ארגון הבריאות העולמי: "לא התכוונו שתפסיקו לאכול בשר"

אחרי שדוח שפורסם השבוע קבע כי אכילת בשר מעובד עלולה לגרום לסרטן, התעוררה מחאה מצד תעשיית הבשר ברחבי העולם ■ אנשי הארגון פרסמו הודעת הרגעה והבהרה: "הדוח המליץ למתן את הצריכה"

המבורגר / צילום: בלומברג
המבורגר / צילום: בלומברג

הבהרה דרמטית לחובבי הבשר: ארגון הבריאות העולמי הדגיש הלילה (בין חמישי לשישי) כי הדוח הדרמטי שקשר בין צריכת בשר מעובד לסרטן לא נועד לקרוא לאנשים להפסיק לאכול בשר. ההודעה פורסמה בעקבות דיווחים על ירידה בהיקף קניית הבשר במספר מדינות בעולם, ויצרני בשר תקפו את הדוח וטענו כי מדובר ב"עיוות מידע מגוחך".

על-פי נתוני האו"ם, כ-34 אלף מקרי מוות ממחלת הסרטן בשנה ברחבי העולם נובעים מתזונה מוגברת של בשר מעובד. אנשי ארגון הבריאות העולמי הסבירו כי מדובר בנתון נמוך בהשוואה למיליון מקרי המוות מסרטן הקשור לעישון טבק, 600 אלף מקרים הקשורים לאלכוהול ויותר מ-200 אלף מקרי מוות מסרטן הקשור לזיהום אוויר בכל שנה. "המחקר לא קבע מהי מכסת הבשר המותרת", הדגישו בארגון.

ההבהרה לא מהווה נסיגה מהממצאים: על-פי הארגון,"מדובר בממצאים שמוכיחים כי ההמלצות שפרסם האו"ם לפני עשור נכונות - בני אדם צריכים למתן את צריכת הבשר המשומר כדי להפחית את הסיכון. לא אמרנו לאנשים להפסיק לצרוך בשר מעובד". על-פי הדוח, הפחתת הצריכה של מוצרים אלו יכולה להפחית את הסיכון לחלות בסרטן.

השבוע פרסם משרד הבריאות בישראל המלצות מעודכנות לציבור, בעקבות הזהרות הארגון: במשרד הבריאות ממליצים להגביל את כמות הבשר המעובד (נקניקיות, נקניקים, המבורגרים, שניצלים מעובדים ועוד) שנצרכת על-ידי האוכלוסייה, ובעיקר בקרב ילדים, לפעם אחת בחודש.

עוד ממליצים במשרד לגוון את מקורות החלבון ולהעשיר לפחות פעמיים בשבוע את החלבונים בחלבונים מהצומח כגון קטניות ודגנים מלאים (עדשים, אפונה, חומוס, פול, שעועית, לוביה ועוד).

על-פי ההמלצה, ניתן לאכול בשר ממקורות שונים כמו עוף, דגים ובקר דלי-שומן - וכמו כן מדגישים כי לא חייבים לאכול בשר מדי יום. מומלץ להקפיד לאכול ארוחות מסודרות ובמשרד הבריאות מוסיפים - "רצוי באופן משפחתי".

כמו כן ממליצים במשרד הבריאות לגוון את התזונה ולהגדיל את הצריכה של מזון טבעי כמו פירות, ירקות, קטניות, דגנים מלאים, לחם מדגן מלא ומוצרי חלב דלי-שומן.

תעשיית הבשר מתנגדת

המושג בשר מעובד כולל כל בשר שעבר שינוי בתהליכי המלחה, אשפרה (שימור), עישון, תסיסה או תהליכים אחרים שנועדו לשפר את הטעם או המרקם ולאפשר שימור לאורך זמן. לא מדובר רק בבשר בקר או חזיר אלא גם כבש, הודו ועוף. בשר אדום סווג על-ידי הארגון הבין לאומי למחקר הסרטן כ"עלול לגרום לסרטן בבני אדם".

החלטת ארגון הבריאות העולמי משקפת את העמדה התקיפה ביותר שנקט הארגון בסוגיית הבשר מאז ומעולם. גישה זו גוררת כעת גם ביקורת קשה מצד תעשיית הבשר ברחבי העולם, שם טוענים כי הנתונים אינם חד-משמעיים. "אנחנו לא חושבים שהראיות תומכות בכל קשר סיבתי בין הבשר האדום לסוגיו של הסרטן", אמרו אתמול בארגון התאחדות מגדלי הבקר הלאומי האמריקאי.

באגודה האמריקאית לחקר הסרטן אומנם מכירים את הקשר בין המחלה לבין צריכת בשר, אך טוענים כי העמדה שהציג הארגון בדוח מרחיקת לכת. לטענת האגודה, גם במחקרים שבהם נמצא קשר בין אכילת בשר אדום לסיכון ללקות בסרטן לא ניתן לומר שמדובר בקשר ישיר.