פסטיבל "מנופים" לאמנות עכשווית בירושלים יוצא לדרך

הפסטיבל, שייפתח בשבוע הבא, כולל תערוכות ואירועי אמנות כאלטרנטיבה לאלימות ולמתח בבירה

"קוביה לבנה באוסטרליה", עבודה של דפנה ילון  ב"מוסללה" / צילום: דפנה ילון
"קוביה לבנה באוסטרליה", עבודה של דפנה ילון ב"מוסללה" / צילום: דפנה ילון

עשרות אירועי אמנות ותרבות יציעו אלטרנטיבה למתח ולסכסוך ברחובות ירושלים, במסגרת פסטיבל "מנופים" לאמנות עכשווית שייפתח בשבוע הבא. "מנופים" הוא מיזם עצמאי לקידום אמנות ויצירה בירושלים, שנולד מיוזמתם של אמנים החיים ויוצרים בעיר - ואלה אינם מעטים. את הפסטיבל מנהלות האמניות לי היא שולוב ורינת אדלשטיין ושותפים לו עשרות גלריות, מרכזי תרבות ומאות יוצרים מתחומים שונים.

בין האירועים המעניינים תוצג אוטופיה בדיונית "ישראל העתידית - 2048", תערוכה לערב אחד בפארק המסילה. היצירות ינסו לדמיין כיצד תיראה מדינת ישראל 100 שנים לאחר הקמתה, ולתת דרור גם לקולות המושתקים. בין המשתתפים: נסרין אבו באכר, אורית אדר בכר, מתן גרדשטיין, צפיה דגני, טליה הופמן ועוד.

התערוכה יועדה בתחילה להצגה ברכבת הקלה בירושלים - מרחב צפוף, הטרוגני וטעון. אולם החברה המפעילה את הרכבת חששה מתגובות הקהל.

קבוצת זיק הוותיקה תציג מופע בכורה "זקיפות בגאון", המשלב פיסול, תנועה, וידאו וסאונד, ועוסק גם הוא במגוון הייצוגים והתרבויות המקומי - ביניהם הסגידה לאל ולביטחון. כנס "מנועים דוממים" יעסוק בחופש הביטוי באמנות והקריאות שנשמעו באחרונה להגבילו ואף להפעיל "צנזורה עצמית" של האמנים.

"הסימפוניה הגדולה" הוא אירוע משותף לגלריות ולשכנים בנחלאות. במסגרתה יתקיימו שיחת סלון בגלריה נורה, סיור עירוני עם קבוצת מוסללה, שבי שרפלר ממסעדת 'עזורה' בשוק מחנה יהודה, יארח סדנת בישול לא שגרתית וארוחת ערב משותפת, פרפורמנס בבצלאל 7, חפלה בחצר באגריפס 12 ועוד. התערוכה "פרופגנדה" תציג אמנות על שלטי פרסום חוצות בעיר. בסדנת ההדפס בירושלים תיפתח תערוכה של האמן משה גרשוני, "ימי חיינו".

בבית טיכו תיפתח תערוכת יחיד של נירה פרג "הזכות לנקות" - בעקבות 5 שנים של צילומי סרט בכנסיית הקבר, המקום הקדוש ביותר לנצרות, בהתבוננות מעמיקה ופיוטית החושפת מאבקי כוח וזוויות לא מוכרות של הפעילות במקום.

תערוכת יחיד של האמנית חנאן אבו חוסיין תיפתח בגלריה ברבור, והיא עוסקת ברצח ובדיכוי נשים. על רקע כבוד המשפחה. הממסד מסייע להשתקה בסירובו להתערב בענייניהן הפרטיים של המשפחות. גם הנשים עצמן בוחרות שלא לדבר על הנושא, והרוצחים נותרים חופשיים, מצהירים שבמעשיהם טיהרו את שם משפחתם.בבית הנסן תיפתח התערוכה "סימני חיים", של שרון פז ויורגן זלצמן. השניים מתערבים בתערוכת הקבע, המתעדת את עברו של המקום כבית חולים למצורעים. עבודות וידאו מוקרנות על המוצגים ההיסטוריים, מייצרות עליהם שכבות ומקיימות דיאלוג בין הקיים למומצא.

15-22 באוקטובר. בערב הפתיחה יפעלו הסעות חינם (שאטל) בין הגלריות וחללי התצוגה ברחבי העיר. במהלך שבוע הפסטיבל יתקיימו מדי ערב באזור אחר בירושלים אירועי תרבות ואמנות מקוריים, הפתוחים לקהל הרחב. ללא תשלום. כל אירועי מנופים 2015 - www.manofim.org