כמה שילמה רכבת ישראל לערוץ הספורט עבור התוכנית "תחנות"?

תוכן שיווקי או לא? ההסכם בין הצדדים, עבור התוכנית ששודרה בקיץ האחרון, עמד על 300 אלף שקל ■ במסגרת התוכנית רואיינו ספורטאים ומאמנים במהלך נסיעה ברכבת ■ מועצת הכבלים והלווין: "אגף הפיקוח יבחן את תוכן ההסכם ואת התוכן ששודר"

רכבת ישראל לא מסתפקת בחשיפה בערוצי הברודקאסט הגדולים: מתברר שבקיץ האחרון נהנתה הרכבת מחשיפה, בעלות של מאות אלפי שקלים, באמצעות רכישת תוכן שיווקי בערוץ הספורט. מדובר בסדרת ראיונות אישיים, שעלתה לאוויר במאי האחרון בערוץ הספורט ורצה עד אמצע אוגוסט וזכתה לשם "תחנות". תשעה אייטמים מצולמים כאלה הועלו בין התאריכים 24 במאי ל-8 באוגוסט - עם יניב קטן, עודד קטש, עמרי כספי, גיא לוזון, שרן ייני, דגן יבזורי, אלישע לוי, ליאור אליהו ומאור בוזגלו. התוכנית כללה ראיון מצולם, שבו מתלווה כתב של הערוץ לספורטאי או למאמן ישראלי באחת מתחנות הרכבת הקרובות למקום מגוריו או לנקודות ציון בחייו.

ההתקשרות בין הרכבת לבין הערוץ המשדר (במקרה הזה ערוץ הספורט, הנשלט על-ידי קבוצת RGE) נעשתה דרך לפ"מ. על-פי נתוני ההתקשרות, שהגיעו לידינו לאחר פנייה משותפת של "גלובס" ועמותת "הצלחה", מדובר על הסכם בסכום כולל של 300 אלף שקל פלוס מע"מ, ששילמה רכבת ישראל לערוץ הספורט בגין החשיפה.

בהסכם, שנשלח על-ידי לפ"מ לרכבת ישראל, נכתב כי הרעיון הוא "לייצר מהלך כוח בכלל הפלטפורמות של ערוץ הספורט - מסך, אתר וסלולר - על-מנת להגביר את מודעת הנסיעה ברכבת ישראל, להדגיש את יתרונות הבחירה ברכבת ישראל והעברת המסרים המרכזיים של רכבת ישראל".

במסגרת מתווה הפעולה, נכתב כי "במהלך הקמפיין תשודר תוכנית 'אחד על אחד' ובה טאלנט של הערוץ יראיין וילווה ספורטאי במהלך נסיעה ברכבת... הם ייפגשו בתחנת הרכבת וייצאו למסע משעשע ומרגש ברכבת. לדוגמה, נלווה את ליאור רפאלוב כוכב נבחרת ישראל מבית ילדותו באור-עקיבא (תחנת קיסריה) למגרש האימונים 'קצף' (תחנת חוף הכרמל)... נמשיך משם לאצטדיון קרית אליעזר (תחנת בת גלים), כשכל הראיון מתקיים תוך כדי נסיעה ברכבת". עוד צוין בבקשה לאישור ההתקשרות שהוגשה לרכבת כי "רכבת ישראל תקבל חשיפה רחבה במהלך התוכנית, נזכה לראות את הרכבת מבפנים ומבחוץ ונוכל להציג שימושים ברכבת שרלוונטיים מבחינת התוכן".

ההסכם מפרט את כל המופעים שבהם תזכה רכבת ישראל במסגרת הקמפיין - החל מכמה פעמים תשודר התוכנית בשידור חוזר, דרך כמה מהפרומואים ישובצו בפריים-טיים של הערוץ, ועד לאופן שבו תקבל רכבת ישראל חשיפה בפלטפורמות הדיגיטל של הערוץ - כתבות טיזר בעמוד הבית של אתר האינטרנט, כפתור קבוע שבו תזכה רכבת ישראל בכל תקופת הפעילות לצד שדרת המפרסמים של ערוץ הספורט ועוד.

ההסכם בין הצדדים גם מאפשר הצצה לעמלות אשר להן זוכה לפ"מ: דמי הטיפול של לפ"מ בעסקה המדוברת עומדים על 8% - קרי 24 אלף שקל. נציין כי במקרה זה אף ביקשו לפ"מ לכלול - מלבד דמי העמלה - גם מפיקה מטעמם, שתלווה את הפרויקט ותעבוד בצמוד לאנשי ערוץ הספורט, ועבורה דרשו מהרכבת 8,000 שקל נוספים. לא ידוע אם מפיקה כזו אכן שולבה בסופו של דבר.

לא רק ספורט - הסכם הפרסום של רכבת ישראל ב"אקס פקטור"

ההסכם בין רכבת ישראל לבין ערוץ הספורט מציג באופן ברור ביותר שילוב של תוכן שיווקי - תופעה מוכרת וידועה, שאיתה אמורה להתמודד מועצת הכבלים והלוויין. בגין הפרות של תוכן שיווקי כבר נקנס ערוץ הספורט פעמיים במהלך שנת 2014.

ל"גלובס" נודע כי בגין כל אחת מההפרות ב-2014 קנסה המועצה את ערוץ הספורט בסכום של 100,800 שקל.

ממועצת הכבלים והלוויין נמסר בתגובה: "המועצה לשידורי כבלים ולוויין לא עודכנה על ההתקשרות בין ערוץ הספורט ורכבת ישראל, והסכם זה מן הסתם לא אושר על-ידינו. בעקבות פניית 'גלובס', אגף הפיקוח יבחן את תוכן ההסכם ואת התוכן ששודר בעקבותיו בפועל, ואם נמצא כי הופרו כללי התקשורת נפתח בהליך הפרה. המועצה אוכפת כל העת את האיסור על שידור תוכן שיווקי בכבלים ובלוויין, כולל על ערוצי הספורט: בשנת 2014 הוטלו על חברת RGE, המשדרת את קבוצת ערוצי ספורט 5, שני עיצומים כספיים בגין פרסומת וקידום עניינים אסורים".

ערוץ הספורט בחר לא להגיב לכתבה. מרכבת ישראל לא נמסרה תגובה.