בן משה עוזב את אי.די.בי עם הפסד של כ-500 מיליון שקל

הבורר ד"ר עמירם בנימיני קבע: אלשטיין יהפוך לבעל השליטה היחיד באי.די.בי ■ בנימיני קיבל את התנאי המוקדם, לפיו אלשטיין יקבל על עצמו את התחייבותו של בן משה לנאמני הסדר החוב באי.די.בי אחזקות בהיקף של 256 מיליון שקל

אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר
אדוארדו אלשטיין / צילום: רוני שיצר

הוכרעה הבוררות בשליטה בקבוצת אי.די.בי. השופט בדימוס ד"ר עמירם בנימיני, ששימש כבורר בסכסוך בין אדוארדו אשלטיין לשותפו לשעבר מוטי בן משה, קבע כי אלשטיין הוא שירכוש את מלוא מניותיו של בן משה תמורת כ-150 מיליון שקל ויהפוך לבעל שליטה יחיד בחברה. עם זאת, הבורר קיבל את התנאי המוקדם שהתנה בן משה במסגרת הבמב"י, לפיו הסכמת אלשטיין לרכישת מלוא מניותיו מהווה הסכמה כי יקבל על עצמו את התחייבותו של בן משה לנאמני הסדר החוב באי.די.בי אחזקות, בהיקף של 256 מיליון שקל.

אלשטיין ובן משה הפכו במאי 2014 לבעלי השליטה באי.די.בי פתוח, לאחר שקיבלו את השליטה מבית המשפט במסגרת הסדר החוב של החברה האם לשעבר, אי.די.בי אחזקות. עד תחילת 2015 החזיקו השניים מניות של החברה בשיעור שווה, אולם בפברואר נשברה השותפות ואלשטיין הפך לבעל השליטה המרכזי, לאחר שהזרים לחברה 392 מיליון שקל במסגרת הנפקת זכויות, בה בחר בן משה שלא להשתתף.

בן משה טען בתגובה כי פעולות שביצע אלשטיין סתרו את הסכם השותפות ביניהם, ודרש למנות בורר שיפסוק על העברת השליטה אליו. אלשטיין מצדו המשיך להגדיל החזקות באמצעות מימוש כתבי אופציה למניות, ונכון לעכשיו מחזיק ב-68% מאי.די.בי, בעוד שהחזקותיו של בן משה דוללו ל-14% בלבד.

במהלך התקופה אף הצליח אלשטיין להדיח את בן משה מתפקיד יו"ר משותף באי.די.בי, וכן מחברות בדירקטוריון החברה הבת, דיסקונט השקעות. בתגובה הפעיל בן משה את מנגנון הבמב"י בהסכם השליטה, והציע לרכוש את מלוא החזקות שותפו לפי מחיר של 1.64 שקל למניה (לעומת 2.1 שקל היום). הוא גם דרש כי ההליך יכלול התחייבות של הרוכש ליטול על עצמו את התחייבות המוכר, בקשר להצעות רכש למניות המיעוט באי.די.בי בהיקף של 512 מיליון שקל, אליהן מחויבים השניים.

אלשטיין התנגד לדרישה והבוררות בינו לבין בן משה, עברה לעסוק בשאלה מי בין השניים ירכוש את מניות שותפו, והאם הרכישה תכלול גם את התחייבות השותף בנוגע להצעות הרכש.

בתחילת יולי כתב הבורר כי החלטתו צפויה להתקבל בסביבות חודש אוגוסט, אולם בסופו של דבר היא פורסמה רק היום.