"הכדורגל נקי מסמים ממריצים". באמת?

מחקר של אופ"א, שנחשף ע"י כלי תקשורת בבריטניה וגרמניה - מצא חשד לשימוש בסטרואידים אנאבוליים בקרב 7.7% מהשחקנים שההשתפו בליגת האלופות, הליגה האירופית וטורנירי היורו האחרונים

סטרואידים מוחרמים על-ידי המכס של ארה"ב / צלם: רויטרס
סטרואידים מוחרמים על-ידי המכס של ארה"ב / צלם: רויטרס

האם גם הכדורגל, שנחשב לאורך שנים נקי באופן יחסי מתופעות של שימוש בחומרים אסורים - נמצא גם הוא בפתחה של סאגת סמים?

השבועון הבריטי "סאנדיי טיימס", בשיתוף תחנת הטלוויזיה הגרמנית ARD/WDR, מפרסמים הבוקר (א') כי אופ"א ערכה בין השנים 2008 ל-2013 מחקר אנונימי, במסגרתו דגמה סך של 4,195 בדיקות שתן ל-879 שחקנים שהשתתפו במפעלי המועדונים הבכירים - ליגת האלופות והליגה האירופית, ובשני טורנירי היורו שהתקיימו ב-2008 ו-2012. את הממצאים ניתן להגדיר, לכל הפחות, כמטרידים: בקרב 68 שחקנים (7.7%) נמצאו תוצאות "לא שגרתיות" - רמות טסטוסטרון גבוהות במיוחד, שעשויות להעיד על שימוש בסטרואידים אנאבוליים אסורים.

לטענת המדענים שהיו אחראים על המחקר, תוצאותיו הובילו את אופ"א לאמץ את שיטת הבדיקה הנהוגה בענפים כמו אתלטיקה ואופניים - "דרכון ביולוגי" (‏biological passport‏), שבמקום לחפש את החומרים האסורים עצמם, ממפה את הנתונים הגנטיים של הנבדקים, כאשר שינויים בפרופיל ההורמונלי הם אלו שעשויים "להפיל" את המשתמש.

ג'וליאן בייקר, פרופסור באוניברסיטה של מערב סקוטלנד החוקר ב-20 השנים האחרונות את נושא הסטרואידים, מצוטט ב"טיימס": "אם הממצאים של המחקר נכונים - לכדורגל בהחלט יש בעיה". יש לציין כי למחקר לא יהיו השלכות על הכדורגלנים ה"מומרצים", שכן הוא בוצע, כאמור, באופן אנונימי.

באופ"א טענו כי "בלתי אפשרי להגיע למסקנות חותכות רק ממחקר אחד", ואף הוסיפו כי שיטות הבדיקה שלו בכל אופן לא עמדו בסטנדרטים המחמירים הנהוגים כיום על-ידי הסוכנות העולמית למלחמה בסימום בספורט (WADA). בארגון האירופי אמרו כי המטרה העיקרית של המחקר הייתה לבדוק האם כדאי לעבור לשימוש ב"דרכון ביולוגי", וכי במהלך שלוש העונות האחרונות, מתוך למעלה מ-2,000 בדיקות רשמיות שמתבצעות מדי שנה - נמצאו רק שני כדורגלנים מסוממים בתחרויות של אופ"א (וגם אלו, לטענת אופ"א, לא היו תפיסות של שימוש במשפרי ביצועים - אלא על סמי "פנאי").