צור הדסה: קרקע התייקרה ב-50% בתוך פחות משנה

במכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל למגרש המאפשר בניית 46 יחידות דיור הוגשו לא פחות מ-17 הצעות שונות, ובסופו של דבר ההצעה הזוכה עמדה על כ-11.7 מיליון שקל ■ בתוספת דמי הפיתוח יצטרך הזוכה לשלם לרמ"י כ-21.9 מיליון שקל

המגרשים בצור הדסה / צילום LAVI. צילומי אויר
המגרשים בצור הדסה / צילום LAVI. צילומי אויר

מכרז שפרסמה רשות מקרקעי ישראל (רמ"י) ביישוב צור הדסה הסמוך לירושלים מעיד פעם נוספת כיצד הביקוש לקרקע רק עולה - ואיתו גם המחיר. מדובר במכרז שנסגר ביום א' השבוע, ובמסגרתו שיווקה רמ"י מגרש המאפשר בניית 46 יחידות דיור. למכרז הוגשו לא פחות מ-17 הצעות שונות, ובסופו של דבר ההצעה הזוכה עמדה על כ-11.7 מיליון שקל. בתוספת דמי הפיתוח יצטרך הזוכה לשלם לרמ"י כ-21.9 מיליון שקל סך הכול. הזכייה משקפת שווי קרקע ליחידת דיור כולל פיתוח בגובה כ-476 אלף שקל.

הואיל וכל מכרזי הקרקע של המדינה שישווקו מעתה ואילך אמורים להיות במתכונת של תוכנית מחיר למשתכן, גוברת התחרות על מכרזי קרקע רגילים. כך ניתן לראות כיצד הוגשו 17 הצעות שונות למכרז, בשעה שבמכרזים קודמים ביישוב, בסוף 2014, הוגשו לא יותר משבע הצעות לכל מתחם שפורסם במכרז. גם המחיר שאותו מוכנים לשלם היזמים והקבלנים בעבור הקרקע זינק.

במגרש שבו ניתן לבנות 65 יחידות דיור שיקפה ההצעה במכרז הקודם שווי קרקע ליחידת דיור בגובה כ-319 אלף שקל בלבד. במגרש אחר, שבו ניתן לבנות 42 יחידות דיור, שיקפה ההצעה הזוכה כ-298 אלף שקל לקרקע ליחידת דיור. כלומר, מחיר הקרקע ביישוב זינק בפחות משנה ב-50% בקירוב.

עוד נציין כי ההצעה הזוכה במכרז הנוכחי היתה גבוהה באופן משמעותי מהשומה שפרסמה רמ"י לקרקע, שעמדה על כ-4 מיליון שקל בלבד. ההצעה הזוכה היתה גבוהה בלא פחות מ-3.5 מיליון שקל מההצעה שהיתה שנייה בגובהה. נתון זה מעיד פעם נוספת על הלחץ האדיר שנוצר על מכרזים "רגילים" שעוד נותרו בשוק ועל ההצעות הגבוהות שמציעים הקבלנים או היזמים כדי לזכות בקרקע. מיותר לציין שככל שההצעה גבוהה יותר, המשמעות הבלתי-נמנעת היא שגם מחירי הדירות הסופיים לרוכשים יהיו גבוהים יותר.