מנחי הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת ת"א הכריזו על שביתה

דורשים להשוות את תנאיהם לתנאי הסגל האקדמי בדרגה המקבילה להם

אוניברסיטת תל אביב אוניברסיטה  / צלם: תמר מצפי
אוניברסיטת תל אביב אוניברסיטה / צלם: תמר מצפי

שנת הלימודים שנפתחה באוניברסיטאות "כסדרה" לפני כשבוע וחצי, טרם החלה מבחינתם של מנחי הקליניקות המשפטיות באוניברסיטת תל-אביב, שהכריזו על שביתה.

המנחים, חלקים משפטנים עם ניסיון מקצועי של 15 ואף 20 שנה, מרוויחים משכורת ממוצעת של כ-10,000 שקל ברוטו, ללא כל ביטחון תעסוקתי. המנחים דורשים להשוות את תנאיהם לתנאי הסגל האקדמי בדרגה המקבילה להם.

כיום פועלות קליניקות בכל האוניברסיטאות והמכללות בישראל שבהן קיים חוג ללימודי משפטים. חלק מהן פועלות מעל 20 שנה. בקליניקות של אוניברסיטת תל-אביב, שבהן נערכת השביתה, מועסקים 13 עורכי דין, מרביתם במשרה מלאה.

לצד ליווי הליכים משפטיים, הקליניקות המשפטיות מהוות קורסי לימוד באוניברסיטאות, שמזכים את הסטודנטים ב-8 נקודות זכות אקדמיות. הפן המעשי בקליניקות עוסק בהגשת עתירות, ניסוח מכתבים וכיוצא בזה. במקביל, בקליניקות מתקיים גם שיעור שבועי בנושא המשפטי שבו עוסקת הקליניקה.

הקליניקות המשפטיות היו מעורבות בשנים האחרונות בעתירות משמעותיות, כמו ערעורו של רומן זדורוב, בג"ץ נגד חוק ועדות קבלה, הבג"צים נגד חוק ההסתננות ועוד. הקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל-אביב אף ליוותה את הקמת ארגון "כוח לעובדים".

הקליניקות מממונות בעיקר על-ידי גיוס תרומות, והמנחים עצמם עוסקים לא פעם בגיוס המשאבים באופן אישי. למרות פועלם הרב, היציבות התעסוקתית של המנחים פשוט בלתי קיימת. מנחי הקליניקות הם "עובדי פרויקט" כהגדרת האוניברסיטה, כלומר עובדים בתקן שמתחדש מדי שנה, ללא הבטחה להמשך תעסוקה בשנה שלאחריה.

שכר מנחי הקליניקות נע בין 9,000 ל-12,000 שקל ברוטו. זאת כאשר המנחים הם כולם עורכי דין, עם רקע שמגיע לעתים עד ל-20 שנות ניסיון מקצועי בתחום. לשם ההשוואה - משפטנים בעלי רקע דומה במגזר הציבורי מרוויחים קרוב לשכר כפול מזה.

"אנחנו דורשים שהתנאים יושוו לאלה של אנשי סגל אקדמי שאינם חוקרים באוניברסיטה", אומר עו"ד איתי סבירסקי מהקליניקה לזכויות עובדים באוניברסיטת תל-אביב.

מאוניברסיטת תל-אביב נמסר בתגובה: "עורכי הדין המנהלים את הקליניקות למשפט באוניברסיטת תל-אביב פנו להנהלת האוניברסיטה למיסוד העסקתם וקביעת בסיס חדש לשכרם, שמשמעותו תוספת של כ-30%. לצערנו, אילוצי התקציב של האוניברסיטה ואי-תקצוב פעילותן במסגרת תקציבי הות"ת המוקצים לאוניברסיטה אינם מאפשרים עדכון בסדר גודל שכזה. האוניברסיטה מעריכה את תרומתן הרבה של הקליניקות להרחבת בסיס הידע וההבנה של בוגרי הפקולטה למשפטים, וקוראת לנציגות עורכי הדין לחדול מאיום השביתה ולחזור לשולחן המשא-ומתן".