נמנעו מלהטיל אחריות מלאה

היה כל-כך קשה לקבוע שמאור, רף ואיצקוביץ' נושאים באחריות לפרשת העלמות המס בלאומי?

1. המלצות הוועדה החיצונית שמינה דירקטוריון בנק לאומי במסגרת פרשת הלבנת ההון והעלמות המס בארה"ב אינן מפתיעות. קביעת הוועדה כי בכירי לאומי לשעבר - גליה מאור, איתן רף וצבי איצקוביץ' - יחזירו (חלק קטן) מהבונוסים שקיבלו בשנים הרלוונטיות היא כמעט צפויה מראש, לאור העובדה שהוועדה פעלה לאחר שלאומי כבר הודה באחריות למחדליו. או כדברי השופט חאלד כבוב, הדן בתביעות הנגזרות נגד לאומי ובכיריו, "האחריות כבר נקבעה".

באקלים זה, הוועדה לא יכולה היתה להעניק פטור מוחלט לשלושה מאחריות למעשים. עם זאת, אפילו במישור האזרחי נמנעה הוועדה מלהטיל אחריות מלאה וברורה על השלושה.

"אנו סבורים כי קיימת אפשרות מסתברת של רשלנות מצד נושאי המשרה בקבוצה", כתבו חברי הוועדה בלשון משפטית מפולפלת הנהוגה בהסדרי פשרה. אם צריך לפרש את העגה המשפטית הזו ללשון הדיוטות, המשמעות היא: "אנחנו לא יכולים לקבוע כי השלושה כלל אינם נושאים באחריות למעשים, אך לא רוצים לקבוע כי השלושה התרשלו בעבודתם ונושאים באחריות מלאה למצב, ולכן נשתמש במושג המשפטי העמום, 'קיימת אפשרות מסתברת לרשלנות'".

חשוב לזכור כי המלצות הוועדה אינן סוף פסוק, וכי הן תצטרכנה לקבל את אישור השופט כבוב, במסגרת ניהול התביעות הנגזרות. יצוין בנוסף כי התביעות הנגזרות הופנו לא רק נגד מאור, רף ואיצקוביץ' אלא גם כלפי דירקטורים אחרים, ולפיכך עולה השאלה מה יהיה הדין לגביהם.

 

2. עיקר הביקורת הציבורית שנמתחת מהבוקר על עבודת הוועדה נוגעת לשיעור הסכומים שנדרשים מאור, רף ואיצקוביץ' להחזיר. ואכן, קשה להשתחרר מהתחושה כי 5.1 מיליון שקל הם סכום פעוט מדי, "גרעינים" ממש עבור שלושת הבכירים שהרוויחו עשרות מיליוני שקלים לאורך השנים. זאת, אפילו אם מדובר רק ב"אפשרות מסתברת לרשלנות", מצדם ובעיקר כאשר ברקע ניצב הסכום של 1.3 מיליארד שקל ששילם לאומי לרשויות בארה"ב בגין הפרשה.

התחושה הזו מתעצמת לאור העובדה שהשלושה עומדים ככל הנראה לפנות לרשויות המס בארץ ולבקש החזר של כ-50% מהסכום.

3. הביטוי המרכזי להתרשלות (האפשרית) של בכיר לאומי לשעבר, לפי הוועדה, הוא באופן שבו הגיב הבנק (או נמנע מלהגיב) "לשינוי בנוף הבנקאות העולמית שמקורו בפרשת UBS", ובשל כך הטיפול של הבנק (בעניין האמריקאי) היה מהוסס וחסר.

על כך אמרו היום (ב') גורמים המקורבים לבנק כי מדובר בטעות גדולה, שכן לאומי הוא הבנק היחידי בעולם שפעל רבות בנושא לאחר התפוצצות הפרשה, וזאת ללא הוראה של בנק ישראל. מעניין מה יאמרו על כך הבנקים האחרים.