"שמפניה" תוצרת אמריקה

אם יש ארגון שלמדתי לשנוא בשבוע האחרון, הרי זה ה-FBI

"תרגיל העוקץ של ניוברג", יום ב' 22:00, ערוץ yes דוקו

פרויקט סרטי הקונספירציה של ערוץ yes דוקו מהלך עליי קסם כבר כשבוע וגורם לאנרכיסט הרדום שבקרבי להתפרץ בחמת זעם קצת פתטית - בכל זאת לא יאה לו לאדם שיתפרץ בלהט של בן 16 בעודו לכוד בגוף של גבר בן 46.

אם יש ארגון שלמדתי לשנוא כהוגן במהלך השבוע האחרון, הרי זה ה-FBI, הבולשת הפדראלית של ארצות-הברית. כל חשיפה אודות הארגון הזה גורמת לחוסר מנוחה עד סלידה של ממש, ובעיקר מראה מה קורה כאשר ארגון חשאי מקבל מנדט לפעול כרצונו, ללא פיקוח ציבורי.

אתמול ("הפריצה ל-FBI") התקשיתי להאמין לכל המטרות שסימן בשעתו הובר הזכור לשמצה, מי שעמד בראש הארגון הזה במשך שנים רבות מדי, ולדרכי הפעולה שלו נגד מתנגדי מלחמת וייטנאם או הפעילים למען זכויות השחורים (הידעתם שה-FBI ניסה לגרום למרטין לותר קינג להתאבד?).

שלשום היה זה המצוד הלא חוקי אחר מפעילי הרשת שכונתה "דארקנט", ששימשה לכאורה לעסקאות סמים, אבל בעיקר למסחר חופשי - ללא פיקוח המדינה.

הערב יהיה זה סיפור שהסעיר את דעת הקהל בארצות-הברית ב-2009, עת נודע כי תא טרור של מוסלמים קיצוניים, כ-100 קילומטרים מצפון לניו-יורק, נוסד בעצם על-ידי סוכני FBI.

הדבר מעורר את השאלה האם מי שמופקדים על ביטחוננו (בכל העולם וגם בישראל) פועלים אך ורק כדי לסכל איומים על חיינו - או שמא הם גם יוזמים חלק מהם, בניסיון לעצב מחדש את המציאות או לגרום לנו להכיר בצורך בהם.

* ציון: 9

לא שחור-ולבן

תוכניות בנושא הקרע העדתי, יום ב' מ-21:00

רצה הגורל, ושתי תוכניות שקשורות האחת לשנייה נתקבצו שלא במתכוון לאותו הערב: ב-21:00 ישודר בערוץ 8 (בשידור חוזר) הפרק הראשון של "ערסים ופרחות".

אני מודה שלא אהבתי בשעתו את הסדרה ההיא, כשם שאיני אוהב תוכניות תיעודיות שכותבות קודם כל את המסקנות - ואז יוצאות לבקש להן אישושים בשטח. ועדיין, "הדיבור החדש" של מי שמייצגים (לעיתים באמת, לעיתים רק על דעת עצמם) את הציבור המזרחי בישראל הוא מעניין, לפעמים אף מרתק.

מי שכבר צפה ב"ערסים ופרחות" בשידור הקודם שלה, יכול להקדיש פחות מחצי שעה לצלילה אל תולדות אחד הביטויים הראשונים של הקונפליקט העדתי בישראל - אירועי ואדי סאליב שלהם יוקדש הפרק של "פלאשבק" (חינוכית 23, 21:31). מעניין ומעורר מחשבה.