיני גם תחת משטר הסנקציות. בסופו של דבר, העיצומים הבינלאומיים על טהראן לא מונעים ממשטר האייתאללות להשיג פצצה גרעינית.

"יש מציאות שאי אפשר להימלט ממנה, מציאות שבה צריך להיתקל כל נימוק נגד ההסכם", אמר קרי. "המציאות הזו היא ההתקדמות הגדולה של איראן בפיתוח נשק גרעיני והכיוון של התוכנית גרעינית שלה... הסנקציות לבדן לא היו מצליחות לבלום זאת. הן היו רחוקות מאוד מכך. הסנקציות לא הצליחו להאט את ההקדמות המתמדת של איראן להשגת יכולות גרעיניות. הנשיא אובמה פעל אפוא... הוא הבהיר את נחישות דעתו להגיע לשלב שמעבר לסנקציות ולמצוא דרך שלא רק תבלום את התוכנית הגרעינית האיראנית אלא תכניס אותה להילוך אחורי".