השופט על הלינץ' בב"ש: "אין חוק שמאפשר לחבוט בפצוע"

ביהמ"ש שיחרר בתנאים מגבילים את קצין השב"ס רונן כהן וסוהר נוסף החשודים במעורבות בלינץ' בב"ש ■ השופט מתח ביקורת על הקצין: "לא היה לו כל צידוק או צורך לתרום את חלקו" ■ אחיו: "שב"ס מפקיר אותו"

האזרח האריתראי הבטום זרהום/ צילום תקשורת שבכ
האזרח האריתראי הבטום זרהום/ צילום תקשורת שבכ

למרות שהמשטרה ביקשה להאריך את מעצרם, בית משפט השלום בבאר-שבע שחרר בתנאים מגבילים את קצין שב"ס רונן כהן וסוהר נוסף, שנעצרו אתמול (ד') בחשד כי לקחו חלק בלינץ' בבאר-שבע השבוע. השופט קבע כי על השניים לשלם ערבות ולהתייצב לחקירה כשיידרשו לכך.

עם זאת, בהחלטתו מתח השופט אמיר דורון ביקורת חריפה על התנהלותו של הקצין. "אין שום חוק במדינת ישראל שמאפשר לאנשים, גם אם הם לובשי מדים שנקלעו לזירת אירוע לאחר שהמחבל נוטרל, להוסיף ולחבוט בפצוע ששוכב על הרצפה, וזאת גם אם הם סבורים שבמעשה זה הם ממלאים תפקיד ביטחוני לכאורה".

"מרגע שאותו אדם (זרהום) שכב על הרצפה מתבוסס בדמו, ולכל הדעות היה מנוטרל מהמשך עשייה עבריינית, לא היה כל מקום, צידוק או צורך על המשיב (הקצין) לתרום את חלקו במעשה האלימות שבוצע לאחר מכן", הוסיף השופט.

"מצופה מכל אחד מהחברה לשמור על צביונה כחברה מתוקנת, גם אם מדובר בעת קשה ומורכבת חברתית, ביטחונית ופוליטית", קבע. "הדברים מקבלים משנה תוקף עת מדובר במשיב שהוא קצין בשירות בתי הסוהר, שאמור להקפיד קלה כחמורה על חוקי המדינה".

 

"במקום לגבות - מפקירים אותו"

סנגורו של הקצין, עו"ד עידו פורת, מתח בתום הדיון ביקורת חריפה על גורמי האכיפה. "המשטרה נהגה בפופוליזם", אמר. "גורמים פוליטיים הפעילו עליהם לחץ להביא קצין מצטיין שביצע את תפקידו ומילא את חובתו כאזרח וכקצין. להעמיד אותו במצב הזה זו בושה ותעודת עניות למערכת. שירות בתי הסוהר נהג בצורה מחפירה. במקום לתת גיבוי ללוחמים, שבלי להסס חתרו למגע - הביאו אותם לספסל הנאשמים".

שחר כהן, אחיו של קצין השב"ס, הגיע גם הוא לדיון בבית המשפט וטען כי נעשה לאחיו עוול. "בזמן שחיילים ואנשי ביטחון ברחו מהתחנה המרכזית כששמעו יריות, אחי סיכן את חייו וחתר למגע", אמר האח. "במקום לגבות אותו - מפקירים אותו".

אתמול פורסם לראשונה בחדשות 2 כי המשטרה עצרה 4 חשודים בביצוע הלינץ', בהם הקצין וסוהר בשירות בתי הסוהר. העבירה המיוחסת לארבעה היא תקיפה בנסיבות מחמירות.