באופוזיציה זועמים על דרעי: "שותף בכיר ונקלה של נתניהו"

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל במכתב לדרעי: "אינך ראוי לשאת בשום תפקיד ציבורי, כי אולי שילמת פיזית את חובך לחברה, אך בנפשך לא השתנית" ■ ח"כ זהבה גלאון: נתניהו מנצל את גל הטרור כדי להעביר את מתווה הגז

איתן כבל / צילום: יונתן בלום
איתן כבל / צילום: יונתן בלום

מתווה הגז בדרך לאישור בעקבות התרגיל של רה"מ נתניהו? לאחר שאתמול נודע כי נתניהו מתכנן להעביר את שר הכלכלה אריה דרעי ממשרדו ובכך לאפשר את הפעלת סעיף 52, לעקוף את הממונה על ההגבלים העסקיים ולאשר את מתווה הגז, במערכת הפוליטית מתחילות לזרום תגובות זועמות.

יו"ר ועדת הכלכלה ח"כ איתן כבל (המחנה הציוני) העביר הערב מכתב לדרעי ותקף אותו בחריפות על חלקו במהלך. "אודה שאני מתקשה להאמין לכך ובתוכי אני מסרב להאמין שהסכמת להיות שחקן מרכזי במעשה נכלולי שכזה", כותב כבל. "אני מודיע מראש, שלמרות שרינו צרור אמין עלי לחלוטין, הרי אם כתבתי דברי הבל התלושים מהמציאות, אזי אני מתנצל בפניך ומבקש סליחה ממך מעומק לבי. חוסר יכולתי לקבל זאת ולהאמין לפרסומים הוא פועל יוצא של העובדה שעד כה עמדת כחומה בצורה וסירבת להיכנע לגחמותיו של ראש הממשלה - דבר שסיפק לך תמיכה ורוח גבית מקבוצות שונות ורחבות בחברה הישראלית".

כבל מוסיף כי "אריה מכלוף דרעי, אם יסתבר שחס וחלילה הסכמת להיות השותף הבכיר למעשה נכלולי שקוף שכזה, הרי מעבר לעובדה שצדקתי בכל מילה שאמרתי בעבר בעניין, הרי עתה אצטרך לבקש סליחה מכל מי שאמר לי, מביתך ומחוצה לו כי האריה נשאר אריה, ורק השיטות השתנו. אדגיש בפניך שכמעט תמיד עמדתי מול 'המלעיזים' ואמרתי חזור ואמור שדרעי של היום השתנה והוא עתה אריה מכלוף דרעי נציגם של השכבות החלשות ולא עושה דברם של ראש הממשלה ושל הטייקונים.

"בנוסף לכך, עדיף כבר היה להתעמת מול אלי ישי שתפיסותיו בעיניי הן רחמנא לצלן, אבל לפחות אמת דיבר, וידעתי תמיד מה ניתן לצפות ממנו. אם אתה חושב שתרגיל של העברת הסמכויות, השקוף כל-כך, מנקה אותך משותפות למעשה, אז טעות בידך. עדיף שתחתום, מאשר הזאב יתכסה בעור של כבש ויחשוב שהצליח להערים עלינו. אדוני השר, הסמכויות הן שלך, והעברתן לראש הממשלה אינן מנקות אותך כלל וכלל אלא הופכות אותך לשותף בכיר, נכלולי ונקלה".

כבל תוקף בחריפות את דרעי וטוען כי אם הוא אכן ייתן ידו למהלך הזה, "אינך ראוי לדעתי לשאת בשום תפקיד ציבורי, כי אולי שילמת פיזית את חובך לחברה, אך בנפשך לא השתנית".

 

גלאון: נתניהו מנצל את גל הטרור כדי להעביר את מתווה הגז

גם ראשת מרצ ח"כ זהבה גלאון השתלחה בנתניהו ומסרה כי הוא "לא עוצר באף אור אדום כדי לאשר את מתווה הגז הגרוע שהוא מקדם. אפשר להתווכח על היתרונות והחסרונות של המתווה הזה, אבל אי אפשר להתווכח על ההתנהלות השערורייתית של נתניהו שעושה שמיניות באוויר ומבשל דילים מסריחים כדי להעביר אותו. קשה שלא לתהות מדוע נתניהו מוכן לעשות צעדים כל כך מרחיקי לכת כדי לאשר מתווה שכולו כניעה לאינטרסים של תשובה ונובל אנרג'י על חשבון האינטרס הציבורי".

לטענת גלאון, רה"מ מנצל את גל הטרור על מנת להעביר בחטף את מתווה הגז: "נתניהו איבד כל בושה והוא מנצל את המצב הביטחוני הקשה שמסיט את תשומת הלב הציבורית כדי להעביר את מתווה הגז. מה שלא ברור זה למה דרעי, שהתחייב לדאוג למוחלשים ולא לטייקונים, מוכן לשתף פעולה עם השערורייה הזאת ולא מודיע על התפטרותו לאלתר".

ח"כ שלי יחימוביץ' ביקרה גם כן את דרעי ומסרה: "קומבינה חסרת בושה שנרקמה בין דרעי, שמתיימר לייצג את השקופים והחלשים, ובין נתניהו, שלרגע אחד לא הסתיר את הזלזול הבוטה שלו כלפי בני אדם רגילים, ואת קשריו החמים ומחוייבותו המוחלטת לעשירי הארץ והעולם.

"צניחת מחירי הגז הטבעי בעולם ותגליות הענק במצרים, הפכו את מתווה הגז המופרך לפשוט בלתי רלוונטי, אך את נתניהו זה לא מטריד. גם בעיצומו של גל טרור קשה הוא עסוק ברקיחת  תכסיסים בשירות יצחק תשובה ונובל אנרג'י. עצוב ומאכזב שגם דרעי וגם כחלון, שנישאו על כנפי המאבק למען החלשים, נמלטים מהטיפול בסוגיה שיש בה התקווה הגדולה ביותר לשגשוג ולהורדת יוקר המחיה, והם מסתפקים במחוות קטנות וחסרות תועלת, בעודם רוקדים לצלילי מדיניות נתניהו שלא סופרת את הציבור".

ח"כ מרב מיכאלי, יו"ר סיעת המחנה הציוני, הוסיפה כי "חשבנו שראינו כבר הכל בדרך לאישור של הסכם רקוב ופגום שלא יעזור בכלום לאזרחי ואזרחיות ישראל, אבל אצל נתניהו תמיד יש עוד טריק בזוי בכובע. במקום לדאוג לבטחון, ראש הממשלה של ישראל סולל כביש עוקף דמוקרטיה על מנת להעביר את מתווה הגז. הגז שייך לאזרחים, והרווחים שלו שייכים לאזרחי ואזרחיות ישראל ומגיע לכולנו להנות מהרווחים ממנו. ההתפטרות של דרעי והקומבינה שנועדה להכשיר את המתווה הגרוע היא עוד יריקה בפני הציבור הישראלי שעסוק היום, פשוטו משמעו, בהישרדות".