זיכוי יקר: וינרוט גרף מצ'רנוי שכר-טרחה של כ-4 מ' ד'

מיכאל צ'רנוי, לקוח ותיק ומכניס מאוד של יעקב וינרוט, עזב את משרדו של עורך הדין המוערך, לאחר שעבר ביניהם חתול שחור ■ את הטיפול בתיק בזק המשיך עבורו עו"ד ירון קוסטליץ, לשעבר ממשרד וינרוט

מיכאל צ'רנוי ויעקב וינרוט / צילום: שלומי יוסף אוריה תדמור
מיכאל צ'רנוי ויעקב וינרוט / צילום: שלומי יוסף אוריה תדמור

קריאות שמחה והקלה רבות נשמעו אתמול (ד') בבית המשפט המחוזי בתל-אביב, עם הקראת הכרעת דינם המזכה של גד זאבי ומיכאל צ'רנוי וטיהור שמם בזירה הפלילית בפרשת בזק. על פניהם של זאבי, צ'רנוי ועו"ד מיקי קומיסר עלו חיוכים שלא ניתן היה להסיר במשך שעות ארוכות.

גם היום הם עוד נישאים על הגל המזכך של ההכרעה, וגם עורכי הדין שלהם חגגו את הניצחון.

זאבי הקיף את עצמו בצוות שלם של עורכי דין. צ'רנוי הצטייד תחילה בעו"ד ד"ר יעקב וינרוט, מבכירי עורכי הדין בארץ ומהיקרים בהם, כשלצדו עבדו עורכי הדין ירון קוסטליץ, יואב סגל ויבגני טרספוב, כשעוד היו עורכי דין מן השורה במשרד עורכי הדין וינרוט, ובהמשך, כשיצאו לעצמאות, הפכו לעורכי הדין המובילים בתיק.

ואכן, אתמול בלט בהיעדרו מהאולם עורך הדין הוותיק וינרוט. הוא לא היה שותף לפרץ השמחה של צ'רנוי והסנגורים קוסטליץ, סגל וטרספוב. רבים תהו מדוע?

 

חתול שחור על רקע מסחרי-עסקי

ל"גלובס" נודע כי יחסיהם של צ'רנוי ווינרוט אינם כפי שהיו בעבר, ובין השניים נתקע טריז, בין היתר על רקע העובדה שהם לא ראו עין בעין את הטיפול בעניינים עסקיים שונים של צ'רנוי.

וכך, צ'רנוי - לקוח ותיק ומכניס מאוד של וינרוט - בחר לעזוב את משרדו של וינרוט. קוסטליץ, שהמשיך לייצג את צ'רנוי בפרשת בזק, כפי שפעל במשרד וינרוט, היה זה שהתייצב לצדו אתמול.

בפועל, ההוכחות בתיק הסתיימו לפני שצ'רנוי עזב את משרד עו"ד וינרוט, אשר ניהל את החקירות והדיונים בתיק, וכן הגיש את הסיכומים בתיק כבר בפברואר 2013, יחד עם קוסטליץ.

כפי שנמסר ל"גלובס", קוסטליץ טיפל בלקוח צ'רנוי באופן אישי, צמוד ומלא, בשנים שבהן עבד כשותף צעיר במשרד וינרוט, בהובלתו של וינרוט, שהיה המנטור שלו. עם השנים נוצר קשר אישי בין הלקוח האוליגרך האסטרטגי לעורך הדין הצמוד קוסטליץ. כאשר קוסטליץ עזב את המשרד, צ'רנוי בחר להמשיך עם עו"ד קוסטליץ, אשר היה בקי בתיקו וטיפל בו באופן אינטנסיבי.

אולם, יצוין כי בסביבות קוסטליץ ווינרוט מבהירים כי יחסיהם של וינרוט וקוסטליץ לא נפגעו, ועד היום שוררים בין השניים יחסי מנטור-תלמיד.

