רכישת גזית גלוב ישראל: רק נכסים ובנין נותרה מהמקומיים

בין הפורשים מהמו"מ: החברות ביג ומגה אור ■ אי.בי.אי: "לגזית גלוב הלוקסוס לחכות להצעה טובה"

מרכז מסחרי של גזית גלוב / צילום: סיון פרג'
מרכז מסחרי של גזית גלוב / צילום: סיון פרג'

הליך מכירת פעילות הנדל"ן המניב של קבוצת גזית גלוב בישראל ממשיך להתקדם, עם צמצום מספר השחקנים הפוטנציאליים המעוניינים בנכסים, בעקבות רצונה של גזית גלוב לשפר את ההצעות שקיבלה. בראש החברות שנותרו במכרז עומדת חברת הנדל"ן המניב נכסים ובנין מקבוצת אי.די.בי, אחרי שכמה מהחברות שהגישו הצעות לרכישה ירדו מהפרק.

בסוף השבוע עדכנו החברות ביג ומגה אור, שהגישו הצעת רכישה במשותף עם שני גופים מוסדיים, על סיום השיחות שקיימו בנושא מול גזית גלוב, בשל סירובן של החברות לשפר את ההצעה שהוגשה. חברת הנדל"ן המניב אמות, מקבוצת אלוני חץ, שהגישה הצעה במשותף עם חברת גינדי החזקות, פרסמה הודעה דומה.

עוד מבין המתמודדים, גם הצעתה של קבוצת JTLV הפרטית בראשות עמיר בירם, שהוגשה במשותף עם חברות הביטוח מנורה וכלל ועם קרן הפנסיה עמיתים, ירדה מהפרק. לצד הגופים המקומיים, לגזית גלוב שבשליטת חיים כצמן ודורי סגל, הוגשו גם כמה הצעות מגופים זרים, אשר חלקם נותרו מחוץ למירוץ. סביר להניח כי הגופים שיתמודדו בסופו של דבר על רכישת גזית ישראל, יעשו זאת בשיתוף פעולה עם גופים מוסדיים מקומיים.

תג של מיליארד ש'

לפי פרסומים קודמים, לפעילותה של גזית ישראל בתחום המרכזים המסחריים בארץ הוצמד תג מחיר של כ-1 מיליארד שקל, בדומה לגובה הונה העצמי. גזית ישראל, שהוקמה ב-2005, חולשת על 10 מרכזים מסחריים ושישה נכסים בפיתוח ברחבי הארץ, תחת המותג קניוני G, בשטח כולל של כ-280 אלף מ"ר.

החברה מחזיקה גם בחמישה נכסים בבולגריה ובמקדוניה, שככל הידוע עומדים ברקע למחלוקת בנוגע למחיר המכירה מול חלק מהגופים שפרשו מההתמודדות ולא מייחסים לנכסים אלה שווי משמעותי, בניגוד לתפיסה בגזית גלוב.

למתמודדים שנותרו במכרז על הפעילות צפויה בקרוב גזית גלוב להעביר חומר נוסף ולפתוח עבורם חדר מידע וירטואלי. דד-ליין להגשת הצעות מחייבות, צפוי להיקבע לאוקטובר הקרוב.

עדות לשווי נכסיה של גזית גלוב ישראל התקבלה מוקדם יותר השנה, אז עדכנה גזית גלוב על מכירת החזקותיה (51%) במרכז המסחרי הפתוח, G בעמק שבעפולה, תמורת 171 מיליון שקל. גזית גלוב תכננה למכור את הנכס לקבוצת עזריאלי, אולם הרכישה נמנעה מעזריאלי, בעקבות זכות סירוב שמימשה שותפתה של גזית גלוב בנכס זה - קרן ההשקעות בנדל"ן ריט 1, שהכניסה איתה לעסקה את JTLV של בירם.

האנליסט שי עזר מבית ההשקעות אי.בי.אי מציין כי "לגזית גלוב אין לחץ תזרימי ולכן יש לה את הלוקסוס לחכות לקונה שישלם מחיר גבוה. במידה שנניח שהנכסים המניבים יימכרו בפרמיה של 5% והמסים הנדחים יחושבו לפי 50% אז פוטנציאל, הרווח לגזית גלוב הוא כ-150 מיליון שקל. לגבי התזרים, קשה יותר לחשב, כיוון שההשקעה בגזית ישראל כוללת הלוואת בעלים לגזית גלוב וחובות לבנקים. הפוטנציאל הוא תזרים של מאות מיליוני שקלים ואף מעל 1 מיליארד שקל".