נוברטיס תשקיע 5 מיליון דולר בגמידה סל לפי שווי של 200 מ' ד'

ענקית התרופות ויתרה לאחרונה על אופציה לרכוש את החברה בה מחזיקות אלביט מדיקל וכת"ב, שפיתחה טכנולוגיה המקלה על מציאת תרומת מח עצם

לפני חמישה חודשים הודיעה ענקית התרופות הבינלאומית נוברטיס כי ויתרה על האופציה לרכוש את גמידה סל הישראלית, אך היום מתברר שהיא עדיין מאמינה במוצר של חברה זו. נוברטיס תשקיע בחברה 5 מיליון דולר בתמורה ל-2.5% מהון המניות של גמידה סל בדילול מלא, כלומר לפי שווי של 200 מיליון דולר לגמידה סל. עם השקעה זו, נוברטיס תחזיק ב-18% מגמידה סל - לצד אלביט מדיקל (מקבוצת אלביט הדמיה) שמחזיקה ב-26%, וכלל תעשיות ביוטכנולוגיה (כת"ב) שמחזיקה ב-19%.

היקף ההשקעה של נוברטיס בגמידה סל מגיע כעת ל-40 מיליון דולר. היא נכנסה לראשונה להשקעה בחברה באוגוסט 2014, כשרכשה 15% ממניות גמידה סל תמורת 35 מיליון דולר, וקיבלה אופציה לרכישת החברה.

בנוסף ל-5 מיליון הדולר הנוספים שתשקיע נוברטיס כעת, במידה שעד סוף 2017 גמידה סל תגייס לפחות את יתרת הסכום הנדרש להשלמת ניסוי שלב III במוצר שלה, NiCord, בדרך של הנפקת מניות - נוברטיס תשקיע עד 10 מיליון דולר נוספים. בשלב זה, עדיין לא ידוע היקף הסכום שיידרש.

לפי הערכות, החלטתה של נוברטיס לפצל את ההשקעה נובעת מחוקי ניירות ערך אירופיים, המחייבים להכליל בדוחות הכספיים חברה שההחזקה בה עולה על 20%. כאמור, לנוברטיס הייתה אופציה לרכוש את גמידה סל תמורת תשלום מיידי של 165 מיליון דולר וסכומים עתידיים שהיו מגיעים עד לסך כולל של 600 מיליון דולר, אך למרות שהאופציה הייתה אמורה לפוג רק ב-2016, נוברטיס הודיעה שהיא מוותרת על האופציה ביוני האחרון, למרות שגמידה סל עמדה באבני הדרך שנקבעו. עם זאת, כבר אז דווח כי נוברטיס מעוניינת להמשיך לשתף פעולה עם גמידה סל בפיתוח מוצריה, והיא תבחן חלופות מתאימות.

"שותפים לא ברמה אסטרטגית"

גמידה סל פיתחה טכנולוגיה המאפשרת לשפר את צפיפות תאי הגזע בתוך דגימת תאים בגודל נתון. אחד היישומים לטכנולוגיה הוא המוצר NiCord שהיא מפתחת, שמיועד לחולי סרטן הדם שנדרשים להשתלת מח עצם, אך אין להם תורם בעל התאמת רקמות מלאה.

"זוהי הבעת אמון בחברה ובמוצר. נוברטיס בחרו להמשיך להיות שותפים, וזו הדרך שהם בחרו בה כרגע - לא ברמה האסטרטגית אלא באמצעות אקוויטי", אמרה היום ל"גלובס" מנכ"לית גמידה סל, ד"ר יעל מרגולין. נכון להיום, אין לנוברטיס זכויות מיוחדות על המוצר, כך שגמידה סל יכולה, באופן תיאורטי, לדון על מסחורו או על מכירת החברה עם כל גורם אחר.

לדברי מרגולין, לוח הזמנים בפיתוח ה-NiCord כולל צפי לתחילת שלב III של הניסוי הקליני באמצע השנה הבאה, ולחברה יש בשלב זה מספיק כסף על מנת להתחיל בניסוי. "NiCord היא גישה חדשה להשתלת מח עצם", אומרת מרגולין. "עבור חלק מחולי סרטן הדם, הדרך היחידה להצלת חייהם היא השתלת מח עצם. בפועל, בערך חצי מהחולים לא מגיעים להשתלה כי לא נמצא תורם עם התאמה מלאה. לכן יש פה צורך עצום. NiCord זמין לכולם, ולפי התוצאות הקליניות עד היום, יש לו פרופיל טוב של בטיחות ויעילות".

ראובן קרופיק, המנכ"ל הפורש של כת"ב, המכהן גם כיו"ר גמידה סל, מסר כי "ההסכמות עם נוברטיס מאשררות את אמון נוברטיס בהישגיה של גמידה סל, בטכנולוגיה שפותחה על-ידה ובפוטנציאל העסקי של מוצריה. אנו סבורים כי שיתוף-פעולה זה יתרום רבות להגשמת מטרותיה של גמידה סל".

את נוברטיס ייצגו בעסקה עורכי הדין דניאל סקל ושיראל גוטמן עמירה ממשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות'.