בריאיון ל"גלובס" עם פרישתו ממשרד וינרוט, אמר קוסטליץ כי הפרידה ממשרד וינרוט נעשית באופן נעים. "יעקב וינרוט הבין את החלטתי, ואנו נפרדים באהבה. היו לי הזכות והעונג לעבוד לצדו עוד כשהייתי מתמחה שלו לפני 15 שנים, ולאחר מכן כששבתי למשרד כשותף בשנת 2005".

הפרידה של קוסטליץ-וינרוט נעימה, אולם מנגד הפרידה של צ'רנוי מהמשרד, כפי שנמסר ל"גלובס", הייתה פחות נעימה - עבר בין השניים חתול שחור על רקע מסחרי-עסקי - והיא זו שהובילה להיעדרו של וינרוט מהכרעת הדין אתמול.

ממשרד וינרוט נמסר: "אנחנו לא מגיבים על עניינים של לקוחותינו".

טרם הפסקת הייצוג על-ידי וינרוט שילם צ'רנוי לעו"ד וינרוט כ-3-4 מיליון דולר, וזאת בלי להחשיב סכום נוסף שנהוג לעיתים לגבות במקרה של הצלחה בתיק. עורכי דין שמכירים את הפרשה מספרים כי במקרה של זאבי הסכום מעט נמוך מכך.

עו"ד וינרוט מסר כי אינו נוהג להתייחס לשכר-הטרחה, אולם נזכיר כי צ'רנוי עצמו העיד בעבר בבית המשפט על סכומי שכר-הטרחה שהעביר לפרקליט הבכיר, וסיפר: "יעקב (וינרוט) רצה לקבל הרבה יותר, ואני רציתי לשלם 2 מיליון דולר. בסופו של דבר לחצנו ידיים על 3 מיליון. היום, בדיעבד, זה לא נראה לי סכום גדול בכלל. כשחתמתי על כך לא ידעתי כמה עבודה תהיה".

איש העסקים צ'רנוי העיד לגבי שכר-הטרחה ששילם לוינרוט בתיקים אחרים, במסגרת עדותו במשפט השוחד של וינרוט ושל פקיד שומה גוש דן לשעבר, שוקי ויטה, אשר בסופו זוכה וינרוט זיכוי מלא ומוחלט. עם זאת, מכך ניתן ללמוד על סכומי שכר-הטרחה ששולמו גם בפרשת בזק.

צ'רנוי העיד כי שכר-הטרחה בסך 3 מיליון דולר שגבה ממנו וינרוט, בנוסף על שכר-טרחה ראשוני בסך 4.5 מיליון דולר, ועוד סכום זהה בכפוף להצלחה בייצוג, היה קשור לפרשות שונות ברחבי העולם, שבנוגע אליהן ייצג אותו וינרוט.

עוד התברר במסגרת אותו משפט כי וינרוט גבה לא פחות מ-10 מיליון דולר מאיש העסקים ארקדי גאידמק בעבור ייצוגו בעניינים שונים; מהשר לשעבר צחי הנגבי גבה משרד וינרוט כמיליון דולר בעבור ייצוגו בפרשת המינויים הפוליטיים.

לפי פרסומים אחרים, עו"ד וינרוט גבה יותר מ-1 מיליון דולר משר האוצר לשעבר אברהם הירשזון, שנשלח ל-65 חודשי מאסר בפועל לאחר שהורשע בגניבת 1.73-1.9 מיליון שקל מהסתדרות העובדים הלאומית (הע"ל).

במקרה של עו"ד ישראל פרי המנוח, שהורשע בגניבת 320 מיליון מארק גרמני מלקוחות הארגון למימוש האמנה על ביטחון סוציאלי שהקים, ההערכות היו כי רק בשלב הערעור הוציא פרי יותר מ-2 מיליון דולר לטובת ההגנה, וכן סך של 1.5-1 מיליון דולר ששולמו, לפי הערכות, לעו"ד וינרוט בלבד.