"האפקט הכלכלי של גל הטרור לא צפוי להיות חזק"

הפרופ' ערן ישיב אינו מוטרד מהאפקט הכלכלי של ההתלקחות הביטחונית, גם אם תידרדר לאינתיפאדה שלישית, אבל מוטרד מאוד מהמדיניות הכלכלית של הממשלה

ירושלים / צילום: רויטרס
ירושלים / צילום: רויטרס

את האפקט הכלכלי ארוך הטווח של גל הטרור השוטף את הארץ בימים אלה, מוקדם עדיין להעריך. אבל אם שואלים את ערן ישיב, פרופסור לכלכלה מאוניברסיטת תל אביב ומומחה למדיניות ציבורית ולשוק העבודה, המשמש גם כיועץ לבנק ישראל ולמשרדי הממשלה, הרי שיותר מהסכינים ומהאבנים, זו המדיניות הכלכלית של הממשלה שמאיימת על המצב הכלכלי בארץ.

"דווקא לאירועים ביטחוניים, ואפילו גדולים יותר כמו המבצעים בעזה, ואפילו מלחמות לבנון הראשונה והשנייה, הייתה בסופו של דבר השפעה קטנה יחסית על המשק", הוא מסביר. "אז קל וחומר לגל טרור. ואינני מדבר על ההשפעות האחרות הקשות שיש לו אלא רק על האפקט שלו על הכלכלה, שאינו צפוי להיות חזק".

- ואם גל הטרור יחריף ויהפוך רשמית לאינתיפאדה שלישית?

"אולי השפעתו תגבר, אבל אם נזכור את שתי האינתיפאדות הראשונות, ניסיון העבר לפחות מראה שאין השפעות משמעותיות ישירות על הכלכלה".

- אז למה, ככלכלן, אתה כה מודאג?

"משום שאנחנו נמצאים בהאטה, ויש חשיבות גדולה להאטה בהקשר של תקציב הממשלה. הרי אם יש האטה, בשלב כלשהו היא גם תביא עמה האטה מהכנסות ממסים, וזה אומר שגירעון הממשלה יגדל. אלא אם כן ייעשה משהו לשינוי העניין, ובשלב זה לא נראה שנעשה".