כך נראים האזורים החמים ביותר בנדל"ן בשנים הבאות

בנייה ירוקה במגדל-העמק, התחדשות עירונית בת"א, "בועה" אורבנית בטירת הכרמל, פינוי-בינוי עצום בבת-ים והשכונה שתשבור את הסטיגמה של אור-עקיבא

אור עקיבא / צילום: אלון רון
אור עקיבא / צילום: אלון רון

כל שר אוצר צריך סלוגן קליט כדי להעביר לציבור את התוכניות שלו. בממשלה הקודמת הלהיטים היו "דיור בר-השגה", "מע"מ אפס" ו"מחיר למשתכן". בקדנציה הנוכחית מילות המפתח הן "התחדשות עירונית". "הנושא נידון בוועדה מיוחדת שהוקמה לאחרונה", אומרים ל-G באוצר, ומוסיפים כי הוועדה הזו "תפעל לשחרור חסמים בתוכניות להתחדשות עירונית ותפעל להגדלת היצע יחידות הדיור במרקם העירוני הוותיק". במילים אחרות: לשחרר קצת את הפקק בעיקר מתוכניות הפינוי-בינוי, שמתעכבות במשך שנים עד לתחילת הביצוע.

התחדשות עירונית הייתה גם השם החם בקרב יזמים בתחום הבנייה שאליהם פנינו, כדי שיצביעו על המתחמים החמים של השנים הקרובות (ראו מסגרות בהמשך). האנשים שעמם דיברנו מדמיינים בחזונם שיכוני רכבת שהופכים למגדלים עכשוויים עם אוכלוסייה חזקה, ילדים מתרוצצים במדשאות וחינוך מצוין. את המתחמים הללו מסמנים באזורים חלשים יחסית, כאלה המשוועים כבר שנים ליחס, ושבהם רמות המחירים נמוכות מהממוצע בשוק, מה שהופך אותם גם ליעד עבור המשקיעים.

האם המתחמים האלה הם אכן הדבר החם הבא בנדל"ן? על-פי ד"ר טליה מרגלית, אדריכלית המתמחה בתכנון ובעיצוב עירוני, מרצה בכירה בבית הספר לאדריכלות באוניברסיטת תל-אביב, התשובה יכולה להיות חיובית אם התהליך יבוצע בדרך הנכונה. "לא היה דור שעשה תכנון עירוני נכון, אבל יש דברים שאנחנו יודעים שלא כדאי לעשות".

 

- כמו מה, למשל?

"בניית מגדלים, למשל. זו בנייה שגם אם לא מדובר במגדלי יוקרה, היא מיועדת, כמעט אוטומטית, לאוכלוסיות יותר אמידות".