אחראי החדשנות ב-eBay מתעודד גם מהמצאות שנכשלו

סרג'יו גונזלס: "חדשנות זה לא בהכרח ליצור משהו שלא היה קיים קודם, היא לא 'איזה משהו אחר'. אתה צריך להיות חדשני בליבה שלך"

רעיון / צילום: שאטרסטוק
רעיון / צילום: שאטרסטוק

"הרעיונות שלך לא שווים דבר. הרעיונות שלך שווים אפס - זה אחד המסרים הקשים שלי לחדשנים", אומר מנהל תכניות החדשנות ב-eBay, סרג'יו (סרג') גונזלס. "אתה חושב שאתה האדם היחיד על כוכב לכת של 7 מיליארד בני אדם שחשב על זה? אני אתערב איתך על 3 משכורות שלא. אבל אתה יכול להיות החדשן שעושה עם זה משהו, שמקדם את זה, שיש לו הנחישות, החזון השונה מאלה שהיו לפניו, שיכול לבנות על מי שבא לפניו. תחשוב על החברות הגדולות שאנחנו מעריצים היום - ברוב המקרים הן לא היו הראשונות לפעול. אבל הן ניצלו את השוק בנקודת זמן מסוימת, הן הציגו פיצ'ר מכונן, הן חברו ללקוח בהצעה בעלת ערך שלא הייתה שם קודם".

- הן גנבו רעיונות.

"ובכן, כולנו שואלים וגונבים. יש חדשנות בביצוע ובאספקה. חדשנות זה מונח כל-כך מעורפל. כמה פעמים אנשים באמת המציאו דברים? כמה מהחוזים והעתידנים הכי טובים שלנו הם סופרים. סופרים מביאים קונספטים מדהימים שהם בדיוניים, מדע בדיוני או פנטזיה בזמן הפרסום. תחשוב שאתה קורא ספר שיצא היום וחוזה תרחישים וטכנולוגיות שאולי לא יתממשו גם בעוד 100 שנה. החדשן הוא האיש שמזהה ראשון, מסנתז ראשון פתרון, מבצע אותו וצד את הרווח.

"חדשנות זה לא בהכרח ליצור משהו שלא היה קיים קודם, היא לא 'איזה משהו אחר'", מסביר גונזלס את תפיסת העולם שעומדת בבסיס התפקיד שלו, בריאיון ל"פירמה", "אתה צריך להיות חדשני בליבה שלך".

גונזלס עובד עם צוותים שונים של חברת המסחר האלקטרוני ברחבי העולם, מייעץ להם איך להכניס חדשנות לעבודתם, מאתר רעיונות מבריקים שלא בטוח שיעבדו ומנסה להטמיע אותם למרות התנגדות מתבקשת של מי שחוששים, בצדק מסוים, משינויים. באחרונה הוא הגיע לארץ, לביקור ראשון במטה החברה בישראל בנתניה.

"אנחנו מנסים ליצור ב-eBay מערכת אקולוגית של חדשנות. חדשנות בעצמה היא תלוית הקשר. מה שעובד בשוק אחד או עם צוות אחד או עם לקוח אחד עשוי לא לעבוד בהקשר אחר, אז איך שאנחנו עושים חדשנות כאן בנתניה עשוי להיות שונה מאוד מאיך שאנחנו עושים חדשנות בקופנהגן או בשנחאי".