משרד התקשורת: שימוע לחברות הסלולר בשל חיובים בעייתיים

משרד התקשורת עורך שימוע לחברות הסלולר בשל דרך חיוב בעייתית בחשבוניות החודשיות ■ ב"אמון הציבור" קובלים גם כנגד חיוב מלא ללקוחות שמתניידים לפני תום תקופת החיוב ■ חברות הסלולר (שוב) נקראות לסדר

לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק
לקוח סלולר לקוחות נייד / צלם: שאטרסטוק

החיוב על חבילות התקשורת מאז המהפך שעבר הענף, נעשה פשוט בהרבה: החבילות הכוללות-הכול לא מכילות לרוב פרטי-פרטים וחיובים משתנים, ועל כן פשוט יותר להבין על מה משלמים. אולם גם החיוב, כך מתברר, לא נעשה כראוי פעמים רבות.

בימים אלה מקיים משרד התקשורת שימוע לחברות הסלולר בנושא גביית תשלומים בעסקה מתמשכת: כוונת המשרד היא להסדיר את התנהלותן השגויה בפועל של החברות הגובות תשלום מראש עבור שירות קבוע, ולא רק לאחר שניתן השירות, או שמחייבות במחיר החבילה כולה, גם כשבפועל היא סופקה רק בחלק מימות החודש.

על רקע השימוע פנה ארגון "אמון הציבור" למשרד התקשורת והתריע: סלקום וגולן טלקום מציגות ללקוחותיהן חיוב באופן בעייתי: החברות, טוען הארגון, נוהגות לגבות חשבונות מראש - וכן לחייב לקוחות בעלות הכוללת לחודש גם כשהתנתקו במהלכו, במקום לחייבם באופן יחסי.

במכתב ששוגר למנהל תחום בכיר פיקוח צרכני במשרד התקשורת, מאיר בן-בסט, כותבת עו"ד בת-אל דסה, רכזת ענף תקשורת בארגון, כי "ב'אמון הציבור' התקבלו תלונות בנושא תשלום מראש (Prepaid) על גולן טלקום ובנושא חיוב יחסי על גולן טלקום וסלקום. יצוין כי כבר ביולי 2014 פנינו לשתי החברות בנושא".

התלונות, מפרטים בארגון, "התקבלו על חיוב בגין חודש מלא, וזאת מבלי שסופק ללקוחות שירות במשך חודש מלא. חוק הגנת הצרכן קובע כי בעסקה מתמשכת שהוחל במתן השירות, ישלם הצרכן לעסק את התמורה היחסית לפי תנאי העסקה".

הנה למשל תלונתה של ד', שפנתה לארגון בנוגע לאחת החברות: "עקב עליית מחיר החלטתי לעבור לחברה אחרת", היא מספרת, "אולם החברה שעזבתי חייבה אותי בעבור חודש מלא, ולא בחיוב יחסי על הימים שהייתי לקוחה שלהם. בפנייה אליהם הם אמרו שהם שינו את ההסכם באופן חד-צדדי, וזה מותר להם עד פעמיים בשנה. נראה לי שאופן ההתנהלות של החברה לא הוגן, ובנוסף הצרכן לא מודע שיחויב על חודש שלם אלא רק אחרי שמגיע החיוב". המחלוקת הזו נפתרה מול החברה בעקבות התערבות "אמון הציבור".

במקרה של ט', היא מספרת כי שינתה את חבילת הסלולר שלה 3 ימים לפני סיום מחזור החיוב. "בסופו של דבר חייבו אותי בחיוב מלא מבלי לקזז את החלק היחסי. איפה ההיגיון של החישוב?", היא תוהה. בחברה הצדיקו את אופן הגבייה גם לאחר פניית "אמון הציבור", ועל כן את טענותיו בנושא, על רקע תלונות נוספות, הוא מפנה למשרד התקשורת.

"העיצומים: אחד הכלים היעילים"

השימוע הנוכחי יסתיים ב-15 בנובמבר. עניינו, כאמור, הסדרה רשמית של מועד גביית התשלומים החודשיים של שירותי סלולר, על-פי הכללים הבאים: התשלום הקבוע בעסקה חד-פעמית יהיה בתשלום מראש, ואילו התשלום הקבוע בעסקה מתמשכת יהיה תשלום בדיעבד. כך לדוגמה, בתשלום החודשי הקבוע עבור התקופה שבין התאריכים 26.10 ל-25.11 לא ייגבה חיוב מהמנוי לפני 25.11.

בנוסף, המשרד מתכוון לקבוע כי גובה התשלום שייגבה מהמנוי בחשבון הסופי עם התנתקותו משירותי החברה או מעבר לתוכנית אחרת - יהיה על-פי החלק היחסי בין מספר הימים ממועד תחילת תקופת החשבון עד למועד השינוי, לבין מספר הימים הכולל בתקופת החשבון.

זה אכן נשמע ברור ומובן מאליו; לחברות, כנראה, אין הדבר כך - והן התבקשו למסור את עמדתן. השימוע הזה הוא חלק מביקורת שמבצע משרד התקשורת בנוגע להפרת רישיונות של חברות התקשורת.

רק לאחרונה השית המשרד עיצום כספי של 3.2 מיליון שקל על בזק בטענה כי היא מנעה תחרות. במקור, העיצום אמור היה לעמוד על למעלה מ-6 מיליון שקל, והוא הופחת אחרי תהליך השימוע והבירורים.

לחברות עומדת הזכות להגיש ערעור לבג"ץ - מקרים כאלה מתרחשים לא אחת, ורק לאחרונה פסק בג"ץ נגד עתירה שהגישה בזק בדבר קנס אחר. הקנס, בגובה 100 אלף שקל הוטל עליה משום שזו לא עדכנה את משרד התקשורת בדבר תקלה במושב פרוד אשר השביתה את השירותים לתושבים למשך יממה. בג"ץ דחה את טענת החברה כי הקנס אינו מוצדק היות והיא עדכנה בדבר התקלה באתר האינטרנט, וקבע כי החברה הפרה את רישיונה.

גם עתירה שהגישה פלאפון נגד עיצום כספי שהטיל עליה המשרד נדחתה לאחרונה, ובג"ץ קבע כי עיצום כספי בסך של כ-600 אלף שקל בגין הפרה של הוראות הרישיונות בנושא הזמנת שירות של ספקי תוכן - יוותר על כנו.

סכום העיצום מתייחס לגודל החברה, היקף הנפגעים בשל הפרת הרישיון, חומרת העבירה ועוד. ביום חמישי האחרון הודיע משרד התקשורת כי הוא מטיל עיצום של 73,730 שקל על הוט מובייל לאחר שהקצתה מספרים זהים בקידומות שונות.

בחלוף כשנתיים מאז נכנס לתוקפו החוק המאפשר למשרד להטיל עיצומים כספיים, העניש המשרד את חברות התקשורת בהיקפים של עשרות מיליוני שקלים. "מדובר באחד הכלים היותר אפקטיביים שיש לנו", אומר דובר המשרד, ד"ר יחיאל שבי. "העיצומים מרתיעים את החברות מלהמשיך ולעשות את 'שיטת מצליח'. גם עיצום של 70 אלף שקל מרתיע, וגם עיצום בהיקף של מיליוני שקלים. זה מחזק את האכיפה ושומר על ציבור הצרכנים. האפשרות להטיל את העיצומים הכספיים שמה אותנו במקום אחר היום".

עיצומים כספיים שהשית משרד התקשורת
 עיצומים כספיים שהשית משרד התקשורת