קנתה פטנט לתרופה מצילת חיים והקפיצה המחיר ב-5,500%

חברת התרופות טורינג הקפיצה את מחיר תרופת הדאראפרים ועוררה את חמתה של הקהילה הרפואית בארה"ב ■ המנכ"ל הצעיר, בעל עבר עסקי שנוי במחלוקת, דוחה את הביקורת

מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג
מרטין שקרלי/ צילום:בלומברג

הקהילה הרפואית בארה"ב גועשת לאחר שחברת תרופות מניו-יורק בשם טורינג פרמצוטיקל הקפיצה מחיר של תרופה מצילת חיים בלא פחות מ-5,500% כחודש לאחר שרכשה את הפטנט על התרופה.

תרופת הדאראפרים שבה מדובר משמשת לטיפול במחלה ה-toxoplasmosis, שתוקפת חולי איידס וסרטן. היא מצויה בשוק כבר יותר מ-60 שנים. כעת, "באדיבות" טורינג פרמסיוטיקלס, קפץ מחיר של גלולה אחת מתרופה זו מ-13.5 דולר ל-750 דולר.

במכתב פתוח שששלחו עמותות המחלות הזיהומיות והאיידס בארה"ב, הן מבקשות מטורינג לשקול מחדש את המחיר שקבעה: "המחיר אינו מוצדק ופוגע באוכלוסייה רגישה, הזקוקה לטיפול בתרופה זו. לפי המחיר החדש, העלות השנתית לחולה ששוקל פחות מ-60 קילו תהיה 336 אלף דולר, ואילו חולה ששוקל יותר מ-60 קילו ייאלץ לשלם 634 אלף דולר בשנה, רק על הטיפול בדאראפרים".

מרטין שקרלי, מנכ"ל החברה, הצדיק את הקפצת המחיר בכך שהרווחים יסייעו לחברה לפתח תרופות טובות יותר עם פחות תופעות לוואי: "זו לא תאוות-בצע אלא ניסיון להפוך את העסקים שלנו לטובים יותר. זו תרופה קטנה מאוד. אני לא מבין מדוע הביקורת הזו".

שקרלי בן ה-32 נחשב לגאון ומוצלח במיוחד. בעבר הוא הקים קרן גידור שביצעה פוזיציות שורט על מניות תרופות, תוך שהוא מעביר פניות למנהל המזון והתרופות בארה"ב (FDA) ומפציר בו לא לאשר את התרופות של אותן חברות. משמעות סיכול מתן אישור FDA היא כמובן פגיעה חריפה במניות של אותן חברות, כך ששקרלי יוכל לגרוף רווחים מפוזיציות השורט שלו.