"האפיק המנייתי עדיין האטרקטיבי ביותר; כדאי להיות שמרניים"

אורי גרינפלד: "מפת הסיכונים הגלובאלית עמוסה" ■ יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון: מדד חודש ספטמבר, שיתפרסם ביום חמישי, צפוי לרשום ירידה של 0.4% 

בורסה / צילום: תמר מצפי
בורסה / צילום: תמר מצפי

מתקפה משולשת של הבנקים המרכזיים תמכה בהמשך העליות בשווקים בשבוע האחרון. פרוטוקול הפד אושש כי הסיבה המרכזית לאי העלאת הריבית בספטמבר הייתה החשש מההאטה בסין, חשש שלא צפוי להיעלם בקרוב כך שההסתברות להעלאת ריבית הולכת ופוחתת. פרוטוקול ההחלטה של ה-ECB ונאומו של דראגי לימדו כי גם בגוש האירו מוכנים, במידת הצורך, להמשיך עם ההרחבה הכמותית מעבר לספטמבר 2016.

בנוסף, הודעת החלטת הריבית של ה-BOE והתבטאויות בכירים בבנק אותתו כי גם הבנק האנגלי לא ממהר להעלות את הריבית, מה שלא צפוי לקרות בכל מקרה לפני שהפד יחל בתהליך. כך אומר אורי גרינפלד, כלכלן ואסטרטג ראשי בפסגות, בסקירה שפרסם.

לדעתו, סביבת הריבית צפויה להיוותר נמוכה מאוד עוד זמן רב, מה שתומך בשווקים. עם זאת, "מפת הסיכונים הגלובאלית עמוסה כך שעל אף שהאפיק המנייתי נראה לנו עדיין האטרקטיבי ביותר, יש לנהל את תיק המניות באופן שמרני יחסית הן בהיבט הגיאוגרפי  - התמקדות בכלכלות היציבות כמו ארה"ב גרמניה בריטניה ולא בשווקים מתעוררים,  והן בהיבט הסקטוריאלי  - כלומר להגדיל את משקל הסקטורים הדפנסיביים כמו בריאות, תעשייה וצריכה בסיסית".

בהתייחסות להתבטאויות של בכירי הפד בימים האחרונים אומר גרינפלד כי "כמעט כל חברי הפד שהתראיינו בימים האחרונים התבטאו באופן שאינו ממש מוסיף כבוד לוועדה המוניטארית החשובה בעולם ובטח שאינו שופך אור על מדיניות הפד הצפויה". 

גם בנק ישראל פרסם בשבוע שעבר את פרוטוקול החלטת הריבית האחרונה. בניגוד למגמה הגלובאלית,  "מהפרוטוקול של בנק ישראל עולה דווקא ניחוח ניצי קל שמגביר את ההערכות שלנו כי הריבית לא צפויה לרדת עוד. מצד שני, גם העלאת ריבית לא תהיה פה עד שהפד יעלה את הריבית פעמיים כך שבכל הנוגע למדיניות המוניטארית, מצבנו כמצבה של נבחרת ישראל - סטטוס קוו".

יונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון מעריכים בסקירתם השבועית כי מדד חודש ספטמבר, שיתפרסם ביום חמישי, צפוי לרשום ירידה של 0.4% על רקע ביטול אגרת הטלוויזיה, הוזלות מחירי החשמל והדלקים. זינוק במחירי הירקות יתרום 0.1% לעליית המדד. 

בניגוד למרבית ההערכות בשווקים, ונתן כץ וכלכלני לידר שוקי הון "עדיין צופים העלאת ריבית הפד בדצמבר השנה והמשך העלאת ריבית בתחילת 2016